Na czym polega zarządzanie strategiczne?
REKLAMA
REKLAMA
Zarządzanie strategiczne definiowane jest jako proces o charakterze z pogranicza nadawania informacji i podejmowania decyzji, który jest uzupełniany ogólnie rozumianymi funkcjami odnoszącymi się do planowania, a także organizacji i kontroli. Celem zarządzania strategicznego jest rozwiązywanie narastających przed przedsiębiorstwem problemów o kluczowym znaczeniu i mających wpływa na jego ewentualne pozostawanie na rynku i występowanie w obrocie jako podmiot konkurencyjny. Ten model zarządzania rozstrzyga także o zagadnieniach związanych z oddziaływaniem zewnętrznego otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.
REKLAMA
Polecamy: serwis Finanse
REKLAMA
Zasadniczym celem stawianym przed zarządzaniem strategicznym jako koncepcją teoretyczną i praktyczną, jest zapewnienie przedsiębiorstwu długotrwałego okresu działalności i maksymalnego możliwego stopnia szybkiego i skutecznego oddziaływania na pojawiające się negatywne czynniki zewnętrzne np. kryzys gospodarczy.
Do procesu zarządzania strategicznego należy co do zasady:
- formułowanie rozumianej jako przyszłościowego obrazu firmy jej wizji, a także misji utożsamianej z zasadą działalności gospodarczej oraz celów o znaczeniu strategicznym;
- konkretyzacja oznaczonej i prowadzonej strategii tzw. SD - Strategy Deployment – co do zasady do postaci polityki kierownictwa;
- zapewnienie podstawowych zasobów, czyli finansowania na wymaganym poziomie, odpowiednich pod względem kompetencyjnym kadr, kształtowania relacji z kluczowymi kontrahentami w oparciu o zasadę harmonii;
- formułowanie strategii polegającej na walce z konkurencją i sprawowanie kontroli lub nadzoru nad procesem realizacji zamierzeń tej strategii;
- ogólnie rozumiane zarządzanie ryzykiem, często zaliczane do zarządzania finansowego;
- zarządzanie z zakresu zmiany, a także funkcjonujące w obrocie i praktyce zarządzanie rozwojem organizacji oraz zarządzanie z towarzyszącą mu wizją, zarządzanie o charakterze kryzysowym, proces zarządzania wartością firmy;
- formułowanie polityki polegającej na dokonywaniu przejęć oraz fuzji oznaczanej mianem polityki M&A (Mergers and Acquisitions) oraz proces jej realizacji.
Poleacamy: serwis Mała firma
W wyjątkowych przypadkach w odniesieniu do zarządzania strategicznego pojawia się również dążenie do zakwalifikowania do jego zakresu także rachunkowość zarządcza. Stanowi ona metodologię oceny stanu zarządzania, a stosowana jest m.in. do symulacyjnej analizy planów strategicznych oraz towarzyszących jej średnioterminowych organizacji. Również tylko w wybranych przypadkach do zarządzania strategicznego włączane jest utrzymywanie kontaktów z kluczowymi klientami.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.