REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych

Martyna Wosion
Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych
Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 % wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.

Tanie i pewne?

Powyższy przepis został wprowadzony do systemu prawnego, jako walka z monopolem dużych sieci handlowych. Właściciele różnej wielkości marketów podpisują umowy z producentami danego produktu (zwykle są to mali i średni przedsiębiorcy) i wprowadzają go do asortymentu sklepu, pod własnym oznaczeniem.

REKLAMA

Takie rozwiązanie ma wiele plusów dla dostawców – mają oni zagwarantowany zbyt produktów oraz, co także jest bardzo ważne, stałe źródło dochodu. Umowy z dużymi sklepami pozwalają im dotrzeć do dużo większej rzeszy odbiorców, niż w sytuacji, gdy działaliby tylko na małym, lokalnym rynku, a także zapewniają reklamę, działania marketingowe i tym podobne.

Przeczytaj też: Pomysły na firmę - skąd czerpać

Z punktu widzenie właściciela sklepu jest to również zabieg opłacalny , ponieważ „kreuje” on markę charakterystyczną dla danej sieci sklepów. Zdecydowanie jest to działanie mające na celu wyróżnienie danej sieci domów handlowych od innych, konkurencyjnych. Szczególnie istotne jest to, że zwykle takie produkty są tańsze od innych. Pozwala to na przyciągnięcie tych klientów, którzy cenią sobie niską cenę.

Przykładem tego typu marek jest TiP (czyli Tanie i Pewne) - sieci Real, Leader Price – sieci Geant, czy „Jedynka” – sieci Carrefour. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście największym minusem dla dostawcy jest anonimowość. „Markę” kreuje manager sklepu, a nie sam producent. Wobec tego przedsiębiorca nie jest w stanie tworzyć spójnego wizerunku firmy, a także budować stałej sieci klientów. 

Czym jest sklep dyskontowy

Przy analizie przepisu pojawia się wiele wątpliwości – na czele z pytaniem czym w istocie są sklepy dyskontowe. Omawiana regulacja pojawiła się dość późno, dopiero na etapie prac sejmowych nad ustawą, dlatego zapewne na skutek pośpiechu ustawodawca pominął stworzenie jasnej definicji. 

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Wobec tego uznaje się, że jest to sieć sklepów o zbliżonym asortymencie. Przyjęto, że sieć to co najmniej pięć sklepów wielkopowierzchniowych lub dziesięć małych. Jednak warto pamiętać, że są to jedynie ustalenia wynikające z orzecznictwa i komentarzy do ustawy, ponieważ we właściwym tekście dokumentu również tej kwestii nie uregulowano. 

Dodatkowo, jak z samej nazwy wynika – konieczne jest, by sklep cechował się korzystniejszą dla klienta (a zatem niższą) polityką cenową niż konkurencja. 

Dlaczego tylko 20 %?

Takie rozwiązanie ma na celu ochronę małych i średnich przedsiębiorców. Jest to ochrona o charakterze dualnym – z jednej strony prawo chroni ich, jako dostawców, przed nadużyciami ze strony właścicieli dużych marketów, a z drugiej – jaki przedsiębiorców prowadzących własną działalność. Oczywiste jest to, że w małych lokalnych sklepikach brak jest „wewnętrznych” marek. Gdyby ich więksi konkurenci nie byli ograniczeni wspomnianą granicą, byłoby wysoce prawdopodobne, że większość klientów wybrałaby opcję tańszą, korzystniejszą dla domowego budżetu. Taka sytuacja z pewnością nie byłaby zgodna z zasadami uczciwej konkurencji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

REKLAMA

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

REKLAMA