REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych
Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 % wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.

Tanie i pewne?

Powyższy przepis został wprowadzony do systemu prawnego, jako walka z monopolem dużych sieci handlowych. Właściciele różnej wielkości marketów podpisują umowy z producentami danego produktu (zwykle są to mali i średni przedsiębiorcy) i wprowadzają go do asortymentu sklepu, pod własnym oznaczeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Takie rozwiązanie ma wiele plusów dla dostawców – mają oni zagwarantowany zbyt produktów oraz, co także jest bardzo ważne, stałe źródło dochodu. Umowy z dużymi sklepami pozwalają im dotrzeć do dużo większej rzeszy odbiorców, niż w sytuacji, gdy działaliby tylko na małym, lokalnym rynku, a także zapewniają reklamę, działania marketingowe i tym podobne.

Przeczytaj też: Pomysły na firmę - skąd czerpać

Z punktu widzenie właściciela sklepu jest to również zabieg opłacalny , ponieważ „kreuje” on markę charakterystyczną dla danej sieci sklepów. Zdecydowanie jest to działanie mające na celu wyróżnienie danej sieci domów handlowych od innych, konkurencyjnych. Szczególnie istotne jest to, że zwykle takie produkty są tańsze od innych. Pozwala to na przyciągnięcie tych klientów, którzy cenią sobie niską cenę.

REKLAMA

Przykładem tego typu marek jest TiP (czyli Tanie i Pewne) - sieci Real, Leader Price – sieci Geant, czy „Jedynka” – sieci Carrefour. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście największym minusem dla dostawcy jest anonimowość. „Markę” kreuje manager sklepu, a nie sam producent. Wobec tego przedsiębiorca nie jest w stanie tworzyć spójnego wizerunku firmy, a także budować stałej sieci klientów. 

Czym jest sklep dyskontowy

Przy analizie przepisu pojawia się wiele wątpliwości – na czele z pytaniem czym w istocie są sklepy dyskontowe. Omawiana regulacja pojawiła się dość późno, dopiero na etapie prac sejmowych nad ustawą, dlatego zapewne na skutek pośpiechu ustawodawca pominął stworzenie jasnej definicji. 

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Wobec tego uznaje się, że jest to sieć sklepów o zbliżonym asortymencie. Przyjęto, że sieć to co najmniej pięć sklepów wielkopowierzchniowych lub dziesięć małych. Jednak warto pamiętać, że są to jedynie ustalenia wynikające z orzecznictwa i komentarzy do ustawy, ponieważ we właściwym tekście dokumentu również tej kwestii nie uregulowano. 

Dodatkowo, jak z samej nazwy wynika – konieczne jest, by sklep cechował się korzystniejszą dla klienta (a zatem niższą) polityką cenową niż konkurencja. 

Dlaczego tylko 20 %?

Takie rozwiązanie ma na celu ochronę małych i średnich przedsiębiorców. Jest to ochrona o charakterze dualnym – z jednej strony prawo chroni ich, jako dostawców, przed nadużyciami ze strony właścicieli dużych marketów, a z drugiej – jaki przedsiębiorców prowadzących własną działalność. Oczywiste jest to, że w małych lokalnych sklepikach brak jest „wewnętrznych” marek. Gdyby ich więksi konkurenci nie byli ograniczeni wspomnianą granicą, byłoby wysoce prawdopodobne, że większość klientów wybrałaby opcję tańszą, korzystniejszą dla domowego budżetu. Taka sytuacja z pewnością nie byłaby zgodna z zasadami uczciwej konkurencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA