REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jakim stopniu można naśladować konkurencyjne produkty

Martyna Wosion
W jakim stopniu można naśladować konkurencyjne produkty
W jakim stopniu można naśladować konkurencyjne produkty
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W warunkach gospodarki wolnorynkowej bardzo trudne jest stworzenie produktów całkowicie nowych i innych od konkurencyjnych. W takiej sytuacji nieuniknione jest bazowanie na wcześniejszych ideach. W jakim stopniu takie naśladownictwo jest dopuszczalne?

Czynem nieuczciwej konkurencji jest tzw. „niewolnicze naśladownictwo” czyli kopiowanie gotowego produktu (funkcjonującego w obrocie). Takie naśladownictwo polega na kopiowaniu zewnętrznej postaci produktu za pomocą technicznych środków reprodukcji, przy czym może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.

REKLAMA

Aby czyn został uznany za sprzeczny z uczciwą konkurencją muszą zajść wszystkie powyższe przesłanki.

REKLAMA

Należy zaznaczyć, że zewnętrzna postać produktu może być chroniona także na postawie odrębnych przepisów. Jeśli produkt zostanie zarejestrowany jako wzór przemysłowy lub użytkowy, podlega ochronie w myśl regulacji prawa własności przemysłowej.

Orzeczenia sądów i komentarze prawników nie zawsze negatywnie oceniają „inspirowanie” się produktami wcześniej wprowadzonymi do obrotu. Wykorzystywanie cudzych pomysłów i produktów jest istotnym elementem przyspieszenia gospodarczego, większej konkurencji (także cenowej) oraz ulepszania dóbr. Sąd najwyższy ocenił nawet, że postęp jest możliwy tylko dzięki oparciu się na spuściźnie przeszłości.

Porównaj: Jak można wykorzystać renomę konkurentów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tymi ocenami, ustawa wprowadza dodatkowe wyjątki. Mianowicie nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech funkcjonalnych produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i formy zapewniającej jego użyteczność.

Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych towaru wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt. 

REKLAMA

Jeśli zatem firma X specjalizuje się w wyrobie różowych i pachnących pamięci USB nic nie stoi na przeszkodzie, by firma Y również rozpoczęła produkcję podobnych pamięci. Jedynym warunkiem jest to, by firma Y wyraźnie oznaczała swoje produkty, np. swoim logo czy znakiem graficznym. 

Oznaczenie to powinno być na tyle wyraźne, by wykluczyć możliwość pomyłki odbiorcy. Sąd Najwyższy stwierdził, że „wyczerpujące i wyraźne oznaczenie producenta na opakowaniu towaru oraz trwałe umieszczenie znaku towarowego bezpośrednio na produkcie wprowadzanym do obrotu wyłącza możliwość wywołania błędu”. 

Ciężar wykazania, że skopiowany towar może wprowadzać klientów w błąd zawsze spoczywa na powodzie. 

Polecamy serwis: Prawo autorskie

Podsumowując, prawo polskie (zgodnie ze standardami unijnymi) dopuszcza korzystanie z cudzych rozwiązań i produktów, jeśli nie prowadzi do błędnej klasyfikacji towaru ze strony konsumenta, ani nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy konkurencji. Warto jednak pamiętać, że taka regulacja jest sprzeczna z prawem francuskim i niemieckim, gdzie w zdecydowanie większym stopniu chroni się sam „pomysł”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA