REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji
Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy walka o klienta przybiera naprawdę agresywny charakter. Warto pamiętać, że o ile nakłanianie klientów do zakupu naszych produktów jest jak najbardziej dozwolone, o tyle nakłanianie ich, by nie kupowali u konkurencji – nie do końca.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji charakteryzuje takie zachowanie, jako „nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom lub niedokonywania zakupu towarów lub usług u innych przedsiębiorców”. 

REKLAMA

Bojkot ma na celu przede wszystkim eliminację lub znaczne utrudnienie konkurentowi pełnoprawnego, zgodnego z zasadami wolnego rynku udziału w stosunkach handlowych.

Z powyższej definicji wynika, że w bojkocie uczestniczą trzy strony:

  • przedsiębiorca nakłaniający do bojkotu;
  •  przedsiębiorca bojkotowany;
  •  trzeci podmiot, który jest nakłaniany.

Tym trzecim podmiotem może być zarówno osoba fizyczna, czyli konsument, jak i osoba prawna, czy przedsiębiorca. Jednak powyższa regulacja dotyczy tylko sytuacji, gdy po stronie nakłaniającego do bojkotu jest przedsiębiorca lub organizacja przedsiębiorców. Jeśli nakłaniającym jest osoba fizyczna – mamy do czynienia z oczernianiem.

Porównaj: Dyskryminacja, jako praktyka antykonkurencyjna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto dodać, że nakłanianie osób trzecich zakłada brak więzi między nakłaniającym, a bojkotującym. Gdyby między tymi podmiotami istniała jakaś zależność – wtedy mówilibyśmy o porozumieniach, być może ograniczających konkurencję.

Bojkot może występować po stronie popytu (niedokonywanie zakupu) i podaży (odmowa sprzedaży).

REKLAMA

Pewnym problemem może być kwestia wytyczenia granicy między bojkotem, a wyrażeniem własnej opinii, co jest przecież dopuszczalne. Uznaje się, że w interpretacji takich zachowań obowiązuje zasada proporcjonalności i granice zagwarantowanej konstytucyjnie wolności słowa. Ponadto istotne jest też to, czy głoszący opinie wykorzystuje prawdziwe lub choćby prawdopodobne informacje, czy może wyraźnie stara się zaszkodzić konkurentowi.

Jest zasadnicza różnica między stwierdzeniem, że „W restauracji X do przyrządzania potraw używa się mrożonego i nie zawsze świeżego mięsa”, a „Zdaje się, że właściciel restauracji X w młodości miał problemy z prawem, dlatego pewnie teraz też kręci biznes na nieczystych zasadach. Lepiej więc trzymać się od niego z daleka…”.

Idąc dalej - jednokrotne wyrażenie własnej opinii wydaje się czymś naturalnym, jednak jej uporczywe rozpowszechnianie, ze szczególnym akcentem na szkodę innego przedsiębiorcy można uznać na nieuczciwe.

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Szczególnym rodzajem bojkotu jest tzw. bojkot kolektywny. Przyjmuje on formę kartelu – zmowy przedsiębiorców i próbach wyeliminowania z rynku konkurenta, który siłą rzeczy wykluczony jest z porozumienia. Nie ma wątpliwości, że jest to praktyka szczególnie naganna i zasługująca na wysoki wymiar kary.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

REKLAMA

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA