REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją - wskazówki

Martyna Wosion
Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją
Odpowiedzialność cywilna za działania sprzeczne z uczciwą konkurencją

REKLAMA

REKLAMA

Za czyny, będące przejawem nieuczciwej konkurencji grożą sankcje cywilne i karne. O ile odpowiedzialność karna ma funkcję penitencjarną i prewencyjną, o tyle sankcje cywilne mają na celu przede wszystkim przywrócenie warunków zdrowej, uczciwej konkurencji.

Zgodnie z powyższym przedsiębiorca, którego interes jest naruszony, bądź zagrożony może domagać się:
1) zaniechania niedozwolonych działań;
2) usunięcia skutków niedozwolonych działań;
3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych.

REKLAMA

Jeśli oceniany czyn był zawiniony pokrzywdzony przedsiębiorca może też żądać zasądzenia sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.

REKLAMA

Sąd może także zasądzić zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania przedmiotów związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. Przede wszystkim mowa tutaj o produktach, opakowaniach, materiałach promocyjno – reklamowych itp.

Z powyższymi roszczeniami może wystąpić nie tylko pokrzywdzony przedsiębiorca, ale także krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Jakie sankcje cywilne grożą za stosowanie nieuczciwych praktyk

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.

Takie uregulowanie stawia w dużo korzystniejszej sytuacji przedsiębiorcę pokrzywdzonego, a w efekcie mogłoby nawet prowadzić do nadużyć – niektóre firmy mogą poprzez wnoszenie tego typu wniosków celowo działać niekorzystnie na wizerunek konkurenta. Dlatego też ustawodawca wprowadził zasadę, według której jeśli pozew jest oczywiście bezzasadny, sąd może nakazać powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Taki wyrok może zapaść tylko na wniosek poszkodowanego. Co więcej, jeśli poszkodowany poprzez działanie konkurenta poniósł szkodę (np. na skutek pozwu ludzie przestali u niego kupować) może on żądać jej naprawienia.

Polecamy serwis Windykacja

Należy pamiętać, że wszystkie roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji przedawniają się z upływem trzech lat. Bieg tego terminu biegnie oddzielnie dla każdego nadużycia.

Firma A prowadziła kampanię reklamową, w której porównywała swoje produkty z asortymentem firmy B. W spotach konkurencyjne towary zostały przedstawione jako drogie, a obok każdego umieszczono cenę. Cena okazała się być nieprawdziwa, nigdy nie używana przez firmę B. Sąd nakazał firmie A natychmiastowe zaprzestanie kampanii, a ponadto nakazał trzykrotnie umieścić w radio i prasie oświadczenie, że reklama była wprowadzająca w błąd, a przykładowe ceny nie odzwierciedlały rzeczywistej polityki cenowej firmy A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA