REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Martyna Wosion
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

REKLAMA

REKLAMA

Kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej reguluje ustawa Prawo Prasowe. Już od kilku lat regulacja ta budzi wiele wątpliwości i sporów, bo w istocie generuje tzw. błędne koło.

Przepisy mówią jasno: „Wydawca i redaktor nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń i reklam opublikowanych zgodnie z art. 36.” Zaś wspomniany art. 36 wprowadza wymóg, by reklama nie była sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego oraz by jej treść była w widoczny sposób oddzielona od materiałów dziennikarskich. 

REKLAMA

Pozornie te normy brzmią jasno. Jednak z brzmienia przepisu można wnioskować, że wydawca i redaktor nie ponoszą odpowiedzialności w sytuacji, gdy w ogóle nie powstają przesłanki do powstania odpowiedzialności. W tej sytuacji mamy do czynienia z ewidentną luką prawną, która mimo wielu krytycznych głosów, od kilku lat istnieje w niezmienionej formie. 

Czy zatem redakcja w pełni odpowiada za treść reklam? Z pobieżnej analizy omawianego przepisu wynikałoby, że tak. 

Jednak po głębszej analizie i takie rozwiązanie wywołuje wiele wątpliwości. Przede wszystkim, redakcja zwykle dostaje „produkt” gotowy do publikacji i nie ma prawa nanosić nią zmian.

Porównaj: Jakie regulacje prawne żądzą reklamą radiową i telewizyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po drugie, w chwili obecnej prawo reklamy jest bardzo rozbudowane, zawarte jest w wielu ustawach, wobec czego nie jest możliwe, by redakcja była w stanie wychwycić wszystkie wątpliwości natury prawnej. W takim przypadku redakcja byłaby zmuszona zatrudniać prawnika, specjalistę, który odpowiedzialny byłby za akceptację każdego projektu. Takie rozwiązanie oczywiście znacznie podniosłoby koszty utrzymania redakcji, jak i samej reklamy. 

Na postawie wielu opinii prawników, autorów oraz praktyków, a także orzecznictwa sądów, przyjmuje się, że odpowiedzialność redakcji ogranicza się do sytuacji, w której dla osoby zajmującej się na co dzień przekazami reklamowymi ich sprzeczność z prawem, czy dobrymi obyczajami powinna być oczywista. W każdym innym przypadku rozpatrywana jest staranność i rzetelność. 

W zakresie reklamy wprowadzającej w błąd odpowiedzialność spoczywa na przedsiębiorcy, ewentualnie twórcy reklamy. Wynika to z przekonania, że nie można obciążać redakcji badaniem właściwości, ani konkurencyjności każdego z reklamowanych produktów bądź usług.

Przeczytaj też: Gazety o zasięgu lokalnym i regionalnym

Omawiając kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej należy zaznaczyć, że wszelkie szkody wynikłe z naruszenia prawa, bądź spowodowane niestarannym działaniem redakcji lub przedsiębiorcy można rozwiązać za pomocą sprostowań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

REKLAMA

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

REKLAMA

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

REKLAMA