REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Martyna Wosion
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej
Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

REKLAMA

REKLAMA

Kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej reguluje ustawa Prawo Prasowe. Już od kilku lat regulacja ta budzi wiele wątpliwości i sporów, bo w istocie generuje tzw. błędne koło.

Przepisy mówią jasno: „Wydawca i redaktor nie ponosi odpowiedzialności za treść ogłoszeń i reklam opublikowanych zgodnie z art. 36.” Zaś wspomniany art. 36 wprowadza wymóg, by reklama nie była sprzeczna z prawem lub zasadami współżycia społecznego oraz by jej treść była w widoczny sposób oddzielona od materiałów dziennikarskich. 

REKLAMA

Pozornie te normy brzmią jasno. Jednak z brzmienia przepisu można wnioskować, że wydawca i redaktor nie ponoszą odpowiedzialności w sytuacji, gdy w ogóle nie powstają przesłanki do powstania odpowiedzialności. W tej sytuacji mamy do czynienia z ewidentną luką prawną, która mimo wielu krytycznych głosów, od kilku lat istnieje w niezmienionej formie. 

Czy zatem redakcja w pełni odpowiada za treść reklam? Z pobieżnej analizy omawianego przepisu wynikałoby, że tak. 

Jednak po głębszej analizie i takie rozwiązanie wywołuje wiele wątpliwości. Przede wszystkim, redakcja zwykle dostaje „produkt” gotowy do publikacji i nie ma prawa nanosić nią zmian.

Porównaj: Jakie regulacje prawne żądzą reklamą radiową i telewizyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po drugie, w chwili obecnej prawo reklamy jest bardzo rozbudowane, zawarte jest w wielu ustawach, wobec czego nie jest możliwe, by redakcja była w stanie wychwycić wszystkie wątpliwości natury prawnej. W takim przypadku redakcja byłaby zmuszona zatrudniać prawnika, specjalistę, który odpowiedzialny byłby za akceptację każdego projektu. Takie rozwiązanie oczywiście znacznie podniosłoby koszty utrzymania redakcji, jak i samej reklamy. 

Na postawie wielu opinii prawników, autorów oraz praktyków, a także orzecznictwa sądów, przyjmuje się, że odpowiedzialność redakcji ogranicza się do sytuacji, w której dla osoby zajmującej się na co dzień przekazami reklamowymi ich sprzeczność z prawem, czy dobrymi obyczajami powinna być oczywista. W każdym innym przypadku rozpatrywana jest staranność i rzetelność. 

W zakresie reklamy wprowadzającej w błąd odpowiedzialność spoczywa na przedsiębiorcy, ewentualnie twórcy reklamy. Wynika to z przekonania, że nie można obciążać redakcji badaniem właściwości, ani konkurencyjności każdego z reklamowanych produktów bądź usług.

Przeczytaj też: Gazety o zasięgu lokalnym i regionalnym

Omawiając kwestię odpowiedzialności za treść reklamy prasowej należy zaznaczyć, że wszelkie szkody wynikłe z naruszenia prawa, bądź spowodowane niestarannym działaniem redakcji lub przedsiębiorcy można rozwiązać za pomocą sprostowań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

REKLAMA

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

REKLAMA

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA