REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

REKLAMA

REKLAMA

Bez wątpienia Internet jest najsilniej rozwijającym się medium. W chwili obecnej może on pełnić funkcję telewizji, radioodbiornika oraz tzw. okna na świat. Nic dziwnego, że reklamodawcy chętnie wykorzystują ten środek przekazu.

Błyskawiczny rozwój Internetu nie pociągnął za sobą równie dynamicznej zmiany ustawodawstwa. Mimo, że liczy on już kilkadziesiąt lat, wciąż tworzone są przepisy prawne, które miałyby wprowadzić ramy dla samowolnych działań użytkowników. 

REKLAMA

Reklama w Internecie jest kusząca – dociera do ogromnej rzeszy odbiorców, jest stosunkowo trwała i tania. Z drugiej strony, przedsiębiorca nie ma możliwości wybrania grupy docelowej, a dzisiejsi internauci z łatwością ignorują nacierające zewsząd banery.

W polskim porządku prawnym nadal brakuje jednoznacznej regulacji dotyczącej tzw. prawa Internetu. Nie ulega jednak wątpliwości, że kwestie dotyczące reklamy stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji są zabronione bez względu na środek przekazu.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

REKLAMA

Źródłem wielu problemów z zaklasyfikowaniem reklamy internetowej jest jej ponadnarodowy charakter. Strony internetowe docierają do najdalszych zakątków globu, stąd pojawia się pytanie o zasięg obowiązywania prawa. Przyjmuje się, że właściwe prawo jest tego kraju do którego mieszkańców kierowana jest reklama. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem naruszania polskiego prawa jest łamanie ciszy wyborczej przez użytkowników Facebooka, między innymi poprzez zamieszczania komentarzy dotyczących wyborów w językach innych niż Polski. 

Przy rozważaniu tego problemu nie ma znaczenia obywatelstwo, miejsce zamieszkania, ani siedziba reklamodawcy. Pewnym ułatwieniem w ocenie może być język przekazu, aczkolwiek kwestia ta może nie być kluczowa. Stopień naruszenia prawa, a także jego skutki i społeczną szkodliwość każdorazowo ocenia sąd in concreto.
Oczywiście przekaz internetowy, mimo że często może sprawiać wrażenie anonimowego, nie może w żadnym wypadku naruszać prywatności i innych dóbr osobistych osoby korzystającej. Ze względu na zasięg, choćby najmniejsze naruszenie prywatności użytkownika może pociągnąć dla niego katastrofalne skutki. 

REKLAMA

Skutki mogą być także odczuwalne dla firmy – świadczy o tym niedawny proces między portalem Nasza – Klasa, a jego użytkownikiem. Powód oskarżył portal o naruszenie swoich dóbr osobistych poprzez wykorzystanie jego zdjęcia w reklamie, która widoczna była tylko i wyłącznie na koncie danego użytkownika.

Pamiętać należy, że w internetowych wydaniach prasy obowiązują takie same zasady jak w przypadku tradycyjnych egzemplarzy, nawet jeśli wykorzystywane są w nich elementy charakterystyczne tylko dla przekazów elektronicznych (takich jak ruchome aplikacje, quizy itp.). Kwestie takiej reklamy reguluje Prawo Prasowe.

Przeczytaj też: Gdzie się reklamować

Oczywiście ze względu na specyficzny charakter Internetu w którym łatwo pozostać anonimowym i gdzie niemal każdy może założyć własną stronę internetową, czy bloga, często trudno jest oddzielić reklamę od osobistych odczuć użytkowników i prawa do ich głoszenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA