REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

REKLAMA

REKLAMA

Bez wątpienia Internet jest najsilniej rozwijającym się medium. W chwili obecnej może on pełnić funkcję telewizji, radioodbiornika oraz tzw. okna na świat. Nic dziwnego, że reklamodawcy chętnie wykorzystują ten środek przekazu.

Błyskawiczny rozwój Internetu nie pociągnął za sobą równie dynamicznej zmiany ustawodawstwa. Mimo, że liczy on już kilkadziesiąt lat, wciąż tworzone są przepisy prawne, które miałyby wprowadzić ramy dla samowolnych działań użytkowników. 

REKLAMA

Reklama w Internecie jest kusząca – dociera do ogromnej rzeszy odbiorców, jest stosunkowo trwała i tania. Z drugiej strony, przedsiębiorca nie ma możliwości wybrania grupy docelowej, a dzisiejsi internauci z łatwością ignorują nacierające zewsząd banery.

W polskim porządku prawnym nadal brakuje jednoznacznej regulacji dotyczącej tzw. prawa Internetu. Nie ulega jednak wątpliwości, że kwestie dotyczące reklamy stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji są zabronione bez względu na środek przekazu.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

REKLAMA

Źródłem wielu problemów z zaklasyfikowaniem reklamy internetowej jest jej ponadnarodowy charakter. Strony internetowe docierają do najdalszych zakątków globu, stąd pojawia się pytanie o zasięg obowiązywania prawa. Przyjmuje się, że właściwe prawo jest tego kraju do którego mieszkańców kierowana jest reklama. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem naruszania polskiego prawa jest łamanie ciszy wyborczej przez użytkowników Facebooka, między innymi poprzez zamieszczania komentarzy dotyczących wyborów w językach innych niż Polski. 

Przy rozważaniu tego problemu nie ma znaczenia obywatelstwo, miejsce zamieszkania, ani siedziba reklamodawcy. Pewnym ułatwieniem w ocenie może być język przekazu, aczkolwiek kwestia ta może nie być kluczowa. Stopień naruszenia prawa, a także jego skutki i społeczną szkodliwość każdorazowo ocenia sąd in concreto.
Oczywiście przekaz internetowy, mimo że często może sprawiać wrażenie anonimowego, nie może w żadnym wypadku naruszać prywatności i innych dóbr osobistych osoby korzystającej. Ze względu na zasięg, choćby najmniejsze naruszenie prywatności użytkownika może pociągnąć dla niego katastrofalne skutki. 

REKLAMA

Skutki mogą być także odczuwalne dla firmy – świadczy o tym niedawny proces między portalem Nasza – Klasa, a jego użytkownikiem. Powód oskarżył portal o naruszenie swoich dóbr osobistych poprzez wykorzystanie jego zdjęcia w reklamie, która widoczna była tylko i wyłącznie na koncie danego użytkownika.

Pamiętać należy, że w internetowych wydaniach prasy obowiązują takie same zasady jak w przypadku tradycyjnych egzemplarzy, nawet jeśli wykorzystywane są w nich elementy charakterystyczne tylko dla przekazów elektronicznych (takich jak ruchome aplikacje, quizy itp.). Kwestie takiej reklamy reguluje Prawo Prasowe.

Przeczytaj też: Gdzie się reklamować

Oczywiście ze względu na specyficzny charakter Internetu w którym łatwo pozostać anonimowym i gdzie niemal każdy może założyć własną stronę internetową, czy bloga, często trudno jest oddzielić reklamę od osobistych odczuć użytkowników i prawa do ich głoszenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA