REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

Martyna Wosion
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową
Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową

REKLAMA

REKLAMA

Bez wątpienia Internet jest najsilniej rozwijającym się medium. W chwili obecnej może on pełnić funkcję telewizji, radioodbiornika oraz tzw. okna na świat. Nic dziwnego, że reklamodawcy chętnie wykorzystują ten środek przekazu.

Błyskawiczny rozwój Internetu nie pociągnął za sobą równie dynamicznej zmiany ustawodawstwa. Mimo, że liczy on już kilkadziesiąt lat, wciąż tworzone są przepisy prawne, które miałyby wprowadzić ramy dla samowolnych działań użytkowników. 

REKLAMA

Reklama w Internecie jest kusząca – dociera do ogromnej rzeszy odbiorców, jest stosunkowo trwała i tania. Z drugiej strony, przedsiębiorca nie ma możliwości wybrania grupy docelowej, a dzisiejsi internauci z łatwością ignorują nacierające zewsząd banery.

W polskim porządku prawnym nadal brakuje jednoznacznej regulacji dotyczącej tzw. prawa Internetu. Nie ulega jednak wątpliwości, że kwestie dotyczące reklamy stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji są zabronione bez względu na środek przekazu.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

REKLAMA

Źródłem wielu problemów z zaklasyfikowaniem reklamy internetowej jest jej ponadnarodowy charakter. Strony internetowe docierają do najdalszych zakątków globu, stąd pojawia się pytanie o zasięg obowiązywania prawa. Przyjmuje się, że właściwe prawo jest tego kraju do którego mieszkańców kierowana jest reklama. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem naruszania polskiego prawa jest łamanie ciszy wyborczej przez użytkowników Facebooka, między innymi poprzez zamieszczania komentarzy dotyczących wyborów w językach innych niż Polski. 

Przy rozważaniu tego problemu nie ma znaczenia obywatelstwo, miejsce zamieszkania, ani siedziba reklamodawcy. Pewnym ułatwieniem w ocenie może być język przekazu, aczkolwiek kwestia ta może nie być kluczowa. Stopień naruszenia prawa, a także jego skutki i społeczną szkodliwość każdorazowo ocenia sąd in concreto.
Oczywiście przekaz internetowy, mimo że często może sprawiać wrażenie anonimowego, nie może w żadnym wypadku naruszać prywatności i innych dóbr osobistych osoby korzystającej. Ze względu na zasięg, choćby najmniejsze naruszenie prywatności użytkownika może pociągnąć dla niego katastrofalne skutki. 

REKLAMA

Skutki mogą być także odczuwalne dla firmy – świadczy o tym niedawny proces między portalem Nasza – Klasa, a jego użytkownikiem. Powód oskarżył portal o naruszenie swoich dóbr osobistych poprzez wykorzystanie jego zdjęcia w reklamie, która widoczna była tylko i wyłącznie na koncie danego użytkownika.

Pamiętać należy, że w internetowych wydaniach prasy obowiązują takie same zasady jak w przypadku tradycyjnych egzemplarzy, nawet jeśli wykorzystywane są w nich elementy charakterystyczne tylko dla przekazów elektronicznych (takich jak ruchome aplikacje, quizy itp.). Kwestie takiej reklamy reguluje Prawo Prasowe.

Przeczytaj też: Gdzie się reklamować

Oczywiście ze względu na specyficzny charakter Internetu w którym łatwo pozostać anonimowym i gdzie niemal każdy może założyć własną stronę internetową, czy bloga, często trudno jest oddzielić reklamę od osobistych odczuć użytkowników i prawa do ich głoszenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA