Proces osiągania celu a misja firmy
REKLAMA
REKLAMA
Do głównych cech misji firmy należy m.in. prostota brzmienia, oznaczanie drogi do osiągnięcia wskazanego celu, konkretność przekazu, stanowczość przekazu, formułowanie sensu istnienia firmy.
REKLAMA
Oznaczanie drogi do osiągnięcia wskazanego celu
Misja firmy poza formułowaniem celu powinna także wskazywać drogę, która pozwoli go osiągnąć. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą zmierza do realizacji przyjętych wcześniej założeń to wówczas musi obrać określoną strategię działania. Warto, aby uwzględniła ją podczas kreowania misji, wówczas zaistniej zdecydowanie większy stopień spójność zarówno jej płaszczyzny jak i tej prezentowanej przez faktycznie podejmowane kroki podczas czynności dokonywanych w ramach obrotu handlowego.
Polecamy: serwis Biuro rachunkowe
Spójność założeń prezentowanych przez misję w zakresie środków wykorzystywanych do uzyskania przewidywanych rezultatów działań, czyli przewidywanego celu, oraz rzeczywistych relacji z kontrahentami w postaci innych przedsiębiorców i samymi klientami, nie doprowadzi do rozdźwięku w rozumieniu przekazu przez odbiorcę. Przyczyni się to do braku wywoływania negatywnych skojarzeń z przedsiębiorstwem, co dla niego samego, jest pozytywnym rezultatem.
Oznaczeni drogi nie musi następować poprzez użycie bezpośrednich określeń jej dotyczących.
Chodzi raczej o wynikający z oznaczonych słów kontekst, niż literalne wskazanie np. przez zastosowanie zwrotu „uczciwie” w misji prezentowanej jako „Zawsze stawiamy na swoim. Uczciwie.”. Równie dobrze bezpośrednie zastosowanie akurat tego słowa może spowodować narodziny pytań dotyczących uczciwości w głowie adresata.
Polecamy: serwis Zarządzanie
Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.