Sens istnienia firmy a jej misja
REKLAMA
REKLAMA
Misja firmy oznacza zasadę działalności gospodarczej, której charakter wyznaczany jest przez podmiot zarządzające firmą. Tworzenie misji odbywa się w oparciu o zróżnicowane kryteria, do których należą m.in. zasady współpracy z klientami oraz zasady rywalizacji z konkurencją. Misja firmy powinna charakteryzować się m.in.: prostotą brzmienia, łatwością rozumienia, szerokim zakresem przekazywanego komunikatu, wskazywaniem ogólnie pojętego celu, oznaczaniem drogi do osiągnięcia wskazanego celu, udzielaniem odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym, - konkretnością przekazu, stanowczością przekazu oraz formułować sens istnienia firmy.
REKLAMA
Formułowanie sensu istnienia firmy
Jest to zdecydowanie najważniejsza z cech jakie powinna posiadać misja firmy. Mimo, że całe wyrażenie misji to z reguły jedno zdanie to musi ona zawierać to co dla przedsiębiorstwa najistotniejsze, czyli określenie sensu jego istnienia.
Może być to dokonane zarówno bezpośrednio, jak również pośrednio w drodze wielowarstwowości przekazu. Funkcjonująca w pierwszy wskazany sposób misja będzie niosła ze sobą dla odbiorcy zdecydowany ładunek emocjonalny powodując jednocześnie powstania ryzyka pojawienia się nierealnej sfery uczuciowej. Adresat może potraktować misję jako przesadzoną i niezgodną z prawdą.
Polecamy: serwis Finanse i rozwój
Uniknięcie tego jest możliwe poprzez rozsądny dobór wartości, do których następuje odwołanie oraz sposób dokonania tego według kryterium poziomu wrażliwości.
REKLAMA
Wyrażenie sensu istnienia firmy w jej misji nie może prowadzić do zaprzeczenia jej rzeczywistym działaniom. Tak jak w przypadku cechy oznaczania drogi do osiągnięcia celu, także tutaj musi istnieć spójność między faktycznymi działaniami a treścią komunikatu.
Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.
Polecamy: serwis Mała firma
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.