Jak zrozumiała powinna być misja firmy
REKLAMA
REKLAMA
Misja firmy powinna charakteryzować się:
- prostotą brzmienia;
- łatwością rozumienia;
- szerokim zakresem przekazywanego komunikatu;
REKLAMA
Wśród dodatkowych cech wyróżnia się wskazywanie ogólnie pojętego celu, oznaczanie drogi do osiągnięcia wskazanego celu, udzielanie odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym, konkretność przekazu, stanowczość przekazu, formułowanie sensu istnienia firmy.
Łatwość rozumienia
Zrozumienie przekazu zawartego w misji firmy jest podstawą do odniesienia przez nią sukcesu w działaniu. Zasada mówiąca, że łatwe jest szybciej zapamiętywane niż złożone jest oczywista. Zbudowany z wielu elementów, skomplikowany i wielowarstwowy semantycznie komunikat nie pozwoli na zapoznanie się z nim w krótkim terminie czasu, a średnio tylko tyle mały lub średni przedsiębiorca posiada na dotarcie z przekazem do adresata. Należy więc stosować słowa proste w odbiorze i rozumieniu.
Polecamy: Zakładam firmę
REKLAMA
Jeżeli w misji firmy użyte zostaną zwroty skomplikowane np. „wielokulturowość”, „minimalistyczne”, „wyimaginowane”, lub popularnie uznane za niezrozumiałe np. „wertykalne”, „egzegeza” to przedsiębiorstwo powinno liczyć się z ryzykiem powstania w pamięci odbiorcy śladu w postaci informacji o problemach z zarejestrowaniem danego komunikatu. Zastąpienie takich zwrotów chociażby poprzez „wiele kultur”, „minimalne, proste”, „wymyślone”, „pionowe” itd. przyniesie oczekiwane rezultaty.
Łatwość rozumienia dotyczy także cechy konkretności misji i braku jednoczesnych komunikatów równoległych. Powiązanie obu przejawia się w występowaniu m.in. homonimów, których należy unikać (chyba, że są zamierzone).
Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.
Polecamy: serwis Umowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.