Jak konkretna powinna być misja firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Konkretność przekazu
Misja firmy powinna nieść ze sobą treść, której końcowe znaczenie może być tylko jedno. W sytuacji, w której układając ją nastąpi zastosowanie homonimów (np. zamek), może okazać się, że zamierzonemu rezultatowi procesu odbierania komunikatu może towarzyszyć równoległy komunikat wpadkowy zakłócający proces.
REKLAMA
Polecamy: serwis Finanse i rozwój
REKLAMA
Z uwagi na wieloznaczność słowa „kratka” możemy uzyskać kilka obrazów firmy, dla której misja wyraża się w sposób następujący: „Zawsze pierwsi, gdy mówimy o kratkach”. Kratki mogą być rozumiane zarówno jako potoczne określenie więzienia, wzorów kartek zeszytu, a nawet kratek do okien lub faktury materiału.
W przypadku, gdyby doszło do sytuacji, gdzie pojawia się konieczności zastosowania takich wyrazów należy zadbać o towarzyszenie misji odpowiednio wskazanego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa. Owo dookreślenie, że np. chodzi o producenta krat okiennych, pozwoli na uniknięcie kilku równoległych przekazów jednocześnie docierających do odbiorcy.
W przypadku działania na rynkach międzynarodowych gdzie firma nie będzie mogła pozwolić sobie na konkretyzację danych planów niezbędne będzie odniesienie się do celów uniwersalnych np. zdrowia (o ile pozwala na to przedmiot działalności firmy).
Warto jednak zauważyć, że formułowanie kilku misji w odniesieniu do zróżnicowanych rynków może nie spełniać założeń z uwagi na adresatów jakim są zawsze pracownicy przedsiębiorstwa pozostający ze sobą w relacjach międzyludzkich niezależnie od kraju, w którym wykonują swoje obowiązki.
Polecamy: ABC małej firmy
Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.