Cel misji firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Misja nie może istnieć w oderwaniu od celu, do którego firma zmierza. Pewne cechy takie jak prostota brzmienia, czy rozumienia mogą powodować zatarcie komunikatu, ale zignorowanie celu działalności może stać się przyczyną braku połączenia misji firmy z nią samą. Uniknięcie tego nie jest jednak zamierzeniem przy tworzeniu misji, a jedynie istniejącym zagrożeniem, dlatego więc podczas jej tworzenia należy zwrócić szczególną uwagę na faktyczne umiejscowienie celu w sposób pośredni lub bezpośredni w jej treści. W pierwszym przypadku spowoduje to konieczność zastanowienia się przez odbiorcę i odczytania ewentualnego drugiego wymiaru (warstwy) komunikatu, w drugiej sytuacji element ten nie zaistnieje.
REKLAMA
Polecamy: ABC umów
REKLAMA
Wskazanie celu powinno się odnosić do zamierzeń ogólnie rozumianych, a nie złożonych, wielowarstwowych zadań stojących przed małym lub średnim przedsiębiorcą. Przykładowo zamieszczenie zapowiedzi przeprowadzenia rewolucji technicznej będzie inaczej odbierane niż wprowadzenia na rynek urządzeń spełniających funkcje X, Y oraz Z. Drugie ze wskazanych nie będzie spełniało zasadniczych funkcji misji z uwagi na nadmiar i zbytnią szczegółowość treści.
Ogólnie pojęty cel nie może również zostać zaprezentowany w zbyt szerokim ujęciu. Odniesienie misji firmy np. do naprawy pewnej dziedziny życia społecznego nie będzie wiarygodne, w szczególności wśród zróżnicowanych pod względem geograficznym, ekonomicznym i politycznym obszarów, na których przebywają adresaci.
REKLAMA
Cecha ogólności komunikatu nie powinna przy tym zupełnie wykluczać przekazywania informacji o charakterze konkretnym. Pozornie wydawać może się to sprzeczne, ale jak wykazuje praktyka również możliwe, dzięki zastosowaniu wielopoziomowości treści niesionych przez poszczególne dobrane słowa.
Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza), a także stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać oraz powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków. Dodatkowo misja powinna mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom, być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia) oraz powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy.
Polecamy: Zakładam firmę
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA