Czym jest wizja firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Wizja może występować w dwojakim ujęciu. Po pierwsze jako kierunkowa wizja firmy, czyli pewien obraz o charakterze ogólnym, nieszczegółowym. Drugim rodzajem jest obraz konkretny nazywany wizją całościową.
REKLAMA
Poprzez swoje istnienie wizja wpływa nie tylko na model zachowań prezentowany przez organy kierownicze danego przedsiębiorstwa, ale także na sposób w jaki podejmowane są decyzje, zasady dobierania kadry, reguły dotyczące komunikowania się między pracownikami, motywowanie pracowników, a pośrednio nawet na wysokość ich wynagrodzenia.
Polecamy: serwis ABC umów
Prawidłowo skonstruowana wizja firmy powinna charakteryzować się dwoma cechami:
- zakreślać możliwe do osiągnięcia cele i kierunki w jakich podejmowane musza być działania do ich uzyskania;
- oddziaływać na emocje, pobudzać, inicjować kreatywne procesy myślowe i motywować.
Stawiane przez wizje firmy cele mogą dotyczyć różnych płaszczyzn, ale jednocześnie powinny skupiać się na określonego rodzaju filarach prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności.
Wyróżnia się trzy podstawowe grupy takich celów:
cele produkcyjne – odnoszą się przede wszystkim do zakresu produkcji oraz sprzedaży wprowadzonych na rynek rzeczy materialnych lub niematerialny oraz świadczonych usług;
cele gospodarcze – określają relacje miedzy kosztami kreowanymi przez cele produkcyjne, a sprzedażą dóbr i usług, stanowiąc różnicę między zyskami a kosztami;
cele kadrowe – postrzegane w płaszczyźnie zatrudnienia pracowników i polityki firmy w stosunku do nich – wyznaczają niezbędny poziom zaspokojenia potrzeb materialnych i duchowych pracowników oraz wymogi dotyczące wdrażanego stopnia motywowania.
Polecamy: serwis Zakladam firmę
REKLAMA
Budowanie celów w ramach wizji firmy wymaga respektowania zasad ich kreowania:
- cele muszą być realne do osiągnięcia;
- cele muszą być zhierarchizowane;
- cele nie mogą być wewnętrznie lub zewnętrznie sprzeczne, rozłączne lub obojętne.
- sposób sformułowania celów nie może powodować, iż staną się nieczytelne dla przeciętnego odbiorcy;
- cele przedsiębiorstwa powinny odpowiadać zasadom współpracy z zatrudnionymi w firmie osobami.
Metodą budowania celów firmy w ramach jej wizji jest metoda SMART, która mówi, że powinny być one konkretne (specific), wymierne (measurable), osiągalne (achievable), odpowiednie (relevant) oraz terminowe (timed).
Zastosowanie wskazanej metody odpowiada jednocześnie wymogom konstruowania celów według wskazanych pięciu zasad. Rezultatem przeprowadzenia działania na tym polegającego jest wykreowanie prawidłowej wizji firmy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.