REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozpoczynamy własną działalność gospodarczą

Jak zacząć własną działalność gospodarczą?
Jak zacząć własną działalność gospodarczą?

REKLAMA

REKLAMA

Masz już pomysł na własną działalność gospodarczą i trochę pieniędzy na start? Możesz założyć jakąś spółkę z przyjaciółmi albo wybrać indywidualną działalność.Poradnik ten jest przeznaczony dla tych indywidualistów, którzy chcą być sami sobie sterem, żeglarzem i okrętem na szerokim morzu przedsiębiorczości.

Krok 1. Załóż własną firmę - CEIDG

Spółki (oprócz cywilnej) trzeba zarejestrować w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Więcej na temat procedur rejestracyjnych spółek w KRS w tekstach poświęconych poszczególnym rodzajom spółek wskazanych w Kroku 1 oraz w serwisie KRS .

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas nie było w Polsce rejestru skupiającego w jednym miejscu wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (z wyłączeniem spółek prawa handlowego). Obecnie funkcjonujący system ewidencji tychże przedsiębiorców należy do gmin. To im właśnie państwo w ramach zadań zleconych przekazało kompetencje do prowadzenia Ewidencji Działalności Gospodarczej. Jak nietrudno sobie wyobrazić odnalezienie przedsiębiorcy bądź informacji jego dotyczących często przysparzało wiele trudności. Zmienia to CEIDG. Centralną ewidencję prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki a do jej zadań należy:

  • ewidencja przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
  • udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
  • umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru sądowego;
  • umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.

Dostęp do tych wszystkich informacji jest możliwy za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Upraszczając dostęp do informacji ma każdy użytkownik Internetu. Za pośrednictwem tej platformy, przy zastosowaniu formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, składa się wnioski o wpis do CEIDG.

Zakres wpisu do CEIDG jest szeroki. Oto on: zakres wpisu do CEIDG

REKLAMA

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce wygląda to następująco: osoba fizyczna składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stornie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. Ustawodawca przewidział jednak, że ta forma może okazać się z wielu powodów niedostępna dla potencjalnych przedsiębiorców i umożliwił złożenie wniosku do CEIDG w wybranym przez wnioskodawcę urzędzie gminy. Zastrzeżone jednak zostało, że ów wiosek winien być złożony na formularzu zgodnym z określonym wzorem. Wniosek może zostać złożony osobiście, bądź zostać wysłany listem poleconym. Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy i potwierdza za pokwitowaniem jego przyjęcie. Następnie organ gminy przekształca wniosek na formę elektroniczną i przesyła go do CEIDG nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

Wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to taki, który nie zawiera niezbędnych danych, a także dotyczący działalności nieobjętej przepisami ustawy, lub który złożony został przez osobę, wobec której orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalności gospodarczej. Wniosek niepoprawny to także wniosek złożony przez osobę już wpisaną do CEIDG, lub nie podpisany.

Jeśli wniosek złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niepoprawny, system teleinformatyczny CEIDG informuje niezwłocznie składającego o niepoprawności.

Jeśli natomiast wniosek składany w urzędzie gminy jest niepoprawny, wójt, burmistrz albo prezydent miasta niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania, wskazując jednocześnie uchybienia.

Strona służąca rejestracji własnej firmy przez Internet - CEIDG

Formularz CEIDG-1

Instrukcja wypełniania formularza CEIDG-1

Działalność, której nie trzeba wpisywać do CEIDG:

  • Uprawy rolne
  • Chów i hodowla zwierząt
  • Ogrodnictwo
  • Warzywnictwo
  • Leśnictwo
  • Rybactwo śródlądowe
  • Wynajmowanie przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów
  • Sprzedaż posiłków domowych i świadczenie w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.

Podejmowanie i wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej jest możliwe dopiero po uzyskaniu koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej, zezwolenia, licencji albo zgody. Czasem trzeba też wykazać się posiadaniem odpowiednich uprawnień zawodowych

Spółki (oprócz cywilnej) trzeba zarejestrować w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Więcej na temat procedur rejestracyjnych spółek w KRS w tekstach poświęconych poszczególnym rodzajom spółek wskazanych w Kroku 1 oraz w serwisie KRS .

Wyrób pieczątkę firmową

Na pewno w działalności gospodarczej przyda Ci się pieczątka firmowa. Niektóre urzędy nie wyobrażają sobie kierowanego do nich pisma bez pieczęci przedsiębiorcy, choć formalnie nie ma prawnego obowiązku posiadania pieczątki.

Najlepiej jeżeli pieczątka zawiera następujące dane:

- nazwa i adres siedziby firmy oraz numery telefonów;

- NIP (musisz uwidaczaniać swój NIP na podstawie art. 16 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i art. 11 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników) ;

- REGON (pieczątka, jeżeli już jest, musi zawierać REGON na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o statystyce publicznej).

Przy wyrabianiu pieczęci potrzebne będzie zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i dowód osobisty. Po uzyskaniu NIP wyrabiasz sobie nową pieczątkę, chyba, że NIP załatwisz wcześniej.

Załóż firmowe konto w banku

Przedsiębiorca musi mieć firmowe konto bankowe odrębne od swoich kont prywatnych. Wymagają tego ustawy: prawo działalności gospodarczej, ordynacja podatkowa, ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych.

Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą powinno następować za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy zawsze gdy:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez NBP ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej może realizować obowiązek określony w ust. 1 za pośrednictwem rachunku w tej spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Wybierasz sobie zatem bank, który daje najlepsze warunki, najlepiej spośród placówek bankowych położonych najbliżej Twojej firmy.

Bank poprosi Cię zapewne o:

- odpis (czyli z reguły ksero i oryginał do wglądu) zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,

- odpis zaświadczenia o nadaniu numeru REGON,

- dowód osobisty,

- pieczątkę firmową,

- złożenie wzorów podpisów osób dysponujących kontem.

Numer firmowego konta (właściwie wszystkich kont wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej) musisz podać urzędowi skarbowemu w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-1.

Krok 2. Urząd skarbowy


NIP

Od 2012 roku NIP będzie dotyczył jedynie firm.

Jeśli jesteśmy wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin to obejmują nas szczególne regulacje dotyczą dotyczące terminów składania zgłoszenia identyfikacyjnego. Dokonujemy go nie później niż w terminie:

1) złożenia pierwszej deklaracji na podatek rolny, leśny lub od nieruchomości,

2) dokonania pierwszej wpłaty tych podatków wymienionych w pkt 1.

Więcej o NIP

Wybór formy opodatkowania dochodów z działalności


Jeżeli nie chcemy płacić podatku dochodowego wg skali podatkowej musimy złożyć do urzędu skarbowego oświadczenie (wniosek) o wyborze innej formy opodatkowania. W grę może wchodzić stawka liniowaryczałt ewidencjonowany albo karta podatkowa


Oświadczenie to, w przypadku rozpoczynających działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego, trzeba złożyć z reguły przed rozpoczęciem działalności.

Za datę rozpoczęcia działalności organy podatkowe uważają dzień uzyskania pierwszego przychodu - czyli datę pierwszej sprzedaży.

Formy opodatkowania nie można zmienić w czasie roku podatkowego.

O zaprowadzeniu pierwszej księgi przychodów i rozchodów trzeba zawiadomić urząd skarbowy w ciągu 20 dni od rozpoczęcia działalności.

Podatek dochodowy, zarówno od dochodów własnych, jak i wynagrodzeń pracowników, przedsiębiorca płaci w urzędzie skarbowym właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.

VAT


1. Jeżeli zdecydujemy się być podatnikami VAT(m.in. korzystać z możliwości odliczenia VAT naliczonego w fakturach kosztowych) - musimy złożyć do urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne VAT-R najpóźniejprzed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu


VAT-R składasz w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności. Jeżeli działalność jest prowadzona na terenie kilku urzędów skarbowych, to rejestracji dokonuje się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę.


Osoba fizyczna rejestruje się na swoje imię i nazwisko, podając swój adres zamieszkania. Spółki cywilne (mogą być samodzielnymi podatnikami VAT), spółki jawne i inne podmioty w zgłoszeniu rejestracyjnym podają swoją nazwę i siedzibę prowadzenia działalności.


Urząd w ciągu 7 dni powinien wydać Ci potwierdzenie dokonania tej rejestracji (na druku VAT-5) z datą złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Oznacza, to, że już od dnia złożenia VAT-R jesteś czynnym podatnikiem VAT.


2. Jeżeli wybierzesz zwolnienie podmiotowe (np. przewidujesz, że nie przekroczysz w roku progu 50.000 zł obrotu) albo wiesz, że Twoja działalność jest przedmiotowo zwolniona z VAT wtedy możesz, ale nie musisz złożyć VAT-R. Gdy złożysz to zgłoszenie - zostaniesz zarejestrowany jako „podatnik VAT zwolniony”.


Zwolnieni z VAT nie muszą wystawiać faktur VAT, rozliczać tego podatku ani składać deklaracji. Są jednak mimo wszystko obowiązani:

- prowadzić ewidencję sprzedaży (jeżeli tego nie zrobią ich sprzedaż zostanie opodatkowana stawką 22% bez prawa do odliczenia VAT naliczonego);

- instalować kasy fiskalne, na których ewidencjonują sprzedaż jako zwolnioną, aż do chwili rezygnacji ze zwolnienia albo utraty prawa do zwolnienia podmiotowego.


Zwolnienie z VAT opłaca się np. przy niskich kosztach (zwłaszcza przy braku zakupów inwestycyjnych) i wysokich przychodach. Jest to korzystne również wtedy, gdy Twoimi dostawcami i odbiorcami są podmioty zwolnione z VAT, a musiałbyś przy sprzedaży stosować stawkę 22%.

Krok 3. Zgłoś się do ZUS

Osoba prowadząca pozarolniczą działalność i osoba z nią współpracująca, podobnie jak inne osoby podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, podlegają zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZUA.

Zgłoszenia do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i wypadkowego oraz ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń, tj. od dnia rozpoczęcia wykonywania pozarolniczej działalności lub współpracy.

Zgłoszenie do ubezpieczenia chorobowego (dobrowolnego dla osób prowadzących pozarolniczą działalność i osób z nimi współpracujących) następuje w terminie wybranym przez ubezpieczonego, nie wcześniejszym jednak niż data złożenia wniosku o objęcie tym ubezpieczeniem. Objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym może nastąpić od dnia wskazanego we wniosku, jeżeli zgłoszenie do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych nastąpi w wyżej wymienionych terminach (7 dni). Złożenie wniosku następuje na formularzu ZUS ZUA.

Formularz ZUS ZUA jest jednocześnie drukiem, na którym dokonuje się zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.

W przypadku zbiegu tytułów do podlegania ubezpieczeniom społecznym, w wyniku którego osoba prowadząca pozarolniczą działalność lub osoba z nią współpracująca podlega dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym i obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu, zgłoszenie następuje na druku ZUS ZUA lub ZUS ZZA.

Osoba prowadząca pozarolniczą działalność dokonuje wówczas zgłoszenia do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych (i w tej sytuacji do ubezpieczenia wypadkowego) na druku ZUS ZUA w terminie przez siebie wybranym, przy czym termin ten nie może być (podobnie jak w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego) wcześniejszy od daty złożenia wniosku o objęcie ubezpieczeniami. Na druku ZUS ZUA osoba dokonuje również zgłoszenia do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Osoba, która podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu (na przykład osoba która nie przystąpiła do ubezpieczeń społecznych) zgłoszenia dokonuje na druku ZUS ZZA.

Osoba prowadząca pozarolniczą działalność jako płatnik składek na własne ubezpieczenia społeczne i m.in. osób z nią współpracujących, zobowiązana jest również do złożenia druku zgłoszenia płatnika składek ZUS ZFA "Zgłoszenie płatnika składek-osoby fizycznej".

Zgłoszenie ZUS ZFA należy złożyć we wskazanej jednostce terytorialnej ZUS. Do przekazywanego zgłoszenia płatnik jest zobowiązany dołączyć kopie decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP i zaświadczenia urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON.

Zgłoszenia tego dokonuje w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych, przy czym dokonuje go także w przypadku opłacania składek wyłącznie na własne ubezpieczenia.


Jeżeli płatnik składek posiada więcej niż jeden rachunek bankowy, a także gdy adres prowadzenia działalności jest inny niż adres siedziby, osoba prowadząca pozarolniczą działalność wypełnia dodatkowo formularze: ZUS ZBA "Informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek" i ZUS ZAA "Adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek".

Więcej o obowiązkach przedsiębiorcy wobec ZUS

Zasady wypełniania dokumentów do ZUS

Wzory formularzy ubezpieczeniowych

Nie należy wykorzystywać zamieszczonych w poradnikach ZUS formularzy do rozliczeń z ZUS. Zamieszczone one zostały w celach informacyjnych. Jednostki terenowe ZUS przyjmują tylko wypełnione oryginalne formularze lub wydruki z aktualnego programu "Płatnik"

Formularze wniosków i oświadczeń do ZUS

Aktualne wysokości składek na ZUS

Powiadom Państwową Inspekcję Pracy (PIP)

Zgodnie z art. 209 § 1 kodeksu pracy pracodawca (czyli również przedsiębiorca jeżeli chce zatrudnić pracowników) rozpoczynający działalność jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności zawiadomić na piśmie właściwego państwowego inspektora pracy o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.

Obowiązek, o którym mowa w § 1, ciąży na pracodawcy odpowiednio w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników - art. 209 § 2 kp.

Wypełniasz wówczas specjalny formularz, czyli kartę zgłoszenia pracodawcy

Powinieneś także złożyć pisemną informację o środkach i procedurach, które przyjąłeś po to, aby spełniać wymogi wynikające z przepisów bhp, dotyczących danej dziedziny działalności.

Powyższe obowiązki ciążą na tobie również w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji.

Jeżeli posiadasz działąjące jednostki lokalne, czyli inne placówki posiadające własny regon, w karcie zgłoszenia wpisujesz właściwą liczbę jednostek lokalnych oraz wypełniasz odpowiednią ilość (zależną od posiadanych jednostek) załączników do karty zgłoszenia pracodawcy - kartę zgłoszenia jednostki lokalnej

Zgłoszenia można też dokonać elektronicznie. Do dokonania elektronicznego zgłoszenia do Państwowej Inspekcji Pracy niezbędne jest posiadanie konta email na które adresowana będzie wszelka korespondencja.

Jak dokonać elektronicznego zgłoszenia do PIP

Powiadom Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

Zgodnie z art. 209 § 1 kodeksu pracy pracodawca rozpoczynający działalność jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności zawiadomić na piśmie właściwego państwowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.

Obowiązek, o którym mowa w § 1, ciąży na pracodawcy odpowiednio w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników - art. 209 § 2 kp.

Wzór karty zgłoszenia pracodawcy

Niezależnie od powyższych obowiązków każdy kto uzyskał pozwolenie na budowę nowego obiektu albo zaadaptował istniejący obiekt lub lokal np. obiekty sezonowe, sklepy branży spożywczej, punkty gastronomiczne, stołówki, kawiarnie, restauracje, zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, zakłady odnowy biologicznej, gabinety lekarskie, apteki, sklepy prowadzące sprzedaż środków ochrony roślin, pralnie oraz wszelkie zakłady zatrudniające pracowników - powinien zgłosić go do odbioru techniczno-sanitarnego.

Odbiór winien nastąpić w terminie 14 dni od złożenia wniosku. Przy odbiorze wymagane są następujące dokumenty do wglądu:

- pozwolenie na budowę (w przypadku jej wydania).

- projekty budowlane uzgodnione przez rzeczoznawców ds. sanitarnohigienicznych lub - Państwowych Powiatowych Inspektorów Sanitarnych

- aktualne wyniki badania wody pitnej.

- opinia kominiarska dotycząca skuteczności wentylacji i prawidłowości jej podłączenia.

- umowa na wywóz odpadów komunalnych oraz w zależności od potrzeb umowa na utylizację odpadów poprodukcyjnych i odpadów niebezpiecznych ,

- atesty i aprobaty techniczne na zastosowane materiały budowlane,

- ew. inne dokumenty w zależności od funkcji obiektu.

Inne ważniejsze obowiązki związane z rozpoczęciem działalności

Inspekcja Handlowa

Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie sklepu lub placówki handlowej czy gastronomicznej powinien zawiadomić Państwową Inspekcję Handlową (wojewódzki inspektorat lub jego delegaturę).

Inspekcja ta kontroluje legalność i rzetelność działania przedsiębiorców w zakresie produkcji, handlu i usług. Kontroluje produkty wprowadzane do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach, w tym również w zakresie oznakowania i zafałszowań. PIH kontroluje również świadczenie usług.

Ochrona przeciwpożarowa


Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej przedsiębiorca zobowiązany jest:

- przestrzegać przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych
- wyposażyć budynek, obiekt lub teren w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz środki gaśnicze zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,

- zapewnić osobom przebywającym w obiekcie bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji,

- przygotować obiekt lub budynek do prowadzenia akcji ratowniczej,

- ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.

Szczegóły należy uzgodnić z Państwową Strażą Pożarną

Podatek od nieruchomości

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w swoim lub wynajmowanym lokalu jest zobowiązany uiszczać podatek od nieruchomości (znacznie większy niż w przypadku nieruchomości wykorzystywanych na cele mieszkalne.
O zmianie przeznaczenia lokalu z mieszkalnego na użytkowy trzeba zawiadomić gminę (każda gmina ma swój wzór zawiadomienia i wykazu nieruchomości) w terminie 14 dni od zmiany przeznaczenia.

Jeżeli prowadzimy działalność w swoim mieszkaniu (domu), to, jeżeli nie wyodrębniliśmy na potrzeby działalności oddzielnego pomieszczenia – nie musimy zgłaszać zmiany przeznaczenia i płacić wyższego podatku.

Podatek jest płatny w czterech ratach, w terminach do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Więcej o podatku od nieruchomości i innych podatkach

Polecamy: serwis Leasing

Opracował Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA