REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co podlega wpisowi do CEIDG?

Tomasz  Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Jakie dane podlegają wpisowi do CEIDG?
Jakie dane podlegają wpisowi do CEIDG?

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W rejestrze tym znajdą się dane przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Co podlega wpisowi do CEIDG? Przeczytaj.

Dane przedsiębiorcy objęte obowiązkiem wpisania do CEIDG wymienione są w art. 25 znowelizowanej ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Poniżej zamieszczamy listę informacji, które będą wymagane w procesie rejestracji przedsiębiorcy - osoby fizycznej.

REKLAMA

  • Firma (czyli nazwa) przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;

W przypadku osoby fizycznej firmą jest co najmniej imię i nazwisko osoby będącej przedsiębiorcą. Firma może zawierać również inne informacje.

  • Numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;

Jeżeli osoba rejestrująca swoją działalność nie posiada numeru REGON, to wniosek o wpis do CEIDG jest w przypadku takiej osoby jednocześnie żądaniem wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

  • Numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;

W przypadku nieposiadania numeru identyfikacji podatkowej wniosek o wpis do CEIDG będzie jednocześnie żądaniem nadania NIP.

Cudzoziemcy, którzy chcą rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce nie muszą wypełniać we wniosku pól dotyczących numeru PESEL oraz NIP, jeżeli nie posiadają tych oznaczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Data urodzenia przedsiębiorcy;
  • Informacja o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
  • Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony; dane te są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju, o ile to w danym przypadku możliwe;

Dane te muszą być zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju.

  • Adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG;

W przypadku składania wniosku o wpis do CEIDG drogą elektroniczną (co w zamiarze ustawodawcy ma stać się regułą) podanie adresu e-mail będzie niezbędne, ponieważ system teleinformatyczny CEIDG musi przesłać wnioskodawcy na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku albo informację o przyczynach jego niepoprawności.

Polecamy: Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw a pełnomocnictwo klasyczne - porada

  • Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (od 1 lipca 2011 r. CEIDG), ale może też określić we wniosku późniejszy dzień podjęcia działalności.

  • Określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
  • Informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
  • Numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek;

Jeżeli osoba składająca wniosek o wpis jest stroną umowy spółki cywilnej, to jest ona obowiązana do wprowadzenia informacji dotyczących tej umowy.

  • Dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, wraz ze wskazaniem zakresu spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo, o ile przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa i zgłosił informację o jego udzieleniu we wniosku o wpis do CEIDG (pkt. obowiązuje od 1.01.2012 r.);

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż mowa tu o pełnomocnictwie ogólnym, tj. takim, które jest udzielane na piśmie i obejmuje umocowanie do wszelkich czynności zwykłego zarządu sprawami przedsiębiorcy. Chodzi tu o dane pełnomocnika wyszczególnione powyżej.

  • Informacja o zawieszeniu i wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej;
  • Informacja o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych  oraz ustanowieniu kurateli lub opieki;

Teoretycznie możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę o ograniczonej zdolności do czynności prawnych.

  • Informacja o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu, o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika, zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika i zakończeniu tego postępowania;
  • Informacja o wszczęciu postępowania naprawczego;
  • Informacja o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej;
  • informacja o zakazie wykonywania określonego zawodu, którego wykonywanie przez przedsiębiorcę podlega wpisowi do CEIDG;
  • informacja o zakazie prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub z opieką nad nimi;
  • informacja o wykreśleniu wpisu w CEIDG.

Informacje zawarte w punktach 13 - 19 podlegają wpisaniu z urzędu odpowiednio przez kuratora, sąd lub inny organ.

W przypadku cudzoziemców spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) pojawia się także konieczność wprowadzenia danych dokumentu potwierdzającego specjalny status obcokrajowca, który na podstawie art. 13 ust. 2 Usdg uprawnia go do prowadzenia na terenie Polski działalności gospodarczej na tych samych zasadach, co obywatele polscy. Takim dokumentem będzie Karta Pobytu i Karta Polaka.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 38 Usdg dane i informacje udostępniane przez CEIDG są jawne. Każdy ma prawo dostępu do danych i informacji udostępnionych w tym rejestrze. Jednak ograniczony dostęp dotyczy numeru PESEL przedsiębiorcy oraz jego adresu zamieszkania, chyba, że adres ten jest tożsamy z adresem miejsca wykonywania działalności gospodarczej.

Wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny m.in. w sytuacji, gdy nie zawiera wszystkich wymaganych danych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA