REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?
Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli popełniłeś błąd w zeznaniu podatkowym i masz zapłacić wyższy podatek, złóż samodzielnie korektę. Jeśli zrobi to za ciebie urząd skarbowy stracisz szansę na niższe odsetki. Korekta nie naprawi jednak wszystkich błędów.

Złożenie zeznania w terminie wcale nie musi oznaczać, że sporządzone zostało bezbłędnie. Może się okazać, że podatnik popełnił błędy. Przykładowo, nie uwzględnił niektórych dochodów, albo zapomniał, że ma do odliczenia jakąś ulgę. Aby naprawić błędy należy złożyć w urzędzie skarbowym korektę zeznania. Podatnik powinien skorygować zeznanie zarówno wtedy, gdy pomylił się na swoją korzyść, jak i wtedy, gdy zrobił to na korzyść organu podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Korekta to nowy formularz

Złożenie korekty polega na ponownym złożeniu właściwego formularza z poprawionymi danymi. Trzeba jednak pamiętać o zaznaczeniu na formularzu odpowiedniej rubryki wskazującej na to, że jest to korekta, a nie pierwotne zeznanie. Przykładowo na formularzu PIT-37 należy w pozycji 10 zaznaczyć pole nr 2 „korekta zeznania”. Formularz, na jakim składana jest korekta, musi być z tego samego roku co oryginał zeznania. Przykładowo korekta zeznania za 2008 rok musi zostać sporządzona na formularzach obowiązujących w 2008 r. 

Do korekty należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty. W uzasadnieniu należy opisać błąd, jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz działania, jakie podjął w celu usunięcia błędu. Przyczyną korekty może być np. nieuwzględnienie jakiś dochodów, błędy rachunkowe, nieodliczenie ulgi itp.

REKLAMA

Nie złożysz korekty w trakcie kontroli podatkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba pamiętać, że nie w każdym przypadku podatnik, który złożył błędne zeznanie roczne, będzie mógł dokonać korekty. Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej (w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą). Uprawnienie to będzie przysługiwało ponownie po zakończeniu kontroli podatkowej, czy też postępowania podatkowego.

Jeżeli jednak podatnik złoży korektę w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, trzeba pamiętać, że nie wywoła ona skutków prawnych. Korekta jest natomiast dopuszczalna w zakresie, w którym kontrola nie jest prowadzona. Przykładowo, jeśli u podatnika prowadzona jest kontrola podatkowa w zakresie podatku dochodowego nic nie stoi na przeszkodzie aby podatnik złożył korektę np. deklaracji VAT-7.

Polecamy: Jak uniknąć odsetek od zaległości podatkowych?

Wspólne rozliczenie możliwe tylko do 2 maja

Korekta deklaracji podatkowej nie jest także możliwa w sytuacji, gdy podatnik chce skorzystać z preferencji polegającej na wspólnym rozliczeniu z małżonkiem lub na opodatkowaniu jako osoba samotnie wychowująca dziecko i złoży zeznanie lub korektę po terminie. W takiej sytuacji podatnik straci możliwość korzystania z preferencji podatkowych. Takiego sposobu opodatkowania należy bowiem dokonać w złożonej deklaracji tylko do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (w tym roku do 2 maja). Nie ma więc możliwości złożenia korekty w sytuacji, gdy podatnik złożył zeznanie pierwotne, w którym rozliczył podatek oddzielnie i następnie chce złożyć po terminie korektę, która polegać będzie na wyliczeniu podatku na zasadach preferencyjnych. Trzeba pamiętać, że korekta taka nie wywoła skutków prawnych tylko w zakresie wnioskowania o preferencyjne opodatkowanie. Inne błędy, np. rachunkowe można korygować w takiej deklaracji. 

Tylko 5 lat na korektę

Korektę składać można aż do chwili zakończenia okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem roczne zeznanie podatku dochodowego za 2010r. można korygować tylko do końca 2016r.

W przypadku podatników, którzy wnioskują o przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego termin złożenia korekty jest bardzo krótki. Nowelizacja art. 45 c ustawy o PIT skróciła termin złożenia korekty takiego zeznania z dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania, (czyli w tym roku od 2 maja), do jednego miesiąca. 

Pamiętaj o odsetkach

Poprawianie błędu w zeznaniu podatkowym może wiązać się z tym, że podatek wyliczony przez podatnika w wyniku korekty ulegnie zwiększeniu. Wtedy trzeba liczyć się z tym, że nie tylko różnica w podatku podlega wpłacie do urzędu skarbowego, ale także odsetki. Aktualnie wynoszą one 13% w skali roku. Nie ma jednak obowiązku zapłaty odsetek, których wysokość nie przekracza trzykrotności opłaty dodatkowej pobieranej przez pocztę za nadanie listu poleconego, czyli 6,60 zł. 

Ponadto w przypadku złożenia korekty deklaracji podatkowej wraz z wyjaśnieniem przyczyn dokonania poprawki oraz w momencie zapłacenia całości zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty, podatnik ma prawo zastosowania obniżonej w wysokości 75% omawianej już stawki odsetek za zwłokę. Stawka ta wynosi 9,75%. 

Skorygować zeznanie może również urząd skarbowy

Korekta nie zawsze musi być dokonywana przez podatnika. W niektórych sytuacjach to urząd skarbowy może dokonać korekty złożonego przez podatnika zeznania podatkowego samodzielnie. Taką możliwość przewiduje art. 274 Ordynacji Podatkowej. Korekta dokonana przez urząd skarbowy jest możliwa tylko wtedy, gdy:
• deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki,
• zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1000 zł.

Po skorygowaniu deklaracji urząd skarbowy doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji, zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian. W przypadku korekty dokonywanej przez urząd skarbowy nie ma zastosowania obniżona stawka odsetek za zwłokę. Jeśli więc z korekty tej wynika dopłata podatku, podatnik wraz z zobowiązaniem głównym musi uregulować pełną wysokość odsetek (13%).

Podatnik może jednak nie zgodzić się na taką korektę. Służyć temu ma wniesienie sprzeciwu do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Wtedy podatnik powinien sam dokonać korekty. Jeżeli jednak podatnik nie wniesie sprzeciwu korekta deklaracji wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA