REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?
Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli popełniłeś błąd w zeznaniu podatkowym i masz zapłacić wyższy podatek, złóż samodzielnie korektę. Jeśli zrobi to za ciebie urząd skarbowy stracisz szansę na niższe odsetki. Korekta nie naprawi jednak wszystkich błędów.

Złożenie zeznania w terminie wcale nie musi oznaczać, że sporządzone zostało bezbłędnie. Może się okazać, że podatnik popełnił błędy. Przykładowo, nie uwzględnił niektórych dochodów, albo zapomniał, że ma do odliczenia jakąś ulgę. Aby naprawić błędy należy złożyć w urzędzie skarbowym korektę zeznania. Podatnik powinien skorygować zeznanie zarówno wtedy, gdy pomylił się na swoją korzyść, jak i wtedy, gdy zrobił to na korzyść organu podatkowego.

REKLAMA

Korekta to nowy formularz

REKLAMA

Złożenie korekty polega na ponownym złożeniu właściwego formularza z poprawionymi danymi. Trzeba jednak pamiętać o zaznaczeniu na formularzu odpowiedniej rubryki wskazującej na to, że jest to korekta, a nie pierwotne zeznanie. Przykładowo na formularzu PIT-37 należy w pozycji 10 zaznaczyć pole nr 2 „korekta zeznania”. Formularz, na jakim składana jest korekta, musi być z tego samego roku co oryginał zeznania. Przykładowo korekta zeznania za 2008 rok musi zostać sporządzona na formularzach obowiązujących w 2008 r. 

Do korekty należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty. W uzasadnieniu należy opisać błąd, jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz działania, jakie podjął w celu usunięcia błędu. Przyczyną korekty może być np. nieuwzględnienie jakiś dochodów, błędy rachunkowe, nieodliczenie ulgi itp.

Nie złożysz korekty w trakcie kontroli podatkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba pamiętać, że nie w każdym przypadku podatnik, który złożył błędne zeznanie roczne, będzie mógł dokonać korekty. Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej (w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą). Uprawnienie to będzie przysługiwało ponownie po zakończeniu kontroli podatkowej, czy też postępowania podatkowego.

Jeżeli jednak podatnik złoży korektę w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, trzeba pamiętać, że nie wywoła ona skutków prawnych. Korekta jest natomiast dopuszczalna w zakresie, w którym kontrola nie jest prowadzona. Przykładowo, jeśli u podatnika prowadzona jest kontrola podatkowa w zakresie podatku dochodowego nic nie stoi na przeszkodzie aby podatnik złożył korektę np. deklaracji VAT-7.

Polecamy: Jak uniknąć odsetek od zaległości podatkowych?

Wspólne rozliczenie możliwe tylko do 2 maja

Korekta deklaracji podatkowej nie jest także możliwa w sytuacji, gdy podatnik chce skorzystać z preferencji polegającej na wspólnym rozliczeniu z małżonkiem lub na opodatkowaniu jako osoba samotnie wychowująca dziecko i złoży zeznanie lub korektę po terminie. W takiej sytuacji podatnik straci możliwość korzystania z preferencji podatkowych. Takiego sposobu opodatkowania należy bowiem dokonać w złożonej deklaracji tylko do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (w tym roku do 2 maja). Nie ma więc możliwości złożenia korekty w sytuacji, gdy podatnik złożył zeznanie pierwotne, w którym rozliczył podatek oddzielnie i następnie chce złożyć po terminie korektę, która polegać będzie na wyliczeniu podatku na zasadach preferencyjnych. Trzeba pamiętać, że korekta taka nie wywoła skutków prawnych tylko w zakresie wnioskowania o preferencyjne opodatkowanie. Inne błędy, np. rachunkowe można korygować w takiej deklaracji. 

Tylko 5 lat na korektę

REKLAMA

Korektę składać można aż do chwili zakończenia okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem roczne zeznanie podatku dochodowego za 2010r. można korygować tylko do końca 2016r.

W przypadku podatników, którzy wnioskują o przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego termin złożenia korekty jest bardzo krótki. Nowelizacja art. 45 c ustawy o PIT skróciła termin złożenia korekty takiego zeznania z dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania, (czyli w tym roku od 2 maja), do jednego miesiąca. 

Pamiętaj o odsetkach

Poprawianie błędu w zeznaniu podatkowym może wiązać się z tym, że podatek wyliczony przez podatnika w wyniku korekty ulegnie zwiększeniu. Wtedy trzeba liczyć się z tym, że nie tylko różnica w podatku podlega wpłacie do urzędu skarbowego, ale także odsetki. Aktualnie wynoszą one 13% w skali roku. Nie ma jednak obowiązku zapłaty odsetek, których wysokość nie przekracza trzykrotności opłaty dodatkowej pobieranej przez pocztę za nadanie listu poleconego, czyli 6,60 zł. 

Ponadto w przypadku złożenia korekty deklaracji podatkowej wraz z wyjaśnieniem przyczyn dokonania poprawki oraz w momencie zapłacenia całości zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty, podatnik ma prawo zastosowania obniżonej w wysokości 75% omawianej już stawki odsetek za zwłokę. Stawka ta wynosi 9,75%. 

Skorygować zeznanie może również urząd skarbowy

Korekta nie zawsze musi być dokonywana przez podatnika. W niektórych sytuacjach to urząd skarbowy może dokonać korekty złożonego przez podatnika zeznania podatkowego samodzielnie. Taką możliwość przewiduje art. 274 Ordynacji Podatkowej. Korekta dokonana przez urząd skarbowy jest możliwa tylko wtedy, gdy:
• deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki,
• zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1000 zł.

Po skorygowaniu deklaracji urząd skarbowy doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji, zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian. W przypadku korekty dokonywanej przez urząd skarbowy nie ma zastosowania obniżona stawka odsetek za zwłokę. Jeśli więc z korekty tej wynika dopłata podatku, podatnik wraz z zobowiązaniem głównym musi uregulować pełną wysokość odsetek (13%).

Podatnik może jednak nie zgodzić się na taką korektę. Służyć temu ma wniesienie sprzeciwu do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Wtedy podatnik powinien sam dokonać korekty. Jeżeli jednak podatnik nie wniesie sprzeciwu korekta deklaracji wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA