REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

Czym jest rejestr pełnomocnictw?
Czym jest rejestr pełnomocnictw?

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

Rejestr pełnomocnictw będzie funkcjonował w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

Zgodnie z obecną regulacją, jeżeli przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa ogólnego (tj. do wykonywania czynności zwykłego zarządu sprawami przedsiębiorcy - czynności bieżących), to dane pełnomocnika takie jak jego imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo oraz dane kontaktowe podlegają wpisowi do CEIDG.

Jawność danych pełnomocników ułatwi obrót między przedsiębiorcami. Będzie istnieć możliwość szybkiego sprawdzenia, czy występujący w imieniu kontrahenta przedstawiciel jest rzeczywiście do tego umocowany.

REKLAMA

W relacjach prywatnoprawnych między samymi przedsiębiorcami okazywanie dokumentu pełnomocnictwa nie jest oczywiście obowiązkowe. Inaczej natomiast sytuacja przedstawia się w stosunkach przedsiębiorców z organami administracji. W obecnym stanie prawnym większość urzędowych czynności dokonywanych przez pełnomocnika na rzecz przedsiębiorcy wymaga złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Wiąże się to z koniecznością uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych. W praktyce może się okazać, że załatwienie jednej sprawy wymagającej kontaktu z kilkoma urzędami będzie wymagało uiszczenia opłaty kilkakrotnie, co oznacza wyższe koszty i więcej formalności.

Rejestr przedsiębiorców będzie narzędziem dostępnym dla przedsiębiorców - osób fizycznych, ponieważ to oni ewidencjonowani są w CEIDG. Podmioty takie jak spółki z o.o. czy inne tzw. osoby prawne nie skorzystają z tego udogodnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktyczne korzyści

Nowelizacja u.s.d.g. zakłada zniesienie obowiązku posługiwania się osobnym pełnomocnictwem (oraz wnoszenia z tego tytułu opłaty skarbowej) przed organem administracji publicznej, jeżeli tylko okoliczność udzielenia pełnomocnictwa została uwidoczniona w CEIDG.

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

Rozwiązanie praktyczne dla przedsiębiorców?

Tak. Z co najmniej 3 powodów.

Po pierwsze z uwagi na oszczędności. Zlikwidowanie obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wyłączy jednocześnie powinność uiszczenia opłaty skarbowej.

REKLAMA

Po drugie, z uwagi na fakt, iż CEIDG jest systemem informatycznym, weryfikacja uprawnień pełnomocnika do działania w urzędzie będzie przebiegać sprawniej. Dane pełnomocnika będą widoczne w rejestrze publicznym, którego treść objęta jest domniemaniem prawdziwości (art. 33 u.s.d.g.).

Wreszcie po trzecie, elektroniczny rejestr pełnomocnictw będzie przydatny dla pełnomocników, którzy występują w sprawach swoich mocodawców drogą elektroniczną (np. e-mail). Obecnie załatwienie sprawy urzędowej w ten sposób jest niemożliwe.

Należy przy tym zauważyć, że wykazywanie pełnomocnictwa za pomocą CEIDG będzie jedną z możliwości dostępnych przedsiębiorcom i ich pełnomocnikom. Po wejściu w życie nowelizacji, nadal będzie można posługiwać się pełnomocnictwami na obecnych zasadach, tj. poprzez okazanie dokumentu pełnomocnictwa w urzędzie.

Wyjątki

Zakresem działania rejestru pełnomocnictw nie będą objęte sprawy uregulowane w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tych kwestii dotyczą plany nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Od kiedy?

Autorzy nowelizacji zakładają wejście w życie przepisów o rejestrze pełnomocnictw dnia 1 stycznia 2012 r.

Polecamy: Czy e-rejestracja spółek stwarza ryzyko nadużyć?

Autor: Tomasz Piotrowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA