Czym jest rejestr pełnomocnictw?
REKLAMA
REKLAMA
Rejestr pełnomocnictw będzie funkcjonował w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
REKLAMA
Zgodnie z obecną regulacją, jeżeli przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa ogólnego (tj. do wykonywania czynności zwykłego zarządu sprawami przedsiębiorcy - czynności bieżących), to dane pełnomocnika takie jak jego imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo oraz dane kontaktowe podlegają wpisowi do CEIDG.
Jawność danych pełnomocników ułatwi obrót między przedsiębiorcami. Będzie istnieć możliwość szybkiego sprawdzenia, czy występujący w imieniu kontrahenta przedstawiciel jest rzeczywiście do tego umocowany.
REKLAMA
W relacjach prywatnoprawnych między samymi przedsiębiorcami okazywanie dokumentu pełnomocnictwa nie jest oczywiście obowiązkowe. Inaczej natomiast sytuacja przedstawia się w stosunkach przedsiębiorców z organami administracji. W obecnym stanie prawnym większość urzędowych czynności dokonywanych przez pełnomocnika na rzecz przedsiębiorcy wymaga złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Wiąże się to z koniecznością uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych. W praktyce może się okazać, że załatwienie jednej sprawy wymagającej kontaktu z kilkoma urzędami będzie wymagało uiszczenia opłaty kilkakrotnie, co oznacza wyższe koszty i więcej formalności.
Rejestr przedsiębiorców będzie narzędziem dostępnym dla przedsiębiorców - osób fizycznych, ponieważ to oni ewidencjonowani są w CEIDG. Podmioty takie jak spółki z o.o. czy inne tzw. osoby prawne nie skorzystają z tego udogodnienia.
Praktyczne korzyści
Nowelizacja u.s.d.g. zakłada zniesienie obowiązku posługiwania się osobnym pełnomocnictwem (oraz wnoszenia z tego tytułu opłaty skarbowej) przed organem administracji publicznej, jeżeli tylko okoliczność udzielenia pełnomocnictwa została uwidoczniona w CEIDG.
Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?
Rozwiązanie praktyczne dla przedsiębiorców?
Tak. Z co najmniej 3 powodów.
Po pierwsze z uwagi na oszczędności. Zlikwidowanie obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wyłączy jednocześnie powinność uiszczenia opłaty skarbowej.
REKLAMA
Po drugie, z uwagi na fakt, iż CEIDG jest systemem informatycznym, weryfikacja uprawnień pełnomocnika do działania w urzędzie będzie przebiegać sprawniej. Dane pełnomocnika będą widoczne w rejestrze publicznym, którego treść objęta jest domniemaniem prawdziwości (art. 33 u.s.d.g.).
Wreszcie po trzecie, elektroniczny rejestr pełnomocnictw będzie przydatny dla pełnomocników, którzy występują w sprawach swoich mocodawców drogą elektroniczną (np. e-mail). Obecnie załatwienie sprawy urzędowej w ten sposób jest niemożliwe.
Należy przy tym zauważyć, że wykazywanie pełnomocnictwa za pomocą CEIDG będzie jedną z możliwości dostępnych przedsiębiorcom i ich pełnomocnikom. Po wejściu w życie nowelizacji, nadal będzie można posługiwać się pełnomocnictwami na obecnych zasadach, tj. poprzez okazanie dokumentu pełnomocnictwa w urzędzie.
Wyjątki
Zakresem działania rejestru pełnomocnictw nie będą objęte sprawy uregulowane w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tych kwestii dotyczą plany nowelizacji Ordynacji podatkowej.
Od kiedy?
Autorzy nowelizacji zakładają wejście w życie przepisów o rejestrze pełnomocnictw dnia 1 stycznia 2012 r.
Polecamy: Czy e-rejestracja spółek stwarza ryzyko nadużyć?
Autor: Tomasz Piotrowski
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.