REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

Czym jest rejestr pełnomocnictw?
Czym jest rejestr pełnomocnictw?

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

Rejestr pełnomocnictw będzie funkcjonował w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

Zgodnie z obecną regulacją, jeżeli przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa ogólnego (tj. do wykonywania czynności zwykłego zarządu sprawami przedsiębiorcy - czynności bieżących), to dane pełnomocnika takie jak jego imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo oraz dane kontaktowe podlegają wpisowi do CEIDG.

Jawność danych pełnomocników ułatwi obrót między przedsiębiorcami. Będzie istnieć możliwość szybkiego sprawdzenia, czy występujący w imieniu kontrahenta przedstawiciel jest rzeczywiście do tego umocowany.

REKLAMA

W relacjach prywatnoprawnych między samymi przedsiębiorcami okazywanie dokumentu pełnomocnictwa nie jest oczywiście obowiązkowe. Inaczej natomiast sytuacja przedstawia się w stosunkach przedsiębiorców z organami administracji. W obecnym stanie prawnym większość urzędowych czynności dokonywanych przez pełnomocnika na rzecz przedsiębiorcy wymaga złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Wiąże się to z koniecznością uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych. W praktyce może się okazać, że załatwienie jednej sprawy wymagającej kontaktu z kilkoma urzędami będzie wymagało uiszczenia opłaty kilkakrotnie, co oznacza wyższe koszty i więcej formalności.

Rejestr przedsiębiorców będzie narzędziem dostępnym dla przedsiębiorców - osób fizycznych, ponieważ to oni ewidencjonowani są w CEIDG. Podmioty takie jak spółki z o.o. czy inne tzw. osoby prawne nie skorzystają z tego udogodnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktyczne korzyści

Nowelizacja u.s.d.g. zakłada zniesienie obowiązku posługiwania się osobnym pełnomocnictwem (oraz wnoszenia z tego tytułu opłaty skarbowej) przed organem administracji publicznej, jeżeli tylko okoliczność udzielenia pełnomocnictwa została uwidoczniona w CEIDG.

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

Rozwiązanie praktyczne dla przedsiębiorców?

Tak. Z co najmniej 3 powodów.

Po pierwsze z uwagi na oszczędności. Zlikwidowanie obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wyłączy jednocześnie powinność uiszczenia opłaty skarbowej.

REKLAMA

Po drugie, z uwagi na fakt, iż CEIDG jest systemem informatycznym, weryfikacja uprawnień pełnomocnika do działania w urzędzie będzie przebiegać sprawniej. Dane pełnomocnika będą widoczne w rejestrze publicznym, którego treść objęta jest domniemaniem prawdziwości (art. 33 u.s.d.g.).

Wreszcie po trzecie, elektroniczny rejestr pełnomocnictw będzie przydatny dla pełnomocników, którzy występują w sprawach swoich mocodawców drogą elektroniczną (np. e-mail). Obecnie załatwienie sprawy urzędowej w ten sposób jest niemożliwe.

Należy przy tym zauważyć, że wykazywanie pełnomocnictwa za pomocą CEIDG będzie jedną z możliwości dostępnych przedsiębiorcom i ich pełnomocnikom. Po wejściu w życie nowelizacji, nadal będzie można posługiwać się pełnomocnictwami na obecnych zasadach, tj. poprzez okazanie dokumentu pełnomocnictwa w urzędzie.

Wyjątki

Zakresem działania rejestru pełnomocnictw nie będą objęte sprawy uregulowane w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tych kwestii dotyczą plany nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Od kiedy?

Autorzy nowelizacji zakładają wejście w życie przepisów o rejestrze pełnomocnictw dnia 1 stycznia 2012 r.

Polecamy: Czy e-rejestracja spółek stwarza ryzyko nadużyć?

Autor: Tomasz Piotrowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

REKLAMA

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

REKLAMA

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA