REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

Subskrybuj nas na Youtube
Czym jest rejestr pełnomocnictw?
Czym jest rejestr pełnomocnictw?

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

Rejestr pełnomocnictw będzie funkcjonował w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

Zgodnie z obecną regulacją, jeżeli przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa ogólnego (tj. do wykonywania czynności zwykłego zarządu sprawami przedsiębiorcy - czynności bieżących), to dane pełnomocnika takie jak jego imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo oraz dane kontaktowe podlegają wpisowi do CEIDG.

Jawność danych pełnomocników ułatwi obrót między przedsiębiorcami. Będzie istnieć możliwość szybkiego sprawdzenia, czy występujący w imieniu kontrahenta przedstawiciel jest rzeczywiście do tego umocowany.

REKLAMA

W relacjach prywatnoprawnych między samymi przedsiębiorcami okazywanie dokumentu pełnomocnictwa nie jest oczywiście obowiązkowe. Inaczej natomiast sytuacja przedstawia się w stosunkach przedsiębiorców z organami administracji. W obecnym stanie prawnym większość urzędowych czynności dokonywanych przez pełnomocnika na rzecz przedsiębiorcy wymaga złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Wiąże się to z koniecznością uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych. W praktyce może się okazać, że załatwienie jednej sprawy wymagającej kontaktu z kilkoma urzędami będzie wymagało uiszczenia opłaty kilkakrotnie, co oznacza wyższe koszty i więcej formalności.

Rejestr przedsiębiorców będzie narzędziem dostępnym dla przedsiębiorców - osób fizycznych, ponieważ to oni ewidencjonowani są w CEIDG. Podmioty takie jak spółki z o.o. czy inne tzw. osoby prawne nie skorzystają z tego udogodnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktyczne korzyści

Nowelizacja u.s.d.g. zakłada zniesienie obowiązku posługiwania się osobnym pełnomocnictwem (oraz wnoszenia z tego tytułu opłaty skarbowej) przed organem administracji publicznej, jeżeli tylko okoliczność udzielenia pełnomocnictwa została uwidoczniona w CEIDG.

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

Rozwiązanie praktyczne dla przedsiębiorców?

Tak. Z co najmniej 3 powodów.

Po pierwsze z uwagi na oszczędności. Zlikwidowanie obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa wyłączy jednocześnie powinność uiszczenia opłaty skarbowej.

REKLAMA

Po drugie, z uwagi na fakt, iż CEIDG jest systemem informatycznym, weryfikacja uprawnień pełnomocnika do działania w urzędzie będzie przebiegać sprawniej. Dane pełnomocnika będą widoczne w rejestrze publicznym, którego treść objęta jest domniemaniem prawdziwości (art. 33 u.s.d.g.).

Wreszcie po trzecie, elektroniczny rejestr pełnomocnictw będzie przydatny dla pełnomocników, którzy występują w sprawach swoich mocodawców drogą elektroniczną (np. e-mail). Obecnie załatwienie sprawy urzędowej w ten sposób jest niemożliwe.

Należy przy tym zauważyć, że wykazywanie pełnomocnictwa za pomocą CEIDG będzie jedną z możliwości dostępnych przedsiębiorcom i ich pełnomocnikom. Po wejściu w życie nowelizacji, nadal będzie można posługiwać się pełnomocnictwami na obecnych zasadach, tj. poprzez okazanie dokumentu pełnomocnictwa w urzędzie.

Wyjątki

Zakresem działania rejestru pełnomocnictw nie będą objęte sprawy uregulowane w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tych kwestii dotyczą plany nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Od kiedy?

Autorzy nowelizacji zakładają wejście w życie przepisów o rejestrze pełnomocnictw dnia 1 stycznia 2012 r.

Polecamy: Czy e-rejestracja spółek stwarza ryzyko nadużyć?

Autor: Tomasz Piotrowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA