REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to system rejestracji i ewidencji przedsiębiorców będących osobami fizycznymi.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to system rejestracji i ewidencji przedsiębiorców będących osobami fizycznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej w skrócie CEIDG to system rejestracji i ewidencji przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Zagadnienia dotyczące tej nowej instytucji pojawiły się w ustawie z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej w rozdziale III. Zgodnie jednak z wolą ustawodawcy przepisy rozdziału III. zaczną obowiązywać z dniem 1 lipca 2011 roku. Zatem to najlepszy moment ażeby zapoznać się z tym, co czeka nas w najbliższej przyszłości.

Dotychczas nie było w Polsce rejestru skupiającego w jednym miejscu wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (z wyłączeniem spółek prawa handlowego). Obecnie funkcjonujący system ewidencji tychże przedsiębiorców należy do gmin. To im właśnie państwo w ramach zadań zleconych przekazało kompetencje do prowadzenia Ewidencji Działalności Gospodarczej. Jak nietrudno sobie wyobrazić odnalezienie przedsiębiorcy bądź informacji jego dotyczących często przysparzało wiele trudności. Zmienia to CEIDG. Centralną ewidencję prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki a do jej zadań należy:

REKLAMA

REKLAMA

  • ewidencja przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
  • udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
  • umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru sądowego;
  • umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.

Dostęp do tych wszystkich informacji jest możliwy za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Upraszczając dostęp do informacji ma każdy użytkownik Internetu. Za pośrednictwem tej platformy, przy zastosowaniu formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, składa się wnioski o wpis do CEIDG.

Zakres wpisu do CEIDG jest szeroki. Oto on: zakres wpisu do CEIDG

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

W praktyce wygląda to następująco: osoba fizyczna składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stornie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. Ustawodawca przewidział jednak, że ta forma może okazać się z wielu powodów niedostępna dla potencjalnych przedsiębiorców i umożliwił złożenie wniosku do CEIDG w wybranym przez wnioskodawcę urzędzie gminy. Zastrzeżone jednak zostało, że ów wiosek winien być złożony na formularzu zgodnym z określonym wzorem. Wniosek może zostać złożony osobiście, bądź zostać wysłany listem poleconym. Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy i potwierdza za pokwitowaniem jego przyjęcie. Następnie organ gminy przekształca wniosek na formę elektroniczną i przesyła go do CEIDG nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to taki, który nie zawiera niezbędnych danych, a także dotyczący działalności nieobjętej przepisami ustawy, lub który złożony został przez osobę, wobec której orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalności gospodarczej. Wniosek niepoprawny to także wniosek złożony przez osobę już wpisaną do CEIDG, lub nie podpisany.

Jeśli wniosek złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niepoprawny, system teleinformatyczny CEIDG informuje niezwłocznie składającego o niepoprawności.

Jeśli natomiast wniosek składany w urzędzie gminy jest niepoprawny, wójt, burmistrz albo prezydent miasta niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania, wskazując jednocześnie uchybienia.

Podczas lektury powyższej procedury można dojść do wniosku, że ustawodawca wreszcie pomyślał o odformalizowaniu postępowania.

Wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem systemu elektronicznego musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocową ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym.

Wniosek może być również podpisywany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisywany podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo podpisywany w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.

Poza podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu przedsiębiorca będzie się mógł również uwierzytelnić w systemie CEIDG zaufanym profilem (MSWiA zapowiedziało jego wprowadzenie w czerwcu) oraz podpisem osobistym (po wprowadzeniu nowych dowodów osobistych).

Polecamy: Jak przeprowadzić remanent?

Wniosek o wpis do CEIDG wysłany listem poleconym musi być opatrzony własnoręcznym podpisem, co oczywiście nie budzi najmniejszych wątpliwości, niemniej jednak podpis ten musi być poświadczony przez notariusza. I oto kolejny problem wynikający z faktu, iż zdecydowana większość osób chcących rozpocząć dopiero działalność gospodarczą kiedy słyszy o notariuszu wie, że notariusz równa się pieniądze. Czy innym jest oczywiście fakt iż takie poświadczenie to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych. Brak jednak obeznania, doświadczenia, świadomości prawnej, czy praktyki sprawi, iż zdecydowana większość i z tej metody korzystać nie będzie.

Pozostaje więc trzeci wariant czyli pójście do dowolnego urzędu gminy i złożenie w jego siedzibie własnoręcznie podpisanego wniosku o wpis do CEIDG.

A zatem jak z powyższego wynika, z teoretycznego punktu widzenia, sytuacja większości potencjalnych przedsiębiorców w zakresie rejestracji przedsiębiorstwa nie ulegnie zmianie. Wniosek o wpis do CEIDG będzie wolny od opłat. Jeżeli przedsiębiorca nie posiada nr NIP czy REGON, CEIDG występuję do właściwych organów o nadanie takiego numeru i w tym zakresie uzupełnia wniosek.

Domniemywa się, że dane wpisane do CEIDG są prawdziwe.

Ustawodawca wyłączył z jawności dane dotyczące nr PESEL oraz adresu zamieszkania o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA