REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest wzór przemysłowy i jego ochrona?

KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa
Kancelaria Prawno-Patentowa
Ewa Niesiobędzka-Krause
Celem zapewnienia należytej ochrony tak powstałemu wytworowi jest uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.
Celem zapewnienia należytej ochrony tak powstałemu wytworowi jest uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z definicją ustawową wzoru przemysłowego stanowi on „nową i posiadającą indywidualny charakter postać wytworu lub jego części nadaną mu w szczególności poprzez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację” (Art. 102 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej).

Należy przez to rozumieć, że wzór przemysłowy może obejmować jedynie zewnętrzny wygląd produktu (wytworu), nie zaś sam produkt. Odpowiednikiem wzoru przemysłowego według poprzednio obowiązującej ustawy, był wzór zdobniczy.

REKLAMA

Określenie to w mojej opinii lepiej oddawało przedmiot jego ochrony. Ochrona wynikająca ze wzoru przemysłowego nie dotyczy bowiem cech technicznych czy też użytkowych produktów, lecz cech które stanowią o jego charakterystycznym wyglądzie zewnętrznym, chodzi zatem o szeroko pojęte zdobnictwo. Przy czym wzory przemysłowe odnoszą się do wytworów niemal każdego rodzaju, począwszy od produktów spożywczych czy też kosmetycznych, poprzez artykuły gospodarstwa domowego, meble, zabawki, do samochodów i budowli architektonicznych, a nawet po czcionki typograficzne. 

Polecamy: Po co rejestrować znak towarowy

Należy pamiętać tylko, że wygląd wytworu będącego przedmiotem zgłoszenia powinien charakteryzować się cechami indywidualnymi, jak np. oryginalna szata graficzna, kształt, struktura materiału. Częstym zjawiskiem jest udoskonalanie przez  przedsiębiorców swoich produktów oraz dostosowywanie ich do oczekiwań określonych odbiorców. Konsekwencją takiego działania jest powstanie nowego i oryginalnego wzoru przemysłowego.

Celem zapewnienia należytej ochrony tak powstałemu wytworowi jest uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawa z rejestracji udziela Urząd Patentowy RP lub odpowiedni urząd ds. własności przemysłowej w innym państwie. Cała procedura przed polskim Urzędem trwa od 2 do 4 miesięcy. Natomiast prawo z rejestracji może trwać nawet do 25 lat.

REKLAMA

Niewątpliwie uzyskanie prawa wyłącznego do wzoru przemysłowego podnosi wartość produktu. Ponadto istotne jest, iż prawo z rejestracji wzoru przyznaje jego właścicielowi uprawnienie do wyłącznego korzystania ze wzoru w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Uzyskanie prawa z rejestracji przynosi również dodatkowe korzyści zabezpieczając przed kopiowaniem bądź podrabianiem wzoru przez konkurencję oraz prowadzi do zwiększenia zysków przedsiębiorstwa (jako jedynego oferującego określony wyjątkowy produkt). Ponadto zarejestrowane wzory przemysłowe należą do aktywów przedsiębiorstwa (zwiększając jego wartość), mogą również być przedmiotem sprzedaży lub licencji.

Polecamy: Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA