Kategorie

Znak towarowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Już na etapie pomysłu wprowadzania nowej marki na rynek, wybierania nazwy, pod jaką będziemy działać czy domeny internetowej warto jest pomyśleć o przyszłości. W tym celu dobrze jest „zbadać” czy nowa marka ma szansę na uzyskanie prawnej ochrony w postaci rejestracji znaku towarowego. Co istotniejsze należy też zweryfikować czy wchodząc z nią na rynek nie dojdzie do złamania prawa i naruszenia praw innych podmiotów.
Nowe logo Peugeota zostało właśnie zaprezentowane. Teraz będzie przedstawiać tarczę z wyraziście zarysowaną głową lwa. Czy to dobrze?
Unijny znak towarowy ma charakter jednolity we wszystkich państwach członkowskich UE. Ochrona unijnego znaku towarowego trwa 10 lat i może być przedłużana na dalsze okresy 10-letnie. Może to zatem trwać właściwie w nieskończoność.
Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) poinformowała 9 czerwca 2020 r., że co roku budżety państw w całej UE tracą 63,8 mld PLN dochodów z powodu podrabianych towarów. Najnowsze dane szacunkowe ujawniają skalę utraconych dochodów budżetowych państw z powodu podrabiania towarów. Wartość utraconej sprzedaży w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w Polsce wynosi 1,942 mld złotych. W coraz większym stopniu związki z handlem towarami podrobionymi mają zorganizowane grupy przestępcze.
Ochrona nazwiska z wykorzystaniem znaku towarowego nie jest zjawiskiem nowym, ani też niecodziennym. Mecenas Maciej Priebe, rzecznik patentowy, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy zwraca uwagę na zaskakujący zakres ochrony znaków towarowych zgłoszonych przez Gretę Thunberg.
Brexit będzie miał znaczący wpływ na przedsiębiorców. Chociaż okres przejściowy potrwa co najmniej do końca 2020 r., warto już teraz podjąć decyzje co do strategii zarządzania prawami IP w przedsiębiorstwie.
Sąd Unii Europejskiej orzekł w wyroku z 12 grudnia 2019 r. (sygn. T-683/18), że oznaczenie graficzne przywołujące marihuanę nie może, zgodnie z aktualnym stanem prawa, zostać zarejestrowane jako unijny znak towarowy. Oznaczenie takie jest sprzeczne z porządkiem publicznym.
W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego (i niektórych innych ustaw), która ma na celu stworzenie wyspecjalizowanych sądów rozstrzygających spory z zakresu ochrony praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczące wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochronę innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Sady te miałyby również zajmować się sprawami, o zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz o ochronę dóbr osobistych, dotyczącymi wykorzystania wartości dobra osobistego w celu indywidualizacji, reklamy lub promocji przedsiębiorstwa, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub racjonalizatorską.
19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.
Znak towarowy oraz prawidłowa jego ochrona ma ogromny wpływ na wartość przedsiębiorstwa. Warto zatem zastanowić się nad mechanizmem budowania silnej marki oraz czynnikami, które wpływają bezpośrednio na wartość zasobów intelektualnych firmy.
Pomimo ponad 2 miesięcznego opóźnienia ustawa prawo własności przemysłowej jest już dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, która zniosła wymóg graficznej przedstawialności znaku i od 15 marca 2019 r. do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej można zgłaszać znaki towarowe, które można przedstawić nie tylko w formie graficznej. Czy to oznacza otwarcie możliwości rejestracji znaków niekonwencjonalnych, a wiec np. zapachu lub smaku?
16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej. Zmiany dotyczą głównie znaków towarowych. Zdaniem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nowe przepisy pozytywnie wpłyną na możliwość kreowania marki, zdobycia przez nią przewagi konkurencyjnej i konkurowania na rynkach zagranicznych, a także spowodują zmniejszenie biurokracji przed Urzędem Patentowym.
Szykują się zmiany w prawie własności przemysłowej. Nowe prawo zmienia m.in. definicję znaku towarowego.
Rozpoczynam działalność gospodarczą - produkcję materiałów biurowych. Wymyśliłem nazwę i logo. Chcę być rozpoznawalny wśród klientów. Słyszałem, że powinienem zarejestrować znak towarowy, ale nie bardzo wiem, co nim jest: nazwa, logo, jakiś slogan? Czy rejestracja jest konieczna?
Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.
Procedura rejestracji znaku towarowego jest uregulowana w ustawie Prawo własności przemysłowej. Warto wiedzieć jakie zmiany w tej sprawie weszły w życie w 2016 r. i jak ułatwiły przedmiotową rejestrację.
Znak towarowy jest chroniony prawem, jeżeli został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej. Czy brak licencji oraz prawa ochronnego z rejestracji pozbawia znak towarowy jakiejkolwiek ochrony?
W przypadku umowy licencyjnej na używanie znaku towarowego, strony umowy same mogą kształtować swoje prawa i obowiązki, m.in. kwestię wysokości i sposobu liczenia opłat licencyjnych. Jakie są główne prawa i obowiązki licencjodawcy oraz licencjobiorcy?
23 marca 2016 r. weszły w życie przepisy nowego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2424 z 16 grudnia 2015 r., które zmienia przepisy dotyczące wspólnotowych znaków towarowych. Czego konkretnie dotyczą zmiany?
Prezydent podpisał nowelę Prawa własności przemysłowej, która reguluje udzielanie patentów na wynalazki, przyznawanie praw ochronnych na wzory użytkowe i znaki towarowe. Zmiany ponadto upraszczają procedury postępowania przed Urzędem Patentowym, co w znacznym stopniu usprawni komunikację pomiędzy stronami a Urzędem.
Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.
Rozpoczynając działalność gospodarczą, bądź wprowadzając produkt na rynek należy zachować szczególną ostrożność sprawdzając, czy oznaczenia, które mają wyróżniać przedsiębiorcę i jego towary na rynku, nie są już wykorzystywane przez konkurentów. Pomiędzy firmą, oznaczeniem przedsiębiorstwa i znakiem towarowym niejednokrotnie występuje kolizja.
Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.
Znaki towarowe używane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym realizują określone funkcje, np. funkcję oznaczenia pochodzenia, czyli skutecznie odróżniającą go od produktów lub usług konkurencyjnych.
Komisja Europejska oceniła, że koszty umieszczania na etykietach niektórych produktów żywnościowych informacji o kraju pochodzenia mogą przewyższać korzyści z takiego rozwiązania. Wobec tego uznano, że najlepszym rozwiązaniem byłaby dobrowolność umieszczania takiej informacji.
W Polsce po roku 1989 w gospodarce wolnorynkowej prawo do znaku towarowego zyskało istotne gospodarcze znaczenie. Zwiększyła się liczba towarów i usług. Powstał jednolity rynek w ramach Wspólnoty Europejskiej. Liczba krajów, podlegających zasadom wolnego rynku, znacznie się rozszerzyła.
Znaki towarowe realizują określone funkcje w obrocie gospodarczym. Klasyfikacja znaków towarowych w oparciu o poszczególne kategorie prawne pozwala na spełnianie tych funkcji. Każdy znak towarowy posiada cechy wspólne, które pozwalają na stwierdzenie, że jest on dobrem niematerialnym. Wśród znaków towarowych widoczne jest duże zróżnicowanie. Pozwala to na właściwe dopasowanie decyzji związanych z używaniem znaku towarowego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.
W obrocie gospodarczym dochodzi bardzo często do zawierania pomiędzy przedsiębiorcami listów zgody, których przedmiotem jest udzielenie przez uprawnionego z wcześniejszego znaku towarowego zgody na rejestrację znaku późniejszego. Problematyczne jest jednak znaczenie listu zgody w postępowaniu o rejestrację znaku. Na gruncie prawa polskiego tego rodzaju listy zgody nie mają wpływu na wynik postępowania o udzielenie prawa ochronnego do znaku późniejszego.
25 lipca 2014 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmniejszą się wymogi związane z oznaczaniem produktów. Pozwoli to również na zmniejszenie kosztów punktów handlowych, a jednocześnie wzrosną kary za uchylanie się od obowiązków.
Zawieranie umów licencyjnych to ostatnio dość powszechne zjawisko. Dla licencjodawców toruje ogromną szansę na zdobycie nowych rynków zbytu, osiągnięcie globalnego sukcesu poprzez rozbudowę marki oraz podreperowanie budżetu firmy przez dochody płynące z udzielenia upoważnienia do korzystania ze znaku. Czym dokładnie jest licencja? Czy możemy zastrzec w umowie określony sposób korzystania z naszego znaku? Ile kosztuje licencja? Czas poznać odpowiedzi.
Sukcesy innych firm to cenne źródło inspiracji. Jednak w przypadku domen inspiracja nie powinna być zbyt daleko posunięta. Podobny adres internetowy może oznaczać utratę ruchu na stronie lub problemy z prawem.
Niestety, brak świadomości w sferze prawa własności przemysłowej wśród przedsiębiorców jest wciąż widoczny. Przedsiębiorcy bagatelizują i nie analizują wymyślonych przez siebie nazw, haseł promujących czy symboli, nierzadko uważając, że są one nowe, innowacyjne i wcześniej niezasłyszane. To najczęściej popełniany błąd. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że wszystkie te elementy mogą podlegać ochronie. Nazwa wymyślona przez Kowalskiego również. Zdajmy sobie wreszcie sprawę z tego, że ochrona nie dotyczy tylko symboli wielkich, renomowanych marek, a konsekwencje naruszenia znaku towarowego mogą nas kosztować nie tylko sporo nerwów i czasu, ale także pieniędzy.
Wiele marek obecnych na rynku, opatrzonych jest pewnymi symbolami. Najczęściej jest to R wpisane w okrąg bądź drukowane litery TM i SM. Przy okazji publikacji periodyków dostrzec można z kolei jeszcze inne oznaczenie – literę C w kółku. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie co te symbole tak naprawdę oznaczają. W tym zakresie pokutuje bowiem wiele błędnych interpretacji.
Chcesz zastrzec nazwę swojej firmy, ale obawiasz się kosztów? Bezpodstawnie. Ochrona nazwy nie jest luksusem, na który stać tylko największe marki. Zastrzeżenie tego cennego składnika przedsiębiorstwa można uzyskać już od kwoty 1000,00 zł. Warte swojej ceny, prawda?
Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?
Przedsiębiorcy są przeciwni oznaczaniu produktów krajem pochodzenia, gdyż nie zwiększy to ochrony towarów przed ich podrabianiem oraz wytwarzaniem produktów niebezpiecznych spoza UE. Przedsiębiorcy uważają, że oznaczenie „made in” nie zwiększy bezpieczeństwa, a konsumentów wprowadzi w błąd.
W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe?
Cooper Conferences serdecznie zaprasza na Kongres "WYROBY MEDYCZNE" 24.01.2013 r. Hotel InterContinental, Warszawa.
Ocenę prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd należy oprzeć na całościowym wrażeniu wywieranym przez znaki. Podobieństwo znaczeniowe może bowiem występować pomimo odmienności graficznej i fonetycznej porównywanych znaków.
Warto wiedzieć jakie są przeszkody w uzyskaniu prawa ochronnego na znak towarowy i tak stworzyć nasz znak, aby ich uniknąć, ponieważ uzyskanie prawa ochronnego znacznie podnosi wartość przedsiębiorstwa.
Zgodnie z prawem własności przemysłowej na znak ochronny może być udzielone prawo ochronne, jeżeli nie zachodzą przeszkody rejestracji. Jakie są przeszkody rejestracji i czym jest zdolność odróżniająca znaku?
Znak towary jest symbolem pozwalającym odróżnić towary jednego przedsiębiorstwa od towarów innej firmy. Ma on duże znaczenie dla reklamy produktu lub usługi i znacznie podnosi wartość przedsiębiorstwa.
Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej możemy dokonywać rejestracji znaków towarowych w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego. Ochrona zgłoszonych tam znaków towarowych rozciągać się może na terytorium całej wspólnoty.
Zawód rzecznika patentowego jest mało znany w Polsce. Jest to zawód z długą tradycją i ugruntowaną pozycją w świecie. Rzecznik patentowy świadczy profesjonalną pomoc w sprawach własności przemysłowej.
Wykorzystywanie znaku towarowego „Euro 2012” bez zezwolenia uprawnionego jest niezgodne z prawem, łamie przepisy ustawy prawo własności przemysłowej i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Jedną z przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego przez Urząd Patentowy RP jest jego identyczność lub podobieństwo do znaku towarowego zarejestrowanego lub wcześniej zgłoszonego dla identycznych lub podobnych towarów, jeżeli jego używanie może spowodować wśród odbiorców błąd polegający w szczególności na skojarzeniu między znakami. Mowa tutaj o tzw. konfuzyjnym podobieństwie znaków.
Jedną z decyzji, jaką podejmujesz rozpoczynając swój biznes jest wybór oznaczenia, które będzie Cię identyfikować na rynku. Takim oznaczeniem może być np. słowo, grafika, czy połączenie tych elementów. Przy wyborze oznaczenia często kierujesz się tym, aby wywoływało ono u potencjalnego klienta odpowiednie skojarzenia z do towarami lub usługami oferowanymi przez Twoją firmę. Musisz jednak wiedzieć, że wybrane oznaczenie może być znakiem towarowym, zaś posługując się nim możesz w pewnych okolicznościach skorzystać z ochrony praw do tego znaku. Jakie korzyści zyskasz z rejestracji znaku towarowego?
Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą może korzystać z ochrony dla znaków towarowych i oznaczeń geograficznych (faktu pochodzenia danej rzeczy lub usługi z miejsca o szczególnych właściwościach), jeżeli są one zarejestrowane. Fakt naruszenia tych dóbr determinuje czynności mające na celu ich zaniechanie.
Zgodnie z definicją ustawową wzoru przemysłowego stanowi on „nową i posiadającą indywidualny charakter postać wytworu lub jego części nadaną mu w szczególności poprzez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację” (Art. 102 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej).
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS) uznał w wyroku z 23 marca 2010 r. (w sprawach połączonych od C 236/08 do C 238/08), że Gogle świadcząc usługę AdWords nie narusza prawa znaków towarowych, umożliwiając reklamodawcom nabywanie słów kluczowych odpowiadających znakom towarowym ich konkurentów. Jednak zdaniem Sądu reklamodawcy nie mogą za pomocą takich słów zlecać Google zamieszczania reklam, które nie pozwalają internautom łatwo domyślić się, z jakiego przedsiębiorstwa pochodzą reklamowane towary lub usługi.