REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może być znakiem towarowym ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Co może być znakiem towarowym ?
Co może być znakiem towarowym ?

REKLAMA

REKLAMA

Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?

Co może być znakiem towarowym ?

W warunkach współczesnej konkurencji, każdy przedsiębiorca dąży do odróżnienia się na rynku, stworzenia indywidualnej otoczki dla swoich produktów bądź świadczonych usług. W procesie kreowania marki, nie możemy zapominać o ochronie znaku towarowego naszego przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom to właśnie on – znak towarowy -  stanowi ważny składniku kapitału firmy i najcenniejszą wartość niematerialną firmy.

REKLAMA

Regulacje prawne

Pojęcie znaku towarowego zostało uregulowane, zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym. W Polsce problematykę tę reguluje ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, natomiast na szczeblu unijnym definicje legalne znajdziemy w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE z dnia 22 października 2008 r. mająca na celu  zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do znaków towarowych oraz rozporządzeniu Rady 2009/207/WE z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego.

Co może być znakiem towarowym?

Znakiem towarowym może być w szczególności:

  • wyraz (np. nazwa, logo przedsiębiorstwa, slogan reklamowy),
  • rysunek, ornament,
  • kompozycja kolorystyczna,
  • forma przestrzenna (znak plastyczny, np. konturowa butelka Coca-Coli czy  znak trójwymiarowy tzw. znak 3D, np. trójramienna gwiazda marki Mercedes).
  • forma towaru opakowania (np. butelka bądź jej część np. korek flakonu perfum Chanel, flakon, pojemnik, np. słoiczek Maggi),
  • melodia (np. „Zawsze Coca-Cola...”)
  • sygnał dźwiękowy,
  • domena internetowa,
  • hologram.

Podobieństwo znaków towarowych

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinno cechować nasz znak towarowy ?

Znak towarowy, aby mógł pełnić swoją rolę znaku towarowego musi wypełnić łącznie kilka przesłanek. Dopiero spełnienie wszystkich tych wymogów powoduje, iż dany znak towarowy odróżnia się od innych znaków towarowych na rynku.  Do cech tych zaliczamy:

  1. zmysłowa postrzegalność. Logiczne jest, że  aby być odróżnionym od reszty należy być postrzeganym za pomocą jakiś zmysłów, a głównie wzroku i dotyku. Nie wyklucza to jednak potencjalnej zdolności bycia znakiem towarowym
  1. jednolitość oznaczenia. Znak, aby pełnić funkcję odróżniającą powinien być łatwy do zapamiętania, a czym samym charakteryzować się spójnością i skrótowością.
  1. samodzielność względem towaru. To podstawowe kryterium jego zdolności do odróżnienia. Towar sam w sobie nie może być własnym instrumentem identyfikacyjnym. Znak należy oddzielić od produktu, który go identyfikuje. Znakiem nie może być ani towar ani jego część składowa. Konsument powinien mieć możliwość przynajmniej pojęciowego oddzielenia znaku od towaru.
  1. przedstawienie graficzne. Cechę tę wprowadziła pierwsza dyrektywa Rady z 21 grudnia 1988 tj. 89/104/EWG – obecnie zastąpiona dyrektywą 2008/95/WE. Cecha ta budzi wiele kontrowersji. Powstaje pytanie czy zdatność oznaczenia do graficznego przedstawienia należy utożsamić z możliwością jego przedstawienia w formie postrzegalnej wzrokowo np. rysunek, ilustracja, napisany wyraz czy zapis nut? Istnieją różne stanowiska w sprawie.

Ochrona znaku towarowego

Reasumując, każdy z nas powinien szerzej spojrzeć na pojęcie znaków towarowych i uświadomić sobie ich ogromną siłę wpływającą na rozwój naszej firmy. Może należy zastanowić się również nad potencjalnymi znakami towarowymi naszego przedsiębiorstwa?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA