REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może być znakiem towarowym ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Strahl
Co może być znakiem towarowym ?
Co może być znakiem towarowym ?

REKLAMA

REKLAMA

Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?

Co może być znakiem towarowym ?

W warunkach współczesnej konkurencji, każdy przedsiębiorca dąży do odróżnienia się na rynku, stworzenia indywidualnej otoczki dla swoich produktów bądź świadczonych usług. W procesie kreowania marki, nie możemy zapominać o ochronie znaku towarowego naszego przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom to właśnie on – znak towarowy -  stanowi ważny składniku kapitału firmy i najcenniejszą wartość niematerialną firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje prawne

Pojęcie znaku towarowego zostało uregulowane, zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym. W Polsce problematykę tę reguluje ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, natomiast na szczeblu unijnym definicje legalne znajdziemy w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE z dnia 22 października 2008 r. mająca na celu  zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do znaków towarowych oraz rozporządzeniu Rady 2009/207/WE z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego.

Co może być znakiem towarowym?

Znakiem towarowym może być w szczególności:

  • wyraz (np. nazwa, logo przedsiębiorstwa, slogan reklamowy),
  • rysunek, ornament,
  • kompozycja kolorystyczna,
  • forma przestrzenna (znak plastyczny, np. konturowa butelka Coca-Coli czy  znak trójwymiarowy tzw. znak 3D, np. trójramienna gwiazda marki Mercedes).
  • forma towaru opakowania (np. butelka bądź jej część np. korek flakonu perfum Chanel, flakon, pojemnik, np. słoiczek Maggi),
  • melodia (np. „Zawsze Coca-Cola...”)
  • sygnał dźwiękowy,
  • domena internetowa,
  • hologram.

Podobieństwo znaków towarowych

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinno cechować nasz znak towarowy ?

Znak towarowy, aby mógł pełnić swoją rolę znaku towarowego musi wypełnić łącznie kilka przesłanek. Dopiero spełnienie wszystkich tych wymogów powoduje, iż dany znak towarowy odróżnia się od innych znaków towarowych na rynku.  Do cech tych zaliczamy:

  1. zmysłowa postrzegalność. Logiczne jest, że  aby być odróżnionym od reszty należy być postrzeganym za pomocą jakiś zmysłów, a głównie wzroku i dotyku. Nie wyklucza to jednak potencjalnej zdolności bycia znakiem towarowym
  1. jednolitość oznaczenia. Znak, aby pełnić funkcję odróżniającą powinien być łatwy do zapamiętania, a czym samym charakteryzować się spójnością i skrótowością.
  1. samodzielność względem towaru. To podstawowe kryterium jego zdolności do odróżnienia. Towar sam w sobie nie może być własnym instrumentem identyfikacyjnym. Znak należy oddzielić od produktu, który go identyfikuje. Znakiem nie może być ani towar ani jego część składowa. Konsument powinien mieć możliwość przynajmniej pojęciowego oddzielenia znaku od towaru.
  1. przedstawienie graficzne. Cechę tę wprowadziła pierwsza dyrektywa Rady z 21 grudnia 1988 tj. 89/104/EWG – obecnie zastąpiona dyrektywą 2008/95/WE. Cecha ta budzi wiele kontrowersji. Powstaje pytanie czy zdatność oznaczenia do graficznego przedstawienia należy utożsamić z możliwością jego przedstawienia w formie postrzegalnej wzrokowo np. rysunek, ilustracja, napisany wyraz czy zapis nut? Istnieją różne stanowiska w sprawie.

Ochrona znaku towarowego

Reasumując, każdy z nas powinien szerzej spojrzeć na pojęcie znaków towarowych i uświadomić sobie ich ogromną siłę wpływającą na rozwój naszej firmy. Może należy zastanowić się również nad potencjalnymi znakami towarowymi naszego przedsiębiorstwa?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA