REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może być znakiem towarowym ?

Natalia Strahl
Co może być znakiem towarowym ?
Co może być znakiem towarowym ?

REKLAMA

REKLAMA

Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?

Co może być znakiem towarowym ?

W warunkach współczesnej konkurencji, każdy przedsiębiorca dąży do odróżnienia się na rynku, stworzenia indywidualnej otoczki dla swoich produktów bądź świadczonych usług. W procesie kreowania marki, nie możemy zapominać o ochronie znaku towarowego naszego przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom to właśnie on – znak towarowy -  stanowi ważny składniku kapitału firmy i najcenniejszą wartość niematerialną firmy.

REKLAMA

Regulacje prawne

Pojęcie znaku towarowego zostało uregulowane, zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym. W Polsce problematykę tę reguluje ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, natomiast na szczeblu unijnym definicje legalne znajdziemy w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE z dnia 22 października 2008 r. mająca na celu  zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do znaków towarowych oraz rozporządzeniu Rady 2009/207/WE z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego.

Co może być znakiem towarowym?

Znakiem towarowym może być w szczególności:

  • wyraz (np. nazwa, logo przedsiębiorstwa, slogan reklamowy),
  • rysunek, ornament,
  • kompozycja kolorystyczna,
  • forma przestrzenna (znak plastyczny, np. konturowa butelka Coca-Coli czy  znak trójwymiarowy tzw. znak 3D, np. trójramienna gwiazda marki Mercedes).
  • forma towaru opakowania (np. butelka bądź jej część np. korek flakonu perfum Chanel, flakon, pojemnik, np. słoiczek Maggi),
  • melodia (np. „Zawsze Coca-Cola...”)
  • sygnał dźwiękowy,
  • domena internetowa,
  • hologram.

Podobieństwo znaków towarowych

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinno cechować nasz znak towarowy ?

Znak towarowy, aby mógł pełnić swoją rolę znaku towarowego musi wypełnić łącznie kilka przesłanek. Dopiero spełnienie wszystkich tych wymogów powoduje, iż dany znak towarowy odróżnia się od innych znaków towarowych na rynku.  Do cech tych zaliczamy:

  1. zmysłowa postrzegalność. Logiczne jest, że  aby być odróżnionym od reszty należy być postrzeganym za pomocą jakiś zmysłów, a głównie wzroku i dotyku. Nie wyklucza to jednak potencjalnej zdolności bycia znakiem towarowym
  1. jednolitość oznaczenia. Znak, aby pełnić funkcję odróżniającą powinien być łatwy do zapamiętania, a czym samym charakteryzować się spójnością i skrótowością.
  1. samodzielność względem towaru. To podstawowe kryterium jego zdolności do odróżnienia. Towar sam w sobie nie może być własnym instrumentem identyfikacyjnym. Znak należy oddzielić od produktu, który go identyfikuje. Znakiem nie może być ani towar ani jego część składowa. Konsument powinien mieć możliwość przynajmniej pojęciowego oddzielenia znaku od towaru.
  1. przedstawienie graficzne. Cechę tę wprowadziła pierwsza dyrektywa Rady z 21 grudnia 1988 tj. 89/104/EWG – obecnie zastąpiona dyrektywą 2008/95/WE. Cecha ta budzi wiele kontrowersji. Powstaje pytanie czy zdatność oznaczenia do graficznego przedstawienia należy utożsamić z możliwością jego przedstawienia w formie postrzegalnej wzrokowo np. rysunek, ilustracja, napisany wyraz czy zapis nut? Istnieją różne stanowiska w sprawie.

Ochrona znaku towarowego

Reasumując, każdy z nas powinien szerzej spojrzeć na pojęcie znaków towarowych i uświadomić sobie ich ogromną siłę wpływającą na rozwój naszej firmy. Może należy zastanowić się również nad potencjalnymi znakami towarowymi naszego przedsiębiorstwa?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewoźnicy w 2025 r. zapłacą wyższe składki ZUS od wynagrodzeń kierowców międzynarodowych, nie podwyższając im nawet płacy

Pod koniec sierpnia rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2025 roku, z którego wynika, że przeciętne prognozowane wynagrodzenie wzrośnie blisko o 850 zł. Podwyższenie tej kwoty oznacza dla przewoźników, że muszą przygotować się do wzrostu składek do ZUS.

Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

REKLAMA

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA