REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona znaku towarowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
Ochrona znaku towarowego
Ochrona znaku towarowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe?

Znak towarowy

Znakiem towarowym mogą być m.in. hasło, słowo, rysunek, grafika, melodia, forma plastyczna, slogan, a nawet kształt produktu, jeżeli nie wynika on z samej jego natury technicznej.

REKLAMA

Siła znaku towarowego uzależniona jest od regularnego dostarczania przez przedsiębiorcę na rynek wysokiej klasy produktów, opatrzonych znakiem towarowym. Dzięki takiemu postępowaniu producenta tworzy się pozytywne skojarzenie produktu ze znakiem towarowym. Zaistnienie wśród klientów pozytywnego skojarzenia i jego utrzymanie stanowi o sile znaku towarowego.

Znak towarowy ma również duże znaczenie przy ochronie przedsiębiorcy przed nieuczciwą konkurencją. Podrabianie przez inne firmy znaku towarowego innego przedsiębiorcy jest zabronione i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Używając znaku towarowego przedsiębiorca musi uważać, aby oznaczenie nie wprowadzało w błąd odbiorcy co do pochodzenia produktu. Nawet skojarzenie z nazwą chronioną bądź istniejącą w obrocie gospodarczym może być przyczyną pomylenia oznaczeń i nieprawidłowej identyfikacji towarów z ich producentami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona znaku towarowego – patent

Opatentowanie znaku towarowego nie jest obowiązkowe. Jednak niezrobienie tego może wiązać się z wykorzystaniem marki przedsiębiorcy przez inny podmiot gospodarczy.

Znak towarowy można chronić poprzez zgłoszenie go w Urzędzie Patentowym RP. Ochrona znaku trwa 10 lat od daty zgłoszenia, ale może być przedłużana na kolejne 10-letnie okresy ochrony. Warunkiem kontynuacji umowy jest uiszczenie opłat za kolejne okresy. Ochronę znaku towarowego  może być przedłużana wielokrotnie. Nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń.

Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

REKLAMA

Przed dokonaniem zgłoszenia do Urzędu Patentowego RP warto sprawdzić, czy ktoś inny nie zgłosił już identycznego lub podobnego znaku towarowego. Sprawdzenie tego jest jednak w dużej mierze uciążliwe. W tym celu należy przeszukać samodzielnie bazy znaków towarowych i samodzielnie ocenić, czy zgłaszany przez nas znak nie kopiuje lub nie jest bardzo zbliżony do zastrzeżonego już znaku. Warto skorzystać z usług rzecznika patentowego, który wyposażony jest w uprawnienia z zakresu własności przemysłowej.

Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy umożliwia używanie tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Co więcej jest to uprawnienie wyłączne. Właściciel znaku towarowego może podzielić się nim z innym przedsiębiorcą na podstawie licencji.

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA