REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona znaku towarowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
Ochrona znaku towarowego
Ochrona znaku towarowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe?

Znak towarowy

Znakiem towarowym mogą być m.in. hasło, słowo, rysunek, grafika, melodia, forma plastyczna, slogan, a nawet kształt produktu, jeżeli nie wynika on z samej jego natury technicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Siła znaku towarowego uzależniona jest od regularnego dostarczania przez przedsiębiorcę na rynek wysokiej klasy produktów, opatrzonych znakiem towarowym. Dzięki takiemu postępowaniu producenta tworzy się pozytywne skojarzenie produktu ze znakiem towarowym. Zaistnienie wśród klientów pozytywnego skojarzenia i jego utrzymanie stanowi o sile znaku towarowego.

Znak towarowy ma również duże znaczenie przy ochronie przedsiębiorcy przed nieuczciwą konkurencją. Podrabianie przez inne firmy znaku towarowego innego przedsiębiorcy jest zabronione i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Używając znaku towarowego przedsiębiorca musi uważać, aby oznaczenie nie wprowadzało w błąd odbiorcy co do pochodzenia produktu. Nawet skojarzenie z nazwą chronioną bądź istniejącą w obrocie gospodarczym może być przyczyną pomylenia oznaczeń i nieprawidłowej identyfikacji towarów z ich producentami.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona znaku towarowego – patent

Opatentowanie znaku towarowego nie jest obowiązkowe. Jednak niezrobienie tego może wiązać się z wykorzystaniem marki przedsiębiorcy przez inny podmiot gospodarczy.

Znak towarowy można chronić poprzez zgłoszenie go w Urzędzie Patentowym RP. Ochrona znaku trwa 10 lat od daty zgłoszenia, ale może być przedłużana na kolejne 10-letnie okresy ochrony. Warunkiem kontynuacji umowy jest uiszczenie opłat za kolejne okresy. Ochronę znaku towarowego  może być przedłużana wielokrotnie. Nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń.

Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

Przed dokonaniem zgłoszenia do Urzędu Patentowego RP warto sprawdzić, czy ktoś inny nie zgłosił już identycznego lub podobnego znaku towarowego. Sprawdzenie tego jest jednak w dużej mierze uciążliwe. W tym celu należy przeszukać samodzielnie bazy znaków towarowych i samodzielnie ocenić, czy zgłaszany przez nas znak nie kopiuje lub nie jest bardzo zbliżony do zastrzeżonego już znaku. Warto skorzystać z usług rzecznika patentowego, który wyposażony jest w uprawnienia z zakresu własności przemysłowej.

Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy umożliwia używanie tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Co więcej jest to uprawnienie wyłączne. Właściciel znaku towarowego może podzielić się nim z innym przedsiębiorcą na podstawie licencji.

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA