REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona znaku towarowego

Jarosław Krasnodęmbski
Ochrona znaku towarowego
Ochrona znaku towarowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe?

Znak towarowy

Znakiem towarowym mogą być m.in. hasło, słowo, rysunek, grafika, melodia, forma plastyczna, slogan, a nawet kształt produktu, jeżeli nie wynika on z samej jego natury technicznej.

REKLAMA

Siła znaku towarowego uzależniona jest od regularnego dostarczania przez przedsiębiorcę na rynek wysokiej klasy produktów, opatrzonych znakiem towarowym. Dzięki takiemu postępowaniu producenta tworzy się pozytywne skojarzenie produktu ze znakiem towarowym. Zaistnienie wśród klientów pozytywnego skojarzenia i jego utrzymanie stanowi o sile znaku towarowego.

Znak towarowy ma również duże znaczenie przy ochronie przedsiębiorcy przed nieuczciwą konkurencją. Podrabianie przez inne firmy znaku towarowego innego przedsiębiorcy jest zabronione i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Używając znaku towarowego przedsiębiorca musi uważać, aby oznaczenie nie wprowadzało w błąd odbiorcy co do pochodzenia produktu. Nawet skojarzenie z nazwą chronioną bądź istniejącą w obrocie gospodarczym może być przyczyną pomylenia oznaczeń i nieprawidłowej identyfikacji towarów z ich producentami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona znaku towarowego – patent

Opatentowanie znaku towarowego nie jest obowiązkowe. Jednak niezrobienie tego może wiązać się z wykorzystaniem marki przedsiębiorcy przez inny podmiot gospodarczy.

Znak towarowy można chronić poprzez zgłoszenie go w Urzędzie Patentowym RP. Ochrona znaku trwa 10 lat od daty zgłoszenia, ale może być przedłużana na kolejne 10-letnie okresy ochrony. Warunkiem kontynuacji umowy jest uiszczenie opłat za kolejne okresy. Ochronę znaku towarowego  może być przedłużana wielokrotnie. Nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń.

Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

REKLAMA

Przed dokonaniem zgłoszenia do Urzędu Patentowego RP warto sprawdzić, czy ktoś inny nie zgłosił już identycznego lub podobnego znaku towarowego. Sprawdzenie tego jest jednak w dużej mierze uciążliwe. W tym celu należy przeszukać samodzielnie bazy znaków towarowych i samodzielnie ocenić, czy zgłaszany przez nas znak nie kopiuje lub nie jest bardzo zbliżony do zastrzeżonego już znaku. Warto skorzystać z usług rzecznika patentowego, który wyposażony jest w uprawnienia z zakresu własności przemysłowej.

Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy umożliwia używanie tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Co więcej jest to uprawnienie wyłączne. Właściciel znaku towarowego może podzielić się nim z innym przedsiębiorcą na podstawie licencji.

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA