REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kryteria kontroli koncentracji przedsiębiorców

Martyna Wosion
Kryteria kontroli koncentracji przedsiębiorców
Kryteria kontroli koncentracji przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Po zgłoszeniu zamiaru koncentracji przez przedsiębiorcę, Prezes Urzędu Konkurencji i Konsumenta musi wydać decyzję dotyczącą planowanego połączenia. Według jakich kryteriów jest dokonywana ocena i jak wynik oceny wpływa na decyzje?

Test ograniczenia konkurencji

Przede wszystkim, Prezes UOKiK bada czy i w jakim stopniu połączenie przedsiębiorców będzie miało wpływ konkurencję na danym rynku właściwym. W tym celu wykonuje się tzw. test istotnego ograniczenia konkurencji. 

REKLAMA

Oczywiście jeśli Prezes UOKiK stwierdzi, że koncentracja nie będzie miała negatywnego wpływu na konkurencję, wydaje bezwarunkową zgodę. Może także wydać zgodę warunkową, jeśli oceni, że na skutek spełnienia przez przedsiębiorcę określonych warunków, konkurencja nie zostanie zagrożona. 

Warunki, jakie określa Prezes UOKiK w decyzji mogą dotyczyć między innymi zbycia części majątku, wyzbycia się kontroli nad określonym przedsiębiorstwem, czy udzielenia licencji praw wyłącznych konkurentowi. 

REKLAMA

W decyzji ma mocy której przedsiębiorca otrzymuje warunkową zgodę na dokonanie koncentracji, Prezes UOKiK może go zobowiązać do składania w określonych terminach składania sprawozdań z działań zmierzających do spełnienia warunków. W razie niewywiązania się ze zobowiązań, Prezes może cofnąć decyzję, co w konsekwencji kończy się odmową dokonania połączenia. 

Jednym z bardzo wielu przykładów zgody warunkowej jest zobowiązanie sieci hipermarketów Carrefour do rezygnacji z praw majątkowych do dziewięciu sklepach w siedmiu miastach (nr decyzji DKK 86/2007)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Finanse

Test pozycji dominującej

Drugim testem, oceniającym wpływ koncentracji na rynek, jest test pozycji dominującej, który w przeciwieństwie do testu istotnego ograniczenia konkurencji, przewidziany jest w ustawie. Bada on czy przedsiębiorstwa uczestniczące w koncentracji zdobywają pozycje dominującą, a także czy w jej wyniku pozycja ta ulegnie umocnieniu i w jakim stopniu. 

Pozycja dominująca może powstać lub umocnić się nie tylko na jednym rynku właściwym. Równie prawdopodobne jest zakłócenie konkurencji na rynkach niższego i wyższego rzędu.

Przeczytaj także: Czym jest pozycja dominująca

Co do zasady, jeśli przedsiębiorstwo w wyniku koncentracji osiągnie lub znacznie umocni swoją pozycję dominującą, Prezes Urzędu powinien wydać decyzję zakazującą połączenia. Jednak jeśli planowana koncentracja przyczyni się do rozwoju ekonomicznego lub postępu technicznego lub może ona wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę narodową, odstąpienie od zakazu jest uzasadnione.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA