Czym jest pozycja dominująca

REKLAMA
REKLAMA
Warto mieć świadomość, że samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zabronione. Niedopuszczalne jest dopiero jej nadużywanie i to zostało określone w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.
REKLAMA
Kluczową kwestią jest określenie który przedsiębiorca posiada pozycję dominującą. Można to zrobić, biorąc pod uwagę kryteria ilościowe i jakościowe. Oba te wskaźniki uzupełniają się, tworząc standardy w ocenie takiej sytuacji.
Należy pamiętać, że pozycję dominującą może mieć na danym rynku zarówno jeden przedsiębiorca, jak i kilku (kolektywna pozycja dominująca) - taka sytuacja zdarza się na tzw. rynkach oligopolistycznych.
Przeczytaj także: Na czym polega nadużywanie pozycji dominującej
Kryteria jakościowe
REKLAMA
Posiadanie pozycji dominującej to możliwość bardzo efektywnego oddziaływania na rynek, a zatem zapobiegania skutecznej konkurencji, zakłócanie jej, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwianie funkcjonowania konkurencyjnych przedsiębiorstw.
Przedsiębiorca posiadający tak duży udział w rynku jest w stanie działać samodzielnie, bez współdziałania z konkurentami, przez co ma możliwość narzucania im warunków działalności, np. poprzez określanie cen kontrolę dystrybucji itp.
Pojęcia pozycji dominującej nie należy utożsamiać z monopolem. Nadużywanie pozycji dominującej nie wyklucza istnienia konkurencji, a jej istotą jest zakłócanie warunków konkurencyjności.
Kryteria ilościowe
Omawiane wyżej kryteria jakościowe nie są wystarczająco ostre. W skonkretyzowaniu tego pojęcia z pewnością pomaga domniemanie, zgodnie z którym przyjmuje się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40 %.
Polecamy serwis: Zakładam firmę
Domniemanie to można obalić poprzez wykazanie, że mimo posiadania takiego udziału w rynku, przedsiębiorca nie ma tej samodzielności i nie jest w stanie działać niezależnie od swoich konkurentów i kontrahentów. Z drugiej strony, warto pamiętać, że możliwe jest udowodnienie sytuacji, gdy przedsiębiorca mając mniejszy niż 40- sto procentowy udział w rynku, posiada pozycję umożliwiającą mu sterowanie mechanizmem konkurencji.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA