Na czym polega nadużywanie pozycji dominującej
REKLAMA
REKLAMA
Niestety ani w polskim porządku prawnym, ani w aktach unijnych nie jest sprecyzowane pojęcie „nadużywanie”. Oczywiście można polegać na znajomości języka ojczystego i wyinterpretować, że mowa o nadmiernym wykorzystywaniu, nieuczciwej eksploatacji, czy niewspółmiernym wpływaniu na rynek, ale wszystko to są pojęcia nieostre, które w stosowaniu prawa zupełnie się nie sprawdzają.
REKLAMA
W ustawie o ochronie konkurencji i konsumenta ustawodawca wymienił przykładowy katalog działań, które niewątpliwie są nadużywaniem pozycji przedsiębiorcy. Można je podzielić na nadużycia eksploatacyjne i wykluczające.
Przeczytaj też: Przedsiębiorcy słabo znają przepisy chroniące konkurencję
Nadużycia eksploatacyjne
W wyniku nadużyć eksploatacyjnych przedsiębiorca czerpie niczym nieuzasadnione korzyści kosztem innych uczestników rynku, a zatem swoich kontrahentów, klientów, a nawet konsumentów.
Do takich działań zaliczymy:
- drapieżnictwo cenowe, czyli bezpośrednie lub pośrednie narzucanie nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;
- ograniczenie produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów;
- żądanie transakcji wiązanych - uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;
- typową eksploatację, czyli narzucanie przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści.
Nadużycia wykluczające
Ich celem jest negatywny i jednostronny wpływ na warunki konkurencyjne (ograniczenie lub nawet całkowita eliminacja).
Przykładem takich praktyk jest:
- stosowanie w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;
- przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania, bądź rozwoju konkurencji;
- podział rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych.
Polecamy serwis: Umowy w firmie
Powyższe przykłady są najczęstszymi formami nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorców. Katalog ten jest otwarty, co oznacza, że nie tylko takie działania mogą zostać uznane za nadużywanie pozycji dominującej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.