REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Martyna Wosion
Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy
Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Prawo do informacji jest uważane przez niektórych za najistotniejsze prawo konsumenta, które jest swojego rodzaju rekompensatą jego braku wiedzy i obycia w handlu. Zgodnie z tym, konsument może żądać od przedsiębiorcy udzielenia określonych danych na temat towaru, a nawet sankcjonowania przypadków niewykonania tego obowiązku. 

REKLAMA

Ciekawe jest to, że obowiązek informacyjny nie został sprecyzowany w jednym akcie prawnym. Precyzuje go po trosze ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Kodeks Cywilny oraz szereg ustaw szczegółowych, regulujących konkretne branże. Obowiązek informacyjny jest źródłem dla odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Porównaj: Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt

REKLAMA

Obowiązek informacyjny dotyczy konieczności poinformowania klienta o znanych przedsiębiorcy istotnych kwestii dotyczących rzeczy, o jej wadach, warunkach złożenia reklamacji lub zwrotu towaru. Do bardziej szczegółowych przepisów zaliczymy obowiązek odpowiedniego oznaczenia żywności, umieszczenie ulotki w lekach, ostrzeżeń na wyrobach tytoniowych, czy niezbędnych postanowień w umowie o świadczenie usług turystycznych. 

Naruszenie tego obowiązku może polegać zarówno na działaniu, jak i zaniechaniu. Nawet wprowadzanie w błąd konsumenta poprzez sprawianie wrażenie, że prawa, które przysługują mu z mocy ustawy (np. zwrot towaru) są oferowane tylko przez danego przedsiębiorcę w drodze promocji lub wyjątku jest uznane za naruszenie omawianego obowiązku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niespełnienie obowiązków informacyjnych może przyjąć formę kłamstwa („Tak, oczywiście, że ten samochód wyposażony jest w klimatyzację. Akurat teraz nie mogę jej włączyć, bo trzeba ją przeczyścić”), jak i zatajeniu istotnych kwestii (np. nie poruszanie tematu wcześniejszej stłuczki, jeśli kupujący o to nie zapyta).

Przeczytaj też: Przykłady nieuczciwych praktyk - nierzeczywiste właściwości produktów

Oczywiście także w dobrze pojętym interesie konsumenta jest zdobywanie istotnych dla niego informacji. Przedsiębiorca nie jest zobowiązany do porównywania ofert konkurencji, obliczania kosztów transportu itp. Realizacja omawianego obowiązku objawia się w jasnym przedstawieniu oferty (dotyczy to także czytelnego przedstawienia treści i nie stosowanie małego druczku, wtapiającego się w tło). Niewątpliwie sprzedawca, który dba o to, by jego klient otrzymał niezbędne informacje będzie uważany za godnego zaufania i solidnego partnera w relacjach biznesowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA