REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Martyna Wosion
Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy
Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Prawo do informacji jest uważane przez niektórych za najistotniejsze prawo konsumenta, które jest swojego rodzaju rekompensatą jego braku wiedzy i obycia w handlu. Zgodnie z tym, konsument może żądać od przedsiębiorcy udzielenia określonych danych na temat towaru, a nawet sankcjonowania przypadków niewykonania tego obowiązku. 

REKLAMA

Ciekawe jest to, że obowiązek informacyjny nie został sprecyzowany w jednym akcie prawnym. Precyzuje go po trosze ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Kodeks Cywilny oraz szereg ustaw szczegółowych, regulujących konkretne branże. Obowiązek informacyjny jest źródłem dla odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Porównaj: Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt

REKLAMA

Obowiązek informacyjny dotyczy konieczności poinformowania klienta o znanych przedsiębiorcy istotnych kwestii dotyczących rzeczy, o jej wadach, warunkach złożenia reklamacji lub zwrotu towaru. Do bardziej szczegółowych przepisów zaliczymy obowiązek odpowiedniego oznaczenia żywności, umieszczenie ulotki w lekach, ostrzeżeń na wyrobach tytoniowych, czy niezbędnych postanowień w umowie o świadczenie usług turystycznych. 

Naruszenie tego obowiązku może polegać zarówno na działaniu, jak i zaniechaniu. Nawet wprowadzanie w błąd konsumenta poprzez sprawianie wrażenie, że prawa, które przysługują mu z mocy ustawy (np. zwrot towaru) są oferowane tylko przez danego przedsiębiorcę w drodze promocji lub wyjątku jest uznane za naruszenie omawianego obowiązku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niespełnienie obowiązków informacyjnych może przyjąć formę kłamstwa („Tak, oczywiście, że ten samochód wyposażony jest w klimatyzację. Akurat teraz nie mogę jej włączyć, bo trzeba ją przeczyścić”), jak i zatajeniu istotnych kwestii (np. nie poruszanie tematu wcześniejszej stłuczki, jeśli kupujący o to nie zapyta).

Przeczytaj też: Przykłady nieuczciwych praktyk - nierzeczywiste właściwości produktów

Oczywiście także w dobrze pojętym interesie konsumenta jest zdobywanie istotnych dla niego informacji. Przedsiębiorca nie jest zobowiązany do porównywania ofert konkurencji, obliczania kosztów transportu itp. Realizacja omawianego obowiązku objawia się w jasnym przedstawieniu oferty (dotyczy to także czytelnego przedstawienia treści i nie stosowanie małego druczku, wtapiającego się w tło). Niewątpliwie sprzedawca, który dba o to, by jego klient otrzymał niezbędne informacje będzie uważany za godnego zaufania i solidnego partnera w relacjach biznesowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

    Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

    Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

    Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

    "DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

    Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    REKLAMA

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    REKLAMA

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    REKLAMA