Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy
REKLAMA
REKLAMA
Prawo do informacji jest uważane przez niektórych za najistotniejsze prawo konsumenta, które jest swojego rodzaju rekompensatą jego braku wiedzy i obycia w handlu. Zgodnie z tym, konsument może żądać od przedsiębiorcy udzielenia określonych danych na temat towaru, a nawet sankcjonowania przypadków niewykonania tego obowiązku.
REKLAMA
Ciekawe jest to, że obowiązek informacyjny nie został sprecyzowany w jednym akcie prawnym. Precyzuje go po trosze ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Kodeks Cywilny oraz szereg ustaw szczegółowych, regulujących konkretne branże. Obowiązek informacyjny jest źródłem dla odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.
Porównaj: Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt
REKLAMA
Obowiązek informacyjny dotyczy konieczności poinformowania klienta o znanych przedsiębiorcy istotnych kwestii dotyczących rzeczy, o jej wadach, warunkach złożenia reklamacji lub zwrotu towaru. Do bardziej szczegółowych przepisów zaliczymy obowiązek odpowiedniego oznaczenia żywności, umieszczenie ulotki w lekach, ostrzeżeń na wyrobach tytoniowych, czy niezbędnych postanowień w umowie o świadczenie usług turystycznych.
Naruszenie tego obowiązku może polegać zarówno na działaniu, jak i zaniechaniu. Nawet wprowadzanie w błąd konsumenta poprzez sprawianie wrażenie, że prawa, które przysługują mu z mocy ustawy (np. zwrot towaru) są oferowane tylko przez danego przedsiębiorcę w drodze promocji lub wyjątku jest uznane za naruszenie omawianego obowiązku.
Niespełnienie obowiązków informacyjnych może przyjąć formę kłamstwa („Tak, oczywiście, że ten samochód wyposażony jest w klimatyzację. Akurat teraz nie mogę jej włączyć, bo trzeba ją przeczyścić”), jak i zatajeniu istotnych kwestii (np. nie poruszanie tematu wcześniejszej stłuczki, jeśli kupujący o to nie zapyta).
Przeczytaj też: Przykłady nieuczciwych praktyk - nierzeczywiste właściwości produktów
Oczywiście także w dobrze pojętym interesie konsumenta jest zdobywanie istotnych dla niego informacji. Przedsiębiorca nie jest zobowiązany do porównywania ofert konkurencji, obliczania kosztów transportu itp. Realizacja omawianego obowiązku objawia się w jasnym przedstawieniu oferty (dotyczy to także czytelnego przedstawienia treści i nie stosowanie małego druczku, wtapiającego się w tło). Niewątpliwie sprzedawca, który dba o to, by jego klient otrzymał niezbędne informacje będzie uważany za godnego zaufania i solidnego partnera w relacjach biznesowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.