REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy wobec organów państwowych

Martyna Wosion
Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy wobec organów państwowych
Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy wobec organów państwowych

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek informacyjny przedsiębiorcy zwykle kojarzy się z koniecznością pełnego informowania konsumenta o wszystkich cechach kupowanego towaru. Okazuje się jednak, że obowiązek ten odnosi się także do Prezesa UOKiK oraz rzecznika konsumentów. Na czym on polega?

Żądanie Prezesa

Prezes UOKiK ma prawo wystosować żądanie do przedsiębiorcy w celu uzyskania odpowiednich informacji i dokumentów, które są mu niezbędne. Dane te mogą być konieczne nie tylko w trybie postępowania antymonopolowego, ale także mogą służyć analizie rynku, czy badaniom przeprowadzanym przez Urząd. 

REKLAMA

Prezes w swoim żądaniu powinien wskazać zakres oczekiwanych informacji, cel, termin w jakim przedsiębiorca powinien wywiązać się z obowiązku oraz pouczenie o sankcjach za nieudzielenie informacji lub przekazanie nieprawdziwych danych.

Należy pamiętać, że przedsiębiorcy zawsze przysługuje wniosek o przedłużenie terminu. 

Żądanie Rzecznika Praw Konsumenta

Podobną kompetencję ma Rzecznik Praw Konsumenta. Przedsiębiorca jest zobowiązany do udzielenia wyjaśnień i informacji na jego żądanie, a także do ustosunkowania się wobec jego opinii i uwag. Przepis ten obowiązuje analogicznie wobec Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów. 

Przeczytaj także: Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sankcje karne

Za niewywiązanie się z obowiązku informacyjnego przedsiębiorcy grozi kara pieniężna w wysokości stanowiącej równowartość do 50.000.000 euro. Kara nie jest określona sztywno, zatem Prezes UOKiK może wyważyć winę oraz umyślność działania przedsiębiorcy i nałożyć karę mniejszą lub w ogóle z niej zrezygnować. W praktyce wysokość kary zależy przede wszystkim od postawy przedsiębiorcy oraz tego, jak przebiegały jego wcześniejsze relacje z Urzędem. 

Polecamy serwis: Finanse i rozwój

Zeznania fakultatywne

Każdy ma prawo do składania zeznań, wyjaśnień i dostarczania istotnych informacji z własnej inicjatywy lub na prośbę Prezesa UOKiK. Uprawnienie to, zgodnie z treścią ustawy, przysługuje „każdemu” – zatem nie tylko przedsiębiorcom, ale wszystkim, którzy mają jakiś interes w sprawie lub dysponują odpowiednią wiedzą, a nawet osobom nie związanym ze sprawą (także osobom fizycznym). 

Zeznania składane są na piśmie, po czym Prezes Urzędu decyduje, czy zostaną włączone do materiałów dowodowych

Oczywiście wszyscy pracownicy Urzędu są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa oraz wszystkich informacji, które podlegają ochronie na podstawie innych przepisów. Ochrona ta odnosi się do wszystkich osób, biorących udział w kontroli, także pracowników Inspekcji Handlowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA