Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumentów
REKLAMA
REKLAMA
Organizacja Urzędu
UOKiK stanowi pomoc i zaplecze pracy centralnego organu administracji państwowej w zakresie ochrony konkurencji i konsumenta – Prezesa UOKiK.
W skład Urzędu wchodzi centrala i 9 delegatur – we Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Bydgoszczy, Warszawie, Katowicach i Lublinie. Kierują nimi dyrektorzy delegatur.
REKLAMA
Urząd wykonuje także zadania Inspekcji Handlowej w zakresie przewidzianym przez ustawę o Inspekcji Handlowej.
Rzecznicy praw konsumenta
REKLAMA
Dodatkowo w dziedzinie ochrony konsumentów bardzo ważną rolę pełnią rzecznicy praw konsumenta. Wykonują oni zadania samorządu powiatowego i często to oni są pierwszym krokiem do walki o prawa konsumenckie. Są w pełni zależni od rady powiatu (miasta) i zobowiązani są do corocznego składania jej sprawozdań ze swojej działalności.
Kompetencje rzeczników praw konsumenta są bardzo szerokie. Są oni uprawnieni do wytaczania powództw na rzecz konsumentów, a także do występowania za ich zgodą w toczącym się postępowaniu.
W sprawach o wykroczenia przeciwko prawom konsumenta rzecznicy są oskarżycielem publicznym.
Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie
Ponadto rzecznicy są zobowiązani do bezpłatnego poradnictwa na rzecz konsumentów oraz uprawnieni do składania wniosków o zmianę lub ustanowieni aktów prawa miejscowego w zakresie prawa konkurencji i konsumenta i występowania do przedsiębiorców o działanie zgodne z przepisami.
Organizacje konsumenckie
Organizacje konsumenckie reprezentują interesy konsumentów wobec organów administracji rządowej i samorządowej oraz mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej.
Przeczytaj też: Dlaczego przedsiębiorca powinien przestrzegać praw konsumenta
REKLAMA
Mają one prawo do wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących praw i interesów konsumentów, opracowywania i upowszechniania konsumenckich programów edukacyjnych, prowadzenia nieodpłatnego i odpłatnego poradnictwa konsumenckiego i wielu innych działań, związanych z dbaniem o prawa konsumenta.
Organy administracji rządowej i samorządowej są obowiązane do zasięgania opinii organizacji konsumenckich w sprawach dotyczących kierunków działania na rzecz ochrony interesów konsumentów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.