REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienić postanowienia umowne?

Martyna Wosion
W większości umów istnieje zapis, że wszelkie zmiany powinny być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
W większości umów istnieje zapis, że wszelkie zmiany powinny być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą i mam podpisane umowy z kilkudziesięcioma klientami. Jestem zmuszony do zmiany regulaminu świadczenia usług i nie wiem w jaki sposób ich o tym poinformować. Czy muszę dać im czas do zaakceptowania tych zmian? Jak długi i co się dzieje, jeśli nie dadzą mi żadnej odpowiedzi?

Oczywiście w przypadku zmiany warunków umowy konieczne jest poinformowanie o tym klientów. Najłatwiej będzie skorzystać z wzorca umowy – dzięki temu każdy odbiorca będzie korzystał z usług na tych samych zasadach. 

REKLAMA

Poinformowanie klientów o zmianie warunków korzystania z usług przedsiębiorcy musi nastąpić w odpowiedniej formie – tak, by bez wątpienia mogli zapoznać się z nowymi postanowieniami. Można zatem wysłać im aneksy do podpisania, wręczyć im je osobiście lub wysłać za pośrednictwem faksu lub e – maila. Nadto, jeśli umowa lub aneks jest udostępniany w formie elektronicznej odbiorca musi mieć możliwość przechowywania i odtwarzania w zwykłym toku czynności.

Przeczytaj także: Oświadczenie woli - interpretacja treści umów

REKLAMA

Jeśli stosowanie wzorców umownych jest zwyczajowo przyjęte w stosunkach danego rodzaju można zmienić treść dotychczasowej umowy jeśli strona mogła się z łatwością dowiedzieć o zmianach. Nie dotyczy to umów z konsumentami, za wyjątkiem drobnych umów życia codziennego (przejazdy środkami publicznego transportu, kupno codziennej gazety itp.)

Zmieniona forma umowy zaczyna obowiązywać dopiero z chwilą bezskutecznego upływu okresu wypowiedzenia, chyba że umowa zawiera odmienne uregulowania albo gdy po zakomunikowaniu wzorca strony postanowiły inaczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca, prowadzący szkołę językową był zmuszony zmienić ceny kursu. Pod koniec stycznia wystosował odpowiednie pisma do kursantów, w których wyjaśnił, że od kolejnego miesiąca cena wzrasta o 10%, jednocześnie zaproponował dwutygodniowy okres wypowiedzenia. Nowe ceny zaczynają obowiązywać dopiero po upływie wypowiedzenia, zatem w połowie lutego. Przedsiębiorca może zatem wymagać zwiększonej opłaty dopiero od marca. 

Oczywiście należy pamiętać o ogólnych warunkach zawierania umów – postanowienia powinny być sformułowane w sposób jasny i nie budzący wątpliwości. Podobnie jak przy każdej umowie, wszelkie niejednoznaczne ustalenia będą interpretowane na korzyść konsumenta. 

W większości umów istnieje zapis, że wszelkie zmiany powinny być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Należy brać to pod uwagę i nie zawierać umów ustnych, czy tzw. „gentelments agreements”.

Polecamy serwis: ABC małej firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA