REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienić postanowienia umowne?

Martyna Wosion
W większości umów istnieje zapis, że wszelkie zmiany powinny być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
W większości umów istnieje zapis, że wszelkie zmiany powinny być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą i mam podpisane umowy z kilkudziesięcioma klientami. Jestem zmuszony do zmiany regulaminu świadczenia usług i nie wiem w jaki sposób ich o tym poinformować. Czy muszę dać im czas do zaakceptowania tych zmian? Jak długi i co się dzieje, jeśli nie dadzą mi żadnej odpowiedzi?

Oczywiście w przypadku zmiany warunków umowy konieczne jest poinformowanie o tym klientów. Najłatwiej będzie skorzystać z wzorca umowy – dzięki temu każdy odbiorca będzie korzystał z usług na tych samych zasadach. 

REKLAMA

Poinformowanie klientów o zmianie warunków korzystania z usług przedsiębiorcy musi nastąpić w odpowiedniej formie – tak, by bez wątpienia mogli zapoznać się z nowymi postanowieniami. Można zatem wysłać im aneksy do podpisania, wręczyć im je osobiście lub wysłać za pośrednictwem faksu lub e – maila. Nadto, jeśli umowa lub aneks jest udostępniany w formie elektronicznej odbiorca musi mieć możliwość przechowywania i odtwarzania w zwykłym toku czynności.

Przeczytaj także: Oświadczenie woli - interpretacja treści umów

REKLAMA

Jeśli stosowanie wzorców umownych jest zwyczajowo przyjęte w stosunkach danego rodzaju można zmienić treść dotychczasowej umowy jeśli strona mogła się z łatwością dowiedzieć o zmianach. Nie dotyczy to umów z konsumentami, za wyjątkiem drobnych umów życia codziennego (przejazdy środkami publicznego transportu, kupno codziennej gazety itp.)

Zmieniona forma umowy zaczyna obowiązywać dopiero z chwilą bezskutecznego upływu okresu wypowiedzenia, chyba że umowa zawiera odmienne uregulowania albo gdy po zakomunikowaniu wzorca strony postanowiły inaczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca, prowadzący szkołę językową był zmuszony zmienić ceny kursu. Pod koniec stycznia wystosował odpowiednie pisma do kursantów, w których wyjaśnił, że od kolejnego miesiąca cena wzrasta o 10%, jednocześnie zaproponował dwutygodniowy okres wypowiedzenia. Nowe ceny zaczynają obowiązywać dopiero po upływie wypowiedzenia, zatem w połowie lutego. Przedsiębiorca może zatem wymagać zwiększonej opłaty dopiero od marca. 

Oczywiście należy pamiętać o ogólnych warunkach zawierania umów – postanowienia powinny być sformułowane w sposób jasny i nie budzący wątpliwości. Podobnie jak przy każdej umowie, wszelkie niejednoznaczne ustalenia będą interpretowane na korzyść konsumenta. 

W większości umów istnieje zapis, że wszelkie zmiany powinny być zawierane w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Należy brać to pod uwagę i nie zawierać umów ustnych, czy tzw. „gentelments agreements”.

Polecamy serwis: ABC małej firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA