REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak znaleźć wolną przestrzeń na rynku?

Subskrybuj nas na Youtube
Opracowanie strategii w dużej mierze przypomina badanie niż planowanie.
Opracowanie strategii w dużej mierze przypomina badanie niż planowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno początkujący przedsiębiorca, jak i doświadczony biznesmen wie, że firma osiągnie sukces wówczas, gdy znajdzie swoją niezagospodarowaną nisze na rynku. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek.

Aby zidentyfikować potencjalną nową przestrzeń rynkową, zarządzający spółkami będącymi innowatorami wartości muszą ponownie przemyśleć standardy swojej gałęzi przemysłu, odpowiadając na następujące cztery pytania:

REKLAMA

  • Które elementy danej gałęzi przemysłu przyjmujemy za coś oczywistego i powinniśmy je wyeliminować?
  • Które elementy można zredukować poniżej standardów danej gałęzi przemysłu?
  • Które elementy można zwiększyć znacznie ponad średnią dla tej gałęzi przemysłu?
  • Czy istnieją nowe elementy, które można by stworzyć i których ta gałąź przemysłu nigdy nie oferowała?

Polecamy: Jak nie zbankrutować w czasie kryzysu?

REKLAMA

Skok jakościowy wartości wymaga od spółek skierowania całego potencjału do zbadania rynku. Kluczem do tego procesu jest otworzenie całej organizacji na poszukiwanie możliwości. Większość firm siedzi na żyle złota utalentowanych i zdolnych ludzi, a jednak bardzo niewielu z tych ludzi włącza się do prac związanych z opracowywaniem strategii. Tworząc zróżnicowany zespół pracowników, zajmujących się różnymi dziedzinami, na różnych poziomach i pochodzących z różnych miejsc, organizacja może rozwinąć nowe sposoby myślenia i poszerzyć perspektywy biznesu.

Strategia musi stać się procesem bardziej wizualnym i intuicyjnym niż czysto liczbowym i analitycznym. Podczas formułowania strategii należy brać pod uwagę tradycyjny rynek spółki, jak również wszystkie rynki alternatywne. Bez poszerzenia definicji danego rynku nie można poszerzyć możliwości oferty rynkowej.

REKLAMA

Napełnianie zbiornika paliwem przypomina w pewien sposób napełnianie portfela w bankomacie. To samo, co można wykonać przy użyciu wyrafinowanego oprogramowania do pisania i obliczania, można nadal osiągnąć za pomocą ołówka. Centrum handlowe pozostaje
opcją dla tych, którzy robią zakupy w Internecie.

Dojechanie do celu samochodem jest zawsze alternatywą dla latania. Poprzez ten jakościowy proces badania rynku spółki mogą na nowo spojrzeć na swoją gałąź przemysłu oraz prowadzenie biznesu.

Dowiadują się, o czym marzą i czego nienawidzą ich klienci. Poznają ich pragnienia i to, co ich drażni. To pozwala innowatorom wartości rozpocząć rozpoznawanie oczekiwań dzielonych przez szeroki krąg klientów. Na ich podstawie identyfikują potencjalne
rynki wzrostu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze ważniejszą kwestią od przeprowadzenia badań wśród aktualnych nabywców i użytkowników jest sonda wśród osób, które nie są klientami ani użytkownikami i zebranie informacji, dlaczego nimi nie są. Taki bogaty obraz szerszego rynku przełoży się na przełomowe pomysły dla nowej przestrzeni rynkowej.

Pozwalając, by nad formułowaniem strategii pracowała cała firma, i mając szeroki horyzont myślowy, można utworzyć nową przestrzeń rynkową. Porzucenie rytualnego komfortu tradycyjnego opracowywania strategii i rozpoczęcie tego procesu wymaga niezwykłych managerów i odwagi. Ale biorąc pod uwagę narastający nacisk konkurencji, potrzeba wprowadzenia niekonwencjonalnych metod myślenia coraz częściej staje się koniecznością dla wszystkich spółek szukających sposobów na utworzenie pomyślnych strategii wzrostu.

Stworzenie strategii

Opracowanie strategii w dużej mierze przypomina badanie niż planowanie. Warto tu znaleźć i wykorzystać wolną przestrzeń rynkową, dzięki której firma zdobędzie przewagę konkurencyjną.

Głównym wyzwaniem dla wszystkich firm i gałęzi przemysłu będzie opracowanie strategii biznesowych, które znajdą zastosowanie w nowych przestrzeniach rynkowych. Sformułowanie strategii zacznie coraz bardziej przypominać badania niż planowanie. Badacze staną się zwycięskimi firmami, które nauczą się identyfikować, tworzyć i wykorzystywać nową przestrzeń rynkową. 

Polecamy: Twoją księgowość może prowadzić komputer

Planiści przegrają i będą dalej wierzyć, że standardy ich gałęzi przemysłu są przewidywalne oraz że zyskując kilka dodatkowych punktów w udziale w rynku, pozostaną „konkurencyjni”.
Poprzez nieustanne tworzenie nowych przestrzeni rynkowych firmy mogą zaoferować swoim pracownikom, klientom i udziałowcom długoterminowy wzrost i wartość.

Artykuł jest fragmentem książki "Od pomysłu do zysku. Jak spieniężyć innowacyjność", autor Adam Jolly, wydawnictwo Onetress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

REKLAMA

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA