REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie znaczenie ma oznaczenie geograficzne produktów

Martyna Wosion
Jakie znaczenie ma oznaczenie geograficzne produktów
Jakie znaczenie ma oznaczenie geograficzne produktów

REKLAMA

REKLAMA

Mamy wodę „Nałęczowiankę”, serek kanapkowy „Piątnica”, piwo „Żywiec”, a nawet płytki ceramiczne „Opoczno” – wszystko to towary opatrzone nazwą geograficzną, która świadczy o pewnej jakości wybranego przez klienta produktu. Aby zapewnić przejrzystość rynku, zabronione jest używanie fałszywych lub oszukańczych oznaczeń geograficznych.

Termin oznaczenie geograficzne obejmuje zarówno nazwy (nazwy kraju, regionu, miasta), jak i zdjęcia, rysunki, czy symbole (tak jak Wieża Eiffla), które wskazują na konkretne miejsce. 

REKLAMA

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mówi, że zabronione jest opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym znakiem geograficznym. Czemu ustawodawca wprowadził rozróżnienie na fałszywe i oszukańcze oznaczenia? Przyjmuje się, że fałszywe to takie, które są bezsprzecznie nieprawdziwe, zaś oszukańcze mają na celu wprowadzenie klienta w błąd. 

REKLAMA

Przykładem fałszywego oznaczenia jest nazwanie wody mineralnej z warszawskiej studni oligoceńskiej „Woda ze słowackich źródeł”. Oznaczenie oszukańcze to sprzedawanie małych ozdobnych gondoli , opatrzonych symbolem „Venecia”, w sytuacji gdy owe produkty faktycznie pochodzą z Wenecji – ale nie tej we Włoszech, a z Polski. 

Używanie fałszywych lub oszukańczych oznaczeń geograficznych jest zabronione na płaszczyźnie całej działalności przedsiębiorcy – zatem zakaz ten odnosi się nie tylko ściśle do oznaczenia towarów, ale także do wykorzystywania nazw w reklamie, kontaktach z klientami, listach handlowych i innych dokumentach.

Przeczytaj też: Czym jest reklama wprowadzająca w błąd

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotne jest to, że oznaczenie geograficzne może przyjąć również postać rzeczowników (jak Nałęczowianka) i przymiotników (jak kiełbasa Wawelska). Wszystko to stanowi informacje o pochodzeniu towaru. 

Warto wspomnieć też o zjawisku zwanym „degeneracją oznaczeń geograficznych” – polega to na tym, że oznaczenie, które początkowo wskazywało na pochodzenie produktu, straciło pierwotne znaczenie i stało się określeniem wskazującym na rodzaj produktu. Mowa tu o produktach takich jak: ser szwajcarski, kiełbasa krakowska itp.

Wynikające z przepisu działania ochronne mają na celu przeciwdziałanie sytuacjom, gdy przedsiębiorca wprowadza klienta w błąd, co do pochodzenia produktu. Z oczywistych względów nie dotyczy oznaczeń, które mają uatrakcyjnić towar, a także nadawania abstrakcyjnych nazw. 

Przykładem może być bawełniana koszulka z nazwą miasta, czy nadanie kosmetykom pachnącym nazwy „Jamaica”.

Polecamy serwis: Reklama w małej firmie

Ponadto niedopuszczalna jest rejestracja znaków, które zawierają nazwę lub skrót Rzeczypospolitej, a także jej symbole (godło, flaga). Zezwolenia na rejestrację znaku towarowego, mieszczącego w sobie herb miasta udziela zwykle Rada Miasta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA