REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest reklama wprowadzająca w błąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Czym jest reklama wprowadzająca w błąd
Czym jest reklama wprowadzająca w błąd
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Reklama wprowadzająca w błąd została uznana za czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ w efekcie kreuje dany produkt na lepszy niż jest w rzeczywistości. Jak odróżnić reklamę wprowadzającą w błąd od powszechnie stosowanych „chwytów” marketingowych?

Reklama wprowadzająca w błąd powoduje lub może powodować mylne wyobrażenie odbiorcy na temat danego produktu. Oczywiście każdą sprawę należy rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze wszelkie elementy reklamy, a w szczególności kwestie dotyczące ilości, jakości, składników, sposobów wytwarzania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta. Jak widać jest to zadanie trudne i budzące wiele wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Reklama wprowadzająca w błąd obejmuje nie tylko sytuacje, gdy przedsiębiorca podaje do wiadomości odbiorcy nieprawdziwe informacje o produkcie (np. zawyża ilość kakao w czekoladzie). Do tej kategorii zaliczamy też reklamę niepełną, która pomija istotne dla konsumenta informacje (np. popularne obecnie tzw. „koszty ukryte”), a także reklamę naśladowniczą. Ta natomiast „wykorzystuje” przekaz innego przedsiębiorcy i bazując na jego renomie lub marce buduje wizerunek konkurenta. 

Z uwagi na specyficzny charakter przekazu reklamowego, który ze swojej natury jest krótki i ma za zadanie przedstawić produkt z jak najlepszej strony, przyjmuje się, że ogólne hasła, nawet lekko „przejaskrawione” są dopuszczalne. Inaczej jest, jeśli przedsiębiorca używa określeń łatwych do zweryfikowania (takich jak: najlepszy, najszybszy, najtańszy) – wtedy te obietnice wiążą przedsiębiorcę i oczywiście można powoływać się na nieuczciwość. 

Przeczytaj też: Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

REKLAMA

Doskonałym przykładem jest wieloletni konflikt między dwoma producentami makaronów – Danuta SA i Lubella SA. Danuta SA zarzucała Lubelli, iż bezpodstawnie określa swoje produkty mianem „ekstra” oraz zakwestionowała prawo do oznaczenia „Teraz Polska”. Konkurent twierdził zaś, że Danuta SA wprowadza klientów błąd obiecując, że wszystkie produkty są wytwarzane wyłącznie z mąki durum, a także zarzucał firmie bezprawne użycie barw narodowych na opakowaniach. Spór trwał pięć lat i zakończył się ugodą. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym elementem w ocenie reklamy jest jej odbiór z punktu widzenia konsumenta. Sylwetka przeciętnego konsumenta zmienia się wraz z upływem lat – kiedyś była to osoba kompletnie niedoświadczona, którą bardzo łatwo było wprowadzić w błąd. Teraz, kiedy z reklamami spotykamy się na każdym kroku, ocena ta jest bardziej elastyczna. Odbiorca jest bardziej krytyczny i nie uwierzy np. w to, że po spożyciu cukierka odpłynie na chmurce.

Porównaj: Czym jest działanie wprowadzające w błąd

Ciężar dowodu 

Ciężar dowodu spoczywa na przedsiębiorcy – to on musi udowodnić, że jego reklama nie wprowadza w błąd. Takie uregulowanie uzasadnione jest sytuacją konsumenta – co do zasady strony słabszej w obrocie – oraz tym, że pod względem praktycznym odbiorca miałby poważne problemy z wykazaniem nieprawdziwości reklamy. Ponadto podkreśla się odpowiedzialność przedsiębiorcy za rozpowszechnianie informacji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA