Kodeksy etyki w reklamie

REKLAMA
REKLAMA
Kodeksy etyki reklamy są dość nietypowymi dokumentami – nie są przepisami narzucanymi z góry przez rząd – najczęściej są to zasady uchwalone bezpośrednio przez reklamodawców. Celem jest promocja odpowiedzialnej i rozsądnej reklamy, a także zwrócenie uwagi na jej misje.
REKLAMA
REKLAMA
Wśród najważniejszych kodeksów reklamy wymienia się Normy Postępowania Amerykańskiego Stowarzyszenia Agencji Reklamowych oraz Międzynarodowy Kodeks Reklamy. Polskie „wydanie” tego typu kodeksu zostało uchwalone w 1997 r. przez krajowy oddział Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.
Ogólne ustalenia kodeksów zbiegają się z przepisami ustaw. Często są to niemal dosłowne powtórzenia, jak np. regulacje reklamy kierowanej do dzieci.
Przykładowo w Kodeksie Etyki Reklamy zabroniono reklamy dyskryminującej, nakłaniającej do przemocy, wywołującej nieuzasadniony lęk. Z drugiej strony Kodeks ten neguje realizację reklamy w sposób, który mógłby powodować uszczerbek na obiektach o znaczeniu historycznym lub artystycznym. Ponadto reklamy wykorzystujące wizerunek zwierząt powinna cechować powściągliwość, tak aby zwierzęta nie były przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania.
REKLAMA
Zobacz też: Czym zajmuje się IAA
Analiza postanowień kodeksów pozwala wysunąć generalne, podstawowe zasady:
- zgodność reklamy z prawem oraz przyjętymi obyczajami;
- uczciwość i prawdziwość przekazów reklamowych;
- prowadzenie działalności reklamowej z należytym poczuciem odpowiedzialności, z szacunkiem dla odbiorcy oraz przestrzeganiem reguł uczciwej konkurencji.
Pewną innowacją w zakresie uregulowań dotyczących reklamy jest Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy zewnętrznej.
Reklama zewnętrzna zdefiniowana została jako wszelkie formy powiadomienia z użyciem nośników reklamy zewnętrznej, o usługach, towarze lub ruchu społecznym, jawnie pochodzące od zamawiającego i przez niego opłacone w celu promocji jego produktów lub usług. Wspomniane nośniki reklamy zewnętrznej to tablicy, szyldy, banery, billboardy, neony czyli w zasadzie wszystko to, z czym spotykamy się codziennie na ulicach.
Kodeks ten określa miejsca, gdzie tego typu nośniki mogą być umieszczane, odległości między reklamą różnych firm itp.
Jedną z najpopularniejszych organizacji, zajmującej się promowaniem uczciwej, rzetelnej reklamy jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Powstało ono w latach 40 – tych ubiegłego wieku i w chwili obecnej ma ponad sto przedstawicielstw na całym świecie.
Polecamy serwis: Kodeksy
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA