REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodeksy etyki w reklamie

Martyna Wosion
Kodeksy etyki w reklamie
Kodeksy etyki w reklamie

REKLAMA

REKLAMA

Prawo reklamy jest bardzo szerokie. Prawidłowe korzystanie z tego typu regulacji utrudnia fakt, że przepisy są rozproszone po wielu ustawach, kodeksach etyki itp. Dużą rolę w kwestii reklamy odgrywają także tzw. kodeksy etyki.

Kodeksy etyki reklamy są dość nietypowymi dokumentami – nie są przepisami narzucanymi z góry przez rząd – najczęściej są to zasady uchwalone bezpośrednio przez reklamodawców. Celem jest promocja odpowiedzialnej i rozsądnej reklamy, a także zwrócenie uwagi na jej misje.

REKLAMA

Wśród najważniejszych kodeksów reklamy wymienia się Normy Postępowania Amerykańskiego Stowarzyszenia Agencji Reklamowych oraz Międzynarodowy Kodeks Reklamy. Polskie „wydanie” tego typu kodeksu zostało uchwalone w 1997 r. przez krajowy oddział Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.

Ogólne ustalenia kodeksów zbiegają się z przepisami ustaw. Często są to niemal dosłowne powtórzenia, jak np. regulacje reklamy kierowanej do dzieci.

Przykładowo w Kodeksie Etyki Reklamy zabroniono reklamy dyskryminującej, nakłaniającej do przemocy, wywołującej nieuzasadniony lęk. Z drugiej strony Kodeks ten neguje realizację reklamy w sposób, który mógłby powodować uszczerbek na obiektach o znaczeniu historycznym lub artystycznym. Ponadto reklamy wykorzystujące wizerunek zwierząt powinna cechować powściągliwość, tak aby zwierzęta nie były przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania.

Zobacz też: Czym zajmuje się IAA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza postanowień kodeksów pozwala wysunąć generalne, podstawowe zasady: 

  •  zgodność reklamy z prawem oraz przyjętymi obyczajami;
  •  uczciwość i prawdziwość przekazów reklamowych;
  •  prowadzenie działalności reklamowej z należytym poczuciem odpowiedzialności, z szacunkiem dla odbiorcy oraz przestrzeganiem reguł uczciwej konkurencji.

Pewną innowacją w zakresie uregulowań dotyczących reklamy jest Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy zewnętrznej.

Reklama zewnętrzna zdefiniowana została jako wszelkie formy powiadomienia z użyciem nośników reklamy zewnętrznej, o usługach, towarze lub ruchu społecznym, jawnie pochodzące od zamawiającego i przez niego opłacone w celu promocji jego produktów lub usług. Wspomniane nośniki reklamy zewnętrznej to tablicy, szyldy, banery, billboardy, neony czyli w zasadzie wszystko to, z czym spotykamy się codziennie na ulicach.

Kodeks ten określa miejsca, gdzie tego typu nośniki mogą być umieszczane, odległości między reklamą różnych firm itp.

Jedną z najpopularniejszych organizacji, zajmującej się promowaniem uczciwej, rzetelnej reklamy jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Powstało ono w latach 40 – tych ubiegłego wieku i w chwili obecnej ma ponad sto przedstawicielstw na całym świecie. 

Polecamy serwis: Kodeksy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA