REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Martyna Wosion
Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy
Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym elementem reklamy jest odwołanie się do wyobrażeń konsumenta. Marki tworzą odpowiedni wizerunek, w taki sposób, by ich produkty kojarzone były z luksusem, łatwiejszym sprzątaniem i lepszą jakością życia. W jakich przypadkach tego typu działania posuwają się za daleko?

W porządku prawnym, a zwłaszcza w obrocie jednostronnie profesjonalnym to konsument jest stroną chronioną. Dlatego też ustawodawca stara się go zabezpieczyć przed reklamami, które zawierając zbyt perswazyjne hasła i w konsekwencji ograniczają umiejętność odbiorcy do oddzielenia fikcji od rzeczywistych właściwości towaru. 

REKLAMA

Bezpodstawne wywołanie lęku

REKLAMA

Wobec tego zabroniona jest reklama odwołująca się do uczuć klienta poprzez wywołanie lęku. Oczywiście może mieć to bardzo różny charakter – w takiej reklamie mogą zostać użyte obawy odbiorcy przez śmiercią, chorobą, zdrowiem bliskich, a także powodzią, włamaniem do mieszkania, czy wykluczeniem ze społeczeństwa. Jest to katalog otwarty, więc można się powołać na szereg innych przyczyn wywołania lęku. 

Obrazowym przykładem jest wycofanie z emisji reklamy szczepionki przeciwko pneumokokom. Sugerowała ona, że niezaszczepione dziecko jest w stanie zagrożonego życia, a w przekazie wykorzystany był wizerunek ciężko chorego dziecka. 

Reklama wykorzystująca przesąd

Wydaje się, że ustawodawca poprzez taką regulację chciał uchronić przesądnych klientów od podejmowania impulsywnych decyzji pod wpływem reklamy. Oczywiście samo sięganie do wierzeń ludowych, czy przesądów nie jest zabronione. Dopiero w chwili, kiedy reklama niepokojąco mocno opiera się na nich, sugeruje, że bez zakupu danego produktu, danej marki konsumenta z pewnością dosięgnie zła wróżba – wtedy możemy mówić o czynie nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklama dla dzieci

Dzieci są specyficzną grupą odbiorców. Są bardziej naiwne, żyją na przełomie świata rzeczywistego i własnych wyobrażeń oraz nie mają wiedzy o zasadach handlu, jaką dysponują ich rodzice. Wielkie koncerny doskonale to wykorzystują, tworząc coraz to nowe marki, sygnowane wizerunkiem ulubionych dziecięcych postaci. Nie bez powodu reklamy zabawek przesiąknięte są magią, kolorowym światem i miłą dla ucha muzyką.

Przeczytaj także: Czym jest działanie wprowadzające w błąd

Aby chronić małego konsumenta wprowadzono pewne ograniczenia. Mianowicie niedopuszczalna jest reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci, a także nakłaniająca je do namawiania opiekunów do zakupu określonych produktów. Ponadto wszelkie informacje powinny być przekazane językiem zrozumiałym dla kilkulatka oraz nie stwarzać wrażenia, że reklamowane artykuły zawierają niebywałe właściwości. 

Regulacje te mają na celu uniknięcie sytuacji, gdy dziecko szuka w sklepie mówiącej, czy latającej lalki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA