REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Martyna Wosion
Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy
Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym elementem reklamy jest odwołanie się do wyobrażeń konsumenta. Marki tworzą odpowiedni wizerunek, w taki sposób, by ich produkty kojarzone były z luksusem, łatwiejszym sprzątaniem i lepszą jakością życia. W jakich przypadkach tego typu działania posuwają się za daleko?

W porządku prawnym, a zwłaszcza w obrocie jednostronnie profesjonalnym to konsument jest stroną chronioną. Dlatego też ustawodawca stara się go zabezpieczyć przed reklamami, które zawierając zbyt perswazyjne hasła i w konsekwencji ograniczają umiejętność odbiorcy do oddzielenia fikcji od rzeczywistych właściwości towaru. 

REKLAMA

Bezpodstawne wywołanie lęku

REKLAMA

Wobec tego zabroniona jest reklama odwołująca się do uczuć klienta poprzez wywołanie lęku. Oczywiście może mieć to bardzo różny charakter – w takiej reklamie mogą zostać użyte obawy odbiorcy przez śmiercią, chorobą, zdrowiem bliskich, a także powodzią, włamaniem do mieszkania, czy wykluczeniem ze społeczeństwa. Jest to katalog otwarty, więc można się powołać na szereg innych przyczyn wywołania lęku. 

Obrazowym przykładem jest wycofanie z emisji reklamy szczepionki przeciwko pneumokokom. Sugerowała ona, że niezaszczepione dziecko jest w stanie zagrożonego życia, a w przekazie wykorzystany był wizerunek ciężko chorego dziecka. 

Reklama wykorzystująca przesąd

Wydaje się, że ustawodawca poprzez taką regulację chciał uchronić przesądnych klientów od podejmowania impulsywnych decyzji pod wpływem reklamy. Oczywiście samo sięganie do wierzeń ludowych, czy przesądów nie jest zabronione. Dopiero w chwili, kiedy reklama niepokojąco mocno opiera się na nich, sugeruje, że bez zakupu danego produktu, danej marki konsumenta z pewnością dosięgnie zła wróżba – wtedy możemy mówić o czynie nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklama dla dzieci

Dzieci są specyficzną grupą odbiorców. Są bardziej naiwne, żyją na przełomie świata rzeczywistego i własnych wyobrażeń oraz nie mają wiedzy o zasadach handlu, jaką dysponują ich rodzice. Wielkie koncerny doskonale to wykorzystują, tworząc coraz to nowe marki, sygnowane wizerunkiem ulubionych dziecięcych postaci. Nie bez powodu reklamy zabawek przesiąknięte są magią, kolorowym światem i miłą dla ucha muzyką.

Przeczytaj także: Czym jest działanie wprowadzające w błąd

Aby chronić małego konsumenta wprowadzono pewne ograniczenia. Mianowicie niedopuszczalna jest reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci, a także nakłaniająca je do namawiania opiekunów do zakupu określonych produktów. Ponadto wszelkie informacje powinny być przekazane językiem zrozumiałym dla kilkulatka oraz nie stwarzać wrażenia, że reklamowane artykuły zawierają niebywałe właściwości. 

Regulacje te mają na celu uniknięcie sytuacji, gdy dziecko szuka w sklepie mówiącej, czy latającej lalki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA