REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Działania wprowadzające w błąd – przykłady

Martyna Wosion
Działania wprowadzające w błąd
Działania wprowadzające w błąd
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W pełniejszym zrozumieniu problematyki działań wprowadzających w błąd pomoże nie tylko uważne studiowanie przepisów ustawy, ale także analiza orzecznictwa UOKiK.

Rocznie Urząd Ochrony Konkurencji wydaje kilkaset orzeczeń, z czego wiele z nich odnosi się do działań wprowadzających w błąd. Statystycznie rzecz ujmując, tego typu zachowania są najczęściej stosowanymi nieuczciwymi praktykami.

REKLAMA

Przeczytaj także: Czym jest działanie wprowadzające w błąd

Poniżej krótki przegląd najciekawszych i najbardziej charakterystycznych orzeczeń i stanów faktycznych. 

  •  Na ogólnopolską sieć dyskontową została nałożona kara pieniężna za wprowadzenie do obrotu towarów niezgodnych z obowiązującymi w Polsce dyrektywami Unii Europejskiej. Sprawa dotyczyła masła i osełki, które zawierały zbyt dużą ilość wody. Produkty te nie spełniały także wymagań jakościowych, wynikających z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Podobna decyzja nałożona została na rzeszowskie lokalne przedsiębiorstwo mleczarskie.
  •  Podawanie nowej ceny, która jest niższa od starej. Poprzednia cena jest przekreślona, ale nie jest zgodna z rzeczywistością – w istocie jest zawyżona, a produkt nigdy nie był sprzedawany w takiej cenie.
  •  Używanie w nazwie ośrodka wypoczynkowego nazwy „pensjonat” bez spełnienia wymaganych kryteriów. Nazwa ta jest prawnie chroniona i nie może być stosowana uznaniowo. Przedsiębiorca, który chce wykorzystać tą nazwę zobowiązany jest do spełnienia określonych warunków.
  •  Hasło „Laptop z modemem za 1 zł” zostało uznane za wprowadzające w błąd. Zdaniem UOKiK konsument mógł odnieść wrażenie, że za symboliczną złotówkę zakupi komputer. Reklama została uznana za nieprecyzyjną, a na spółkę nałożono wysoką karę.
  •  Zakwestionowany został też sposób informowania o zasięgu usług. Zamieszczone na stronach internetowych mapy zasięgu sieci telefonii komórkowej oraz Internetu pokazywały zasięg telefonu oraz dostępu do Internetu. Konsument, który chciał sprawdzić zasięg tylko dla jednej usługi, nie miał jasnych informacji na stronie operatora, co do technicznego wyboru interesującej go opcji. Mógł odnieść wrażenie, że usługa, której zasięg chciał sprawdzić będzie dostępna również w jego miejscu zamieszkania.
  •  Poznańska korporacja taksówek została obciążona karą, po tym jak na swoich ulotkach reklamowych umieściła informację, że jest najtańszą firmą tego typu w okolicy. UOKiK przeanalizował ofertę cenową konkurentów i uznał, że było to oczywiste wprowadzenie klientów w błąd i rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.
  •  „Kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe” – to jedno z haseł kampanii reklamowej przeprowadzonej przez Kasę Krajową SKOK. Prezes UOKiK uznał, że przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd i nałożył na niego karę finansową. Zdaniem urzędu konsument mógł odnieść mylne wrażenie, że przepisy zabraniają spółdzielniom SKOK inwestowanie środków w ryzykowne instrumenty finansowe. Byłaby to informacja kusząca, zwłaszcza w obliczu kryzysu gospodarczego i niepewnej sytuacji gospodarczej niektórych banków komercyjnych.

Polecamy serwis: ABC małej firmy

Po zapoznaniu się z przytoczonymi orzeczeniami można wysunąć wniosek, że przedmiotem postępowania UOKiK są zarówno małe, lokalne przedsiębiorstwa, jak i duże międzynarodowe koncerny. Jednak przedmiotem oceny urzędu są zachowania bardzo popularne w dzisiejszym świecie reklamy i sprzedaży.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA