REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest działanie wprowadzające w błąd

Martyna Wosion
Czym jest działanie wprowadzające w błąd
Czym jest działanie wprowadzające w błąd

REKLAMA

REKLAMA

Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli w jakikolwiek sposób powoduje ono lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.

Oczywiście w dzisiejszym świecie, niemal wszystkie reklamy kuszą nas nierealnymi wręcz hasłami. Wobec tego konieczne jest zachowanie równowagi i wyważenie które ze sloganów i obietnic producenta faktycznie wprowadzają w błąd, a które stanowią oczywisty dla przeciętnego odbiorcy chwyt marketingowy. 

REKLAMA

Każdy dorosły ma świadomość, że po spożyciu napoju energetyzującego nie wyrosną mu skrzydła, ale już nie każdy zorientuje się, że certyfikat „Minister Zdrowia poleca” jest wymyślonym sloganem. 

Przyjmuje się, że działanie wprowadzające w błąd ma na celu wywołanie mylnego wrażenia co do pochodzenia, wartości, istotnych cech lub ilości danego produktu. Na podstawie takiego odbiegającego od rzeczywistości przeświadczenia konsument na podjąć ważną pod względem gospodarczym decyzję (czyli np. zdecydować się na zakup danego produktu lub zaciągnięcie pożyczki).

Zobacz też: Działania wprowadzające w błąd - przykłady

Wyróżnia się kilka rodzajów działań wprowadzających błąd:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Reklama fałszywa – wprowadza konsumenta w błąd, np. poprzez nieprawdziwe informacje o ilości lub wartości produktu, sugerowanie, że produkt otrzymał certyfikat, który nie funkcjonuje w obrocie
  •  Reklama niepełna – pomija ważne informacje, eksponując przy tym kwestie kuszące dla konsumenta. Np. hasło „Samochód już od 1000 zł” w sytuacji, gdy te 1000 zł stanowi jedynie pierwszą ratę, bądź promowanie kredytów gotówkowych, ukrywając jednocześnie dodatkowe koszty
  •  Reklama naśladownicza – bardzo podobna do reklamy innej firmy, naśladująca jej znak firmowy, logo i sposób wyeksponowania produktu
  •  Rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób wprowadzający w błąd – dotyczy sytuacji, gdy kluczowe informacje przekazywane są „pod gwiazdką”, małym druczkiem, a także podawanie ceny netto, z pominięciem VAT

Powyższe przykłady stanowią katalog otwarty, zatem do działań wprowadzających w błąd można zaliczyć także inne sytuacje. Jednakże, jak już było wspomniane, muszą być one sprzeczne z dobrymi obyczajami i w sposób istotny zniekształcać proces decyzyjny konsumenta.

Polecamy serwis: Reklama w małej firmie

Przy ocenie w jakim stopniu działanie wprowadza w błąd należy mieć na uwagę sposób reklamy, przedstawienia informacji, a także produkt, którego praktyka dotyczy.

REKLAMA

Większa tolerancja dotyczy produktów codziennego użytku, z których konsumenci często używają i wiedzą jakich właściwości się po nich spodziewać. Inaczej jest w przypadku dóbr, których zakup jest niecodzienną i ważną decyzją (np. kredyt, pożyczka, samochód). W takim przypadku od producenta / dystrybutora wymaga się większej precyzji i dokładnego informowania klientów. 

Ponadto istotny jest sposób reklamy – inne prawa rządzą spotami telewizyjnymi – z założenia krótkimi i drogimi, inne reklamy prasowej – dłuższej i tańszej, a jeszcze inne firmowych gazetek promocyjnych, czy prospektów. Oczywiście w tych ostatnich jest najmniej miejsca na niedomówienia i tzw. chwyty marketingowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

REKLAMA

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA