Jakie przepisy prawne dotyczą reklamy w prasie
REKLAMA
REKLAMA
Jaka reklama jest dozwolona?
Zgodnie z nim prasa ma prawo do zamieszczania odpłatnie ogłoszeń i reklam, z tym, że nie mogą być one sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego. Ponadto powinno być jasno zaznaczone, że zamieszczony materiał jest reklamą – jest to niezbędne, by uniknąć sytuacji, w których konsument uzna, że dany artykuł, bądź promocja jest elementem numeru lub artykułu i stanowi wynik pracy dziennikarskiej.
REKLAMA
REKLAMA
Oceniając kwestię zgodności z prawem należy brać pod uwagę zarówno normy ogólne (np. ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w której zabroniona jest m.in. reklama nadmiernie ingerująca w sferę prywatności, czy odwołująca się do uczuć odbiorcy), jak i przepisy bardziej szczegółowe (jak zakaz promowania napojów alkoholowych w prasie dziecięcej i młodzieżowej).
Jeśli treść reklamy jest sprzeczna z założeniami danego wydawnictwa, jego linią programową lub charakterem publikacji zarówno redaktor, jak i wydawca mają prawo odmówić jej umieszczenia.
Przeczytaj także: Kto odpowiada za treść reklamy prasowej
Zakaz kryptoreklamy
Reklama ukryta jest zakazana. W ustawie czytamy, że „dziennikarzowi nie wolno prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą.”.
Przepis ten również ma na celu ochronę odbiorcy – tak, by nie został on pozbawiony możliwości krytycznego odniesienia się do treści reklamy. W przeciwnym razie mógłby błędnie przyjąć, że jest to integralna część publikacji, a przez to uznać to za bardziej wiarygodne niż przekaz promocyjny.
Zobacz: Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe
REKLAMA
Trzeba jednak przyznać, że regulacja ta budzi kontrowersje. Jak bowiem ocenić „rankingi” kosmetyków, sprzętu elektronicznego i innych, organizowane przez gazety? Często osobami oceniającymi są sami redaktorzy, zatem niewątpliwie wiąże się to z korzyścią majątkową, a nawet, jeśli otrzymują próbki bezpłatnie, korzyściami osobistymi. Mimo wszystko, należy przyjąć, że tego typu artykuły przyjęły się pod względem zwyczajowym i mają charakter uświadamiająco – informacyjny.
Powyższe regulacje odnoszą się nie tylko do pracy w tradycyjnym rozumieniu (tygodniki, miesięczniki, magazyny), ale także do ich wydań internetowych, nawet jeśli wykorzystywane są w nich elementy ruchome (takie jak animacje, zmieniające się kolory itp.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.