Ograniczenia prawne związane ze sponsoringiem
REKLAMA
REKLAMA
Regulacje prawne dotyczące sponsoringu znajdziemy w ustawie o radiofonii i telewizji.
REKLAMA
Przede wszystkim, każda sponsorowana audycja lub przekaz telewizyjny musi być oznaczona przez wskazanie sponsora na początku lub końcu programu. Owe wskazanie może zawierać tylko jego nazwę, firmę, znak towarowy lub inne oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę lub jego działalność, widok jednego towaru lub usługi.
W żadnym wypadku oznaczenie sponsora nie może zachęcać do zakupu towarów lub usług sponsorującego przedsiębiorcy. Ponadto nie może on wpływać na treść programu i ograniczać samodzielności nadawcy. Należy pamiętać, że sponsoring nie jest ekwiwalentem klasycznej reklamy i nie ma charakteru informacyjnego.
Oczywiście sponsorem nie może być przedsiębiorca, który wedle przepisów wspomnianej ustawy nie może korzystać z reklamy. Mowa między innymi o producentach i dystrybutorach alkoholu, wyrobów tytoniowych itp.
Porównaj: Jakie przepisy prawne rządzą reklamą radiową i telewizyjną
Zabronione jest sponsorowanie programów przez:
- partie polityczne;
- związki zawodowe;
- organizacje pracodawców.
Ustawa wprowadza także ograniczenia co do przedmiotu sponsoringu. W myśl przepisów niedozwolone jest sponsorowanie:
- serwisów informacyjnych, z wyjątkiem sportowych i prognozy pogody;
- audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej;
- audycji poradniczych i konsumenckich;
- audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą.
Nie ulega wątpliwości, że powyższe regulacje mają na celu ochronę bezstronności mediów i zapewnienie odbiorcom jak największej jasności przekazu – zwłaszcza w tak ważnych kwestiach jak programy o najświeższych wydarzeniach i aktualnościach politycznych. Prawdopodobnie zniesienie tych ograniczeń doprowadziłoby do rozwoju tzw. reklamy ukrytej.
Przeczytaj: Czym jest sponsoring
Bardzo ważną kwestią jest także czas nadawania komunikatów o sponsorze. Istotne było wprowadzenie regulacji, która zapobiegnie nadmiernej ekspansji tego typu promocji. Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wprowadziło takie ograniczenia. W myśl przepisów - jednorazowe wskazanie sponsora może być emitowane nie dłużej niż 8 sekund w przypadku jednego sponsora, 15 sekund - w przypadku dwóch sponsorów i 25 sekund – jeśli sponsorem jest trzech lub więcej podmiotów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.