REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest reklama ukryta

Martyna Wosion
Czym jest reklama ukryta
Czym jest reklama ukryta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci są coraz bardziej odporni na kuszące hasła reklamowe. Nie dziwi zatem, że przedsiębiorcy starają się różnymi metodami wpłynąć na odbiorcę. Jednym z tych sposobów jest stosowanie tzw. reklamy ukrytej.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklamę ukrytą definiuje jako: „wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji”. Jednak reklama ukryta może przybierać więcej postaci:
1) pozornie neutralnej informacji;
2) tzw. product placement;
3) reklamy podprogowej.

REKLAMA

Neutralna informacja?

Niejednokrotnie reklamy „stylizowane” są na suchy przekaz informacji. Oczywiste jest to, że konsument przy wyborze produktu chętniej będzie sugerował się niezależnymi badaniami, niż reklamą. W chwili obecnej z reklamą wygrywa także niezależna opinia innej osoby o produkcie lub usłudze. Dlatego też twórcy chętnie to wykorzystują. Dopóki jest wyraźnie zaznaczone, że konsument ma do czynienia z reklamą, nie można mówić o żadnym nadużyciu. Jeśli jednak odbiorca nie jest w stanie z łatwością dowiedzieć się, że przekaz ma charakter reklamowy – takie działanie możemy uznać za czyn nieuczciwej konkurencji. Właśnie dlatego w telewizji spoty są prezentowane w tzw. blokach reklamowych, a w prasie na stronie reklamowej zawsze znajdziemy napis „reklama”.

Przeczytaj także: Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Reklama wykreowana na przekazywanie neutralnej informacji jest zakazana bez względu na to, czy przedstawia treści zgodne z prawdą, czy nie. 

Product placement

Product placement to stosunkowo nowy sposób prezentowania artykułów i usług, często określany jest mianem „miękkiej reklamy”. Polega na pozornie przypadkowym wpleceniu towaru lub marki w fabułę filmu serialu lub w prasie. Ocena prawna tego zjawiska jest trudna, natomiast bezsprzecznie jeśli charakter odpłatności lub udział finansowy danej firmy został podkreślony (choćby w tzw. napisach końcowych) nie można mówić tu o działaniu nieuczciwym. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Reklama podprogowa

Reklama podprogowa określana jest jako przemycanie do mózgu pewnych informacji bez udziału świadomości. W praktyce polega to na umieszczaniu w sekwencji filmu bardzo krótkich (kilka, kilkanaście milisekund) przekazów. Polska, tak jak wiele innych krajów, przyjęła tzw. Konwencję o Telewizji Transgranicznej, która zakazuje wpływania na podświadomość odbiorcy. Warto dodać, że według niektórych naukowców przekaz podprogowy to mit – twierdzą oni, że nie można ulec propagandzie jedynie poprzez podświadomość.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA