REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest reklama ukryta

Martyna Wosion

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci są coraz bardziej odporni na kuszące hasła reklamowe. Nie dziwi zatem, że przedsiębiorcy starają się różnymi metodami wpłynąć na odbiorcę. Jednym z tych sposobów jest stosowanie tzw. reklamy ukrytej.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklamę ukrytą definiuje jako: „wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji”. Jednak reklama ukryta może przybierać więcej postaci:
1) pozornie neutralnej informacji;
2) tzw. product placement;
3) reklamy podprogowej.

REKLAMA

Neutralna informacja?

Niejednokrotnie reklamy „stylizowane” są na suchy przekaz informacji. Oczywiste jest to, że konsument przy wyborze produktu chętniej będzie sugerował się niezależnymi badaniami, niż reklamą. W chwili obecnej z reklamą wygrywa także niezależna opinia innej osoby o produkcie lub usłudze. Dlatego też twórcy chętnie to wykorzystują. Dopóki jest wyraźnie zaznaczone, że konsument ma do czynienia z reklamą, nie można mówić o żadnym nadużyciu. Jeśli jednak odbiorca nie jest w stanie z łatwością dowiedzieć się, że przekaz ma charakter reklamowy – takie działanie możemy uznać za czyn nieuczciwej konkurencji. Właśnie dlatego w telewizji spoty są prezentowane w tzw. blokach reklamowych, a w prasie na stronie reklamowej zawsze znajdziemy napis „reklama”.

Przeczytaj także: Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Reklama wykreowana na przekazywanie neutralnej informacji jest zakazana bez względu na to, czy przedstawia treści zgodne z prawdą, czy nie. 

Product placement

Product placement to stosunkowo nowy sposób prezentowania artykułów i usług, często określany jest mianem „miękkiej reklamy”. Polega na pozornie przypadkowym wpleceniu towaru lub marki w fabułę filmu serialu lub w prasie. Ocena prawna tego zjawiska jest trudna, natomiast bezsprzecznie jeśli charakter odpłatności lub udział finansowy danej firmy został podkreślony (choćby w tzw. napisach końcowych) nie można mówić tu o działaniu nieuczciwym. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Reklama podprogowa

Reklama podprogowa określana jest jako przemycanie do mózgu pewnych informacji bez udziału świadomości. W praktyce polega to na umieszczaniu w sekwencji filmu bardzo krótkich (kilka, kilkanaście milisekund) przekazów. Polska, tak jak wiele innych krajów, przyjęła tzw. Konwencję o Telewizji Transgranicznej, która zakazuje wpływania na podświadomość odbiorcy. Warto dodać, że według niektórych naukowców przekaz podprogowy to mit – twierdzą oni, że nie można ulec propagandzie jedynie poprzez podświadomość.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Hipermarkety tańsze niż dyskonty? Gdzie bardziej opłaca się robić zakupy?

    W sklepach ceny wciąż rosną, ale w niektórych trochę wolniej. Gdzie teraz opłaca się robić zakupy? Co lepiej kupić w dyskoncie a co w supermarkecie? Czy w najbliższym czasie można spodziewać się, że we wszystkich sklepach wzrost rdr. będzie jednocyfrowy? 

    Pożary paneli fotowoltaicznych. Jak zminimalizować ryzyko?

    Jak każdy inny rodzaj instalacji, fotowoltaika jest narażona na usterki i awarie: przegrzanie, uszkodzenia, przepięcia, a w skrajnych przypadkach nawet na pożary. Chociaż do zaprószenia ognia dochodzi bardzo rzadko, zawsze trzeba pamiętać o środkach ostrożności. Jak zminimalizować ryzyko awarii?

    Ze sztuczną inteligencją logistyka nie będzie już taka sama

    Sztuczna inteligencja w logistyce to przyszłość. W łańcuch dostaw z użyciem AI chce zainwestować już ponad 60% firm. Co może ułatwić ta technologia? 

    Nowy trend - zmiana okularów co sezon?

    Okulary jako element stylizacji i w dodatku regularnie wymieniany zgodnie z trendami już nikogo nie dziwi. Przychody na rynku okularów są coraz wyższe i będą się jeszcze zwiększać. Nie tylko ze względu na starzejące się społeczeństwo. 

    REKLAMA

    Bezpieczeństwo w leśnictwie. Apel przedsiębiorców o interwencję państwa

    W obliczu rosnącej liczby tragicznych wypadków w leśnictwie, przedsiębiorcy leśni wzywają do pilnej reakcji ze strony państwa. Postulują o zwiększenie nadzoru nad Lasami Państwowymi, odpolitycznienie kadr oraz opracowanie strategii dla sektora leśno-drzewnego. Ale czy ich głos zostanie wysłuchany?

    Pieniądze dla rolników uprawiających kukurydzę. Do 80 proc. kwoty wynikającej z niezapłaconych faktur lub rachunków. Do kiedy wnioski?

    Do 6 października 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o pomoc finansową dla producenta rolnego, który w 2022 r. lub 2023 r. co najmniej raz nie otrzymał zapłaty za sprzedaną kukurydzę - poinformowała Agencja.

    Czy Technologia Internetu Rzeczy zrewolucjonizuje sektor farmaceutyczny?

    Łańcuch dostaw w sektorze farmaceutycznym to duże wyzwanie - bezpieczeństwo i jakość produktu jest obwarowana licznymi uregulowaniami i przepisami. Systemy i urządzenia oparte o technologię Internetu Rzeczy – IoT (z ang. Internet of Things) wydają się logicznym rozwiązaniem. 

    Startupy to nie korporacje. Jak przyciągnąć właściwe startupy i nie stracić pieniędzy?

    Czy granty są niezbędne, aby przyciągnąć najlepsze startupy do Polski? Niekoniecznie! Czy tylko startupy oparte na unikalnej technologii mają szansę na sukces? Także nie! Startupy trzeba najpierw zrozumieć.  

    REKLAMA

    Przedsiębiorcy powoli wychodzą na prostą? Częściej niż rok temu odwieszają firmy

    Jak wygląda obecnie sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych? Ile wniosków o otwarcie działalności wpłynęło w pierwszym półroczu? Ile odnotowano zawieszeń, wznowień i wniosków dotyczących zamknięcia? Jak to wyglądało w poszczególnych województwach? 

    Petsitting, czyli nowoczesna opieka nad zwierzętami. Na czym polega ta usługa?

    W dzisiejszych czasach, kiedy tempo życia jest coraz szybsze, a nasze obowiązki często wymagają od nas wyjazdów czy dłuższej nieobecności w domu, pojawia się pytanie: co zrobić z naszym pupilem? Dla wielu z nas zwierzęta są członkami rodziny, dlatego chcemy zapewnić im najlepszą opiekę. Odpowiedzią na te potrzeby jest coraz bardziej popularny petsitting. Ale co to dokładnie jest za usługa i dlaczego warto z niego skorzystać?

    REKLAMA