REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka reklama narusza prywatność

Martyna Wosion
Jaka reklama narusza prywatność
Jaka reklama narusza prywatność

REKLAMA

REKLAMA

Reklama rządzi się specyficznymi prawami. Nakłanianie konsumenta do zakupu danego produktu może przybierać wiele form i postaci. Niekiedy jednak wkracza ona zbyt mocno w prywatność odbiorcy.

Reklama, która stanowi ingerencję w strefę prywatną konsumenta została uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Ustawa wskazuje, że tego typu działania obejmują przede wszystkim uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji. 

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do prywatności jest jednym z fundamentalnych gwarancji i praw każdego człowieka. Reklama, która zbyt agresywnie wkracza w tą strefę powoduje swojego rodzaju przymus psychiczny, a to z kolei może prowadzić do impulsywnych, nieprzemyślanych decyzji konsumenta, dotyczących zakupu danego towaru. 

Oczywiście biorąc pod uwagę mnogość przekazów reklamowych, marketing stał się siłą rzeczy częścią życia każdego z nas. Dziś nikogo nie dziwi, ani nie gorszy reklama podpasek higienicznych, czy gazetki promocyjne wkładane do skrzynek na listy lub wysyłane na naszą prywatną skrzynkę mailową. Każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie i to należy do kompetencji sądu.

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Istotne jest to, że każda reklama, by zostać zaklasyfikowaną jako czyn nieuczciwej konkurencji musi być sprzeczna z prawem lub dobrymi obyczajami oraz zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy, bądź klienta. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kilka lat temu klientka wydawnictwa Reader’s Digest Przegląd” złożyła skargę na owe wydawnictwo. Przyczyną było to, że powódka wciąż dostawała materiały promocyjne adresowane na nazwisko jej, zmarłego przed trzema laty, męża. Twierdziła, że w ten sposób nie mogła poradzić sobie z bólem po stracie męża. Oczywiście wydawnictwo powoływało się na błędy w bazie i niewiedzę o śmierci mężczyzny. Mimo to, w trakcie procesu kobieta dostała kilka reklam i katalogów, adresowanych na nazwisko męża.

Innymi postaciami reklamy uciążliwej może być: 

  • nagabywanie klienta w domu lub miejscu pracy bez wcześniejszego uzgodnienia lub bez jego zgody i nachalne proponowanie mu produktów lub usług. Sytuacja dotyczy też wykorzystywania tzw. milczącej zgody klienta np. poprzez stwierdzenia, że „będę tu jutro ok. południa, więc wpadnę i przedstawię Pani jeszcze kilka podobnych produktów”;
  •  namawianie w miejscach publicznych przechodniów do zakupu. Oczywiście nie dotyczy to samej prezentacji produktu – alby taki czyn był działaniem nieuczciwej konkurencji musi być zastosowany swojego rodzaju przymus wobec klienta, np. poprzez stworzenie wrażenia, że nie może opuścić danego miejsca bez zakupu lub podpisania umowy;
  •  przesyłanie niezamawianych produktów na adres klienta z żądaniem zapłaty. Jest to metoda często wykorzystywana przez firmy typu call center. Ofiarami takich działań są najczęściej ludzie starsi.

Przeczytaj też: Czym są agresywne praktyki rynkowe

Wartością chronioną jest prywatność. Uznaje się, że obejmuje ona życie rodzinne, sąsiedzkie, przyjacielskie, a także środowisko pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzisz e-commerce? Pozbądź się poniedziałkowego chaosu i poznaj Weekendowe Nadania!
Uniknij poniedziałkowego chaosu w magazynie! Weekendowe Nadania to innowacyjne rozwiązanie, które usprawni logistykę Twojego e-commerce. Dowiedz się, jak szybciej realizować zamówienia, zwiększyć satysfakcję klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, jak to działa!
Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych. Rolnicy wziąć ograniczają swoje inwestycje. Zmalał odsetek przedsiębiorców, którzy przewidują poprawę koniunktury w branży

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie

W pierwszym półroczu 2024 r. dekarbonizacja i ochrona środowiska miały rosnące znaczenie w działalności przedsiębiorstw – to wniosek z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. Drugi odczyt wskaźnika wskazuje wartość 61 pkt., gdzie 50 pkt. to wynik neutralny, powyżej 50 - pozytywny, a poniżej 50 - negatywny –  i w stosunku do pierwszego odczytu za rok 2023 nie uległ on zmianie. W drugiej odsłonie Indeksu wzięto pod uwagę odpowiedzi udzielone przez 111 polskich przedsiębiorstw. 

Czy ozusowanie umów rzeczywiście wyeliminuje patologię na rynku pracy?

Z umów zlecenie i umów o dzieło korzysta ponad 2.3 miliona Polaków. Bywa, że pracownicy są zachęcani do korzystania z takich umów "udających" umowy o pracę. Z danych Ministerstwa Pracy wynika jednak, że zaledwie około 2 proc. osób, czyli około 7 tys. twórców pracuje na umowach o dzieło traktując to jako główną formę zarobkowania, reszta dorabia do umowy o pracę. 

REKLAMA

W tych miejscach najłatwiej prowadzi się biznes

Raje biznesowe dla przedsiębiorców. Oto lista najprzyjaźniejszych miejsc na świecie do prowadzenia biznesu. Gdzie znalazła się Polska? 

Przeszło 1,8 tys. fikcyjnych faktur na ponad 213 mln zł. KAS rozbiła grupę przestępczą wyłudzającą VAT

Przeszło 1,8 tys. fikcyjnych faktur na ponad 213 mln zł. Podkarpacka Krajowa Administracja Skarbowa rozbiła grupę przestępczą działającą w branży motoryzacyjnej wyłudzającą VAT. Zatrzymano 14 osób. Podejrzanym grozi do 15 lat pozbawienia wolności.

Konferencja Zaprojektuj swój biznes – wyzwania, rozwój i strategia

Konferencja Zaprojektuj swój biznes – wyzwania, rozwój i strategia odbędzie się w dniach 6-7 listopada 2024 r. Organizatorem konferencji jest Kancelaria Podatkowa Skłodowscy, a patronat objął Business Centre Club.

Od 1 marca 2025 r. droższe papierosy. Będzie nowa, wyższa akcyza na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Sejm jest za

Od 1 marca 2025 r. droższe papierosy. Będzie nowa, wyższa akcyza na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Sejm jest za Teraz nowymi, wyższymi stawkami akcyzy m.in. na wyroby tytoniowe i płyny do papierosów elektronicznych zajmie się Senat.

REKLAMA

Karty sportowe w kategorii benefitowej

Skuteczna strategia benefitowa opiera się na zrozumieniu potrzeb pracowników i dostosowaniu oferty do ich oczekiwań. Karty sportowe, takie jak FitProfit i FitSport, są doskonałym narzędziem motywacyjnym, które oferuje szeroki dostęp do różnorodnych obiektów sportowo-rekreacyjnych. Pracownicy, którzy mają możliwość korzystania z takich kart, mogą wybierać formy aktywności najlepiej dopasowane do swoich preferencji. Dzięki temu regularna aktywność fizyczna staje się dla nich przyjemnością, a nie obowiązkiem, co z kolei przekłada się na ich lepsze zdrowie i samopoczucie. 

4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

REKLAMA