REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka reklama narusza prywatność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Martyna Wosion
Jaka reklama narusza prywatność
Jaka reklama narusza prywatność

REKLAMA

REKLAMA

Reklama rządzi się specyficznymi prawami. Nakłanianie konsumenta do zakupu danego produktu może przybierać wiele form i postaci. Niekiedy jednak wkracza ona zbyt mocno w prywatność odbiorcy.

Reklama, która stanowi ingerencję w strefę prywatną konsumenta została uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Ustawa wskazuje, że tego typu działania obejmują przede wszystkim uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji. 

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do prywatności jest jednym z fundamentalnych gwarancji i praw każdego człowieka. Reklama, która zbyt agresywnie wkracza w tą strefę powoduje swojego rodzaju przymus psychiczny, a to z kolei może prowadzić do impulsywnych, nieprzemyślanych decyzji konsumenta, dotyczących zakupu danego towaru. 

Oczywiście biorąc pod uwagę mnogość przekazów reklamowych, marketing stał się siłą rzeczy częścią życia każdego z nas. Dziś nikogo nie dziwi, ani nie gorszy reklama podpasek higienicznych, czy gazetki promocyjne wkładane do skrzynek na listy lub wysyłane na naszą prywatną skrzynkę mailową. Każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie i to należy do kompetencji sądu.

Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie

REKLAMA

Istotne jest to, że każda reklama, by zostać zaklasyfikowaną jako czyn nieuczciwej konkurencji musi być sprzeczna z prawem lub dobrymi obyczajami oraz zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy, bądź klienta. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kilka lat temu klientka wydawnictwa Reader’s Digest Przegląd” złożyła skargę na owe wydawnictwo. Przyczyną było to, że powódka wciąż dostawała materiały promocyjne adresowane na nazwisko jej, zmarłego przed trzema laty, męża. Twierdziła, że w ten sposób nie mogła poradzić sobie z bólem po stracie męża. Oczywiście wydawnictwo powoływało się na błędy w bazie i niewiedzę o śmierci mężczyzny. Mimo to, w trakcie procesu kobieta dostała kilka reklam i katalogów, adresowanych na nazwisko męża.

Innymi postaciami reklamy uciążliwej może być: 

  • nagabywanie klienta w domu lub miejscu pracy bez wcześniejszego uzgodnienia lub bez jego zgody i nachalne proponowanie mu produktów lub usług. Sytuacja dotyczy też wykorzystywania tzw. milczącej zgody klienta np. poprzez stwierdzenia, że „będę tu jutro ok. południa, więc wpadnę i przedstawię Pani jeszcze kilka podobnych produktów”;
  •  namawianie w miejscach publicznych przechodniów do zakupu. Oczywiście nie dotyczy to samej prezentacji produktu – alby taki czyn był działaniem nieuczciwej konkurencji musi być zastosowany swojego rodzaju przymus wobec klienta, np. poprzez stworzenie wrażenia, że nie może opuścić danego miejsca bez zakupu lub podpisania umowy;
  •  przesyłanie niezamawianych produktów na adres klienta z żądaniem zapłaty. Jest to metoda często wykorzystywana przez firmy typu call center. Ofiarami takich działań są najczęściej ludzie starsi.

Przeczytaj też: Czym są agresywne praktyki rynkowe

Wartością chronioną jest prywatność. Uznaje się, że obejmuje ona życie rodzinne, sąsiedzkie, przyjacielskie, a także środowisko pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA