Regulacje prawne dotyczące reklamy alkoholu

REKLAMA
REKLAMA
Reklama piwa
Jak już było wspomniane jedynym trunkiem, który może być przedmiotem reklamy jest piwo. Jednak i w tej kwestii przedsiębiorcę wiążą pewne regulacje. Mianowicie reklama piwa jest dozwolona pod warunkiem, że:
REKLAMA
- nie jest kierowana do małoletnich;
- nie przedstawia osób małoletnich;
- nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami;
- nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych;
- nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu;
- nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,
- nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego;
- nie wywołuje skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, ani sukcesem zawodowym lub życiowym.
Porównaj: Jakie regulacje prawne obejmują reklamę tytoniu
Należy pamiętać, że reklama piwa nie może być prowadzona m.in. na kasetach wideo i innych nośnikach, w prasie młodzieżowej i dziecięcej oraz na okładkach prasy. Jeśli reklama widnieje na słupie czy innej tablicy reklamowej przynajmniej 20 % jej powierzchni przeznaczone będzie na na informacje dotyczące szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.
Bezwzględny zakaz reklamy?
REKLAMA
Kwestia reklamy alkoholi jest uregulowana w bardzo restrykcyjny sposób i rozciąga się nawet na produkty i usługi, których nazwa, znak towarowy, czy opakowanie jest podobne do oznaczenia napoju alkoholowego lub się do niego bezpośrednio odnosi.
Od wszelkich zakazów związanych z promocją alkoholi jest wyjątek. Obejmuje on sytuacje, gdy reklama jest prowadzona wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.
Odpowiedzialność
Sankcje za naruszenie przepisów wspomnianej ustawy są bardzo drastyczne. Za złamanie tych przepisów grozi grzywna w wysokości od 10.000 do 500.000 złotych.
Orzekanie w tych sprawach odbywa się na podstawie przepisów o postępowaniu karnym.
Polecamy serwis: Przedsiębiorca w sądzie
Jeśli naruszenie tych norm zostanie popełnione w zakresie działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamy napojów alkoholowych.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA