REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Gądek
Adwokat - kompleksowe wsparcie prawne dla biznesu, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Jak wdrożyć monitoring w firmie zgodnie z prawem?
Jak wdrożyć monitoring w firmie zgodnie z prawem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

rozwiń >

Podstawy prawne monitoringu wizyjnego

Kwestie związane z monitoringiem wizyjnym są prawnie regulowane przez:

REKLAMA

REKLAMA

  • Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (RODO) - określa zasady przetwarzania danych osobowych,
  • Kodeks pracy - gdy monitoring obejmuje pracowników,
  • ustawę o ochronie danych osobowych – uzupełnia materię uregulowaną w RODO,
  • przepisy szczególne – dotyczą konkretnych jednostek np. szkół, sądów czy transportu publicznego.

Monitoring a RODO – podstawowe zasady

Możliwość stosowania monitoringu wizyjnego w poszanowaniu przepisów RODO nakłada na administratorów danych konkretne obowiązki: określenia celu i podstawy prawnej stosowania monitoringu, informowania osób objętych monitoringiem o jego stosowaniu (np. poprzez oznaczenia i politykę prywatności), zapewnienia, że nagrania nie są przechowywane dłużej niż to konieczne (zazwyczaj maksymalnie 3 miesiące, jeśli nie zachodzą szczególne okoliczności), ochrony danych przed dostępem osób nieuprawnionych. Kontrola stosowania przepisów prawa odbywa się przy udziale UODO, które stale nadzoruje praktyki w tym zakresie.

Monitoring w miejscu pracy – co wolno pracodawcy?

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca może stosować monitoring wizyjny tylko w określonych celach, takich jak: zapewnienie bezpieczeństwa pracowników, ochrona mienia, kontrola produkcji lub jakości świadczonych usług. Nie wolno jednak montować kamer w miejscach naruszających prywatność pracowników, np. w szatniach, toaletach czy stołówkach. Pracownicy muszą być również poinformowani o monitoringu co najmniej 14 dni przed jego uruchomieniem. Ważnym obowiązkiem jest także dostarczenie pracownikom szczegółowej informacji na temat celu i zasad funkcjonowania systemu monitoringu w firmie.

Monitoring a ochrona prywatności klientów

W miejscach publicznych, takich jak sklepy, hotele czy restauracje, stosowanie monitoringu wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami w zakresie ochrony prywatności klientów. Przedsiębiorca decydujący się na wdrożenie monitoringu musi zadbać o to, by kamery nie naruszały prywatności osób odwiedzających jego lokal. Nie mogą one obejmować stref prywatnych, takich jak przymierzalnie czy pokoje hotelowe. Ponadto, monitoring powinien być odpowiednio oznaczony, a nagrania muszą być wykorzystywane wyłącznie zgodnie z określonym celem, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa. Decydując się na korzystanie z monitoringu trzeba liczyć się z konsekwencjami prawnymi w przypadkach nieuzasadnionego wykorzystania nagrań.

REKLAMA

Kary za naruszenie przepisów

Nieprzestrzeganie regulacji prawnych dotyczących monitoringu może skutkować poważnymi konsekwencjami. Urząd Ochrony Danych Osobowych ma prawo nakładać kary finansowe na podmioty, które nie przestrzegają zasad wynikających z RODO. Dodatkowo, osoby, których prywatność została naruszona, mogą dochodzić swoich praw na drodze sądowej, domagając się odszkodowania. W przypadku rażących naruszeń, np. nieuprawnionego udostępnienia nagrań, może dojść nawet do odpowiedzialności karnej. Warto więc zadbać o pełną zgodność z przepisami, aby uniknąć negatywnych konsekwencji. Nierzadko zdarza się, iż UODO decyduje się na orzeczenie kar liczonych w setkach tysięcy złotych, co każe podchodzić do stosowania przepisów regulujących ochronę danych osobowych z najwyższą starannością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zgodnie z prawem wdrożyć monitoring?

Aby monitoring wizyjny był stosowany zgodnie z obowiązującym prawem, konieczne jest podjęcie kilku kluczowych działań. Przede wszystkim należy dokładnie określić jego cel i podstawę prawną, a następnie sporządzić politykę monitoringu oraz poinformować wszystkie osoby objęte systemem nagrywania. Kolejnym krokiem jest zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia przechowywanych nagrań, tak aby nie dostały się one w niepowołane ręce. Ważnym aspektem jest także regularna analiza zasadności stosowania monitoringu i dostosowywanie go do aktualnych wymogów prawnych.

Podsumowanie

Monitoring wizyjny to skuteczne narzędzie zwiększające bezpieczeństwo, jednak jego stosowanie wymaga przestrzegania przepisów prawa. Przedsiębiorcy powinni zadbać o zgodność systemu monitoringu z RODO i innymi regulacjami, aby uniknąć kar i ochronić prawa osób objętych nagraniami.

Autor: Adwokat Kamil Gądek, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Polecamy: Kalendarz 2026

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

REKLAMA

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

REKLAMA