REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
Agresywne praktyki rynkowe
Agresywne praktyki rynkowe

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy na wiele sposobów starają się zdopingować konsumentów do zawarcia danej transakcji, stosując przy tym różne formy nacisku. Jeśli jednak nacisk ten jest nadmierny, możemy mieć do czynienia z zakazaną agresywną praktyką rynkową.

Agresywne praktyki rynkowe podlegają zakazowi ich stosowania na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z dnia 23 sierpnia 2007 r. (Dz. U. 2007, nr 171, poz. 1206).

REKLAMA

REKLAMA

Definicja agresywnej praktyki rynkowej

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy praktykę rynkową przedsiębiorcy uznaje sie za agresywną po spełnieniu dwóch przesłanek. Po pierwsze, dane zachowanie przedsiębiorcy poprzez stosowanie niedopuszczalnego nacisku w znaczny sposób ogranicza lub może ograniczyć wolność wyboru przeciętnego konsumenta lub swobodę jego zachowania względem produktu. Po drugie, konsekwencją takiej praktyki jest podjęcie przez konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. 

Za niedopuszczalny nacisk ustawodawca uznaje każdy rodzaj wykorzystania przewagi wobec konsumenta, a jako przykład przywołuje użycie lub groźbę użycia przymusu fizycznego lub psychicznego. W praktyce zatem pojęcie to może być interpretowane bardzo szeroko.

W decyzji nr DDK 23/2010 z 30 grudnia 2010 roku Prezes UOKiK za niedopuszczalny nacisk uznał stosowanie przez przedsiębiorcę modelu zawierania na odległość umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

REKLAMA

Jak zauważył Prezes, stosowany przez spółkę model zakładał, że konsument musiał zaakceptować postanowienia doręczonych wzorców umów w obecności kuriera, albo zrezygnować z zawarcia umowy. Mogło to powodować, że konsumenci postawieni wobec konieczności podjęcia decyzji dotyczącej umowy w obecności obcej osoby, podczas zwyczajowo krótkiej wizyty kuriera w miejscu zamieszkania albo pracy konsumenta, odczuwali presję zawarcia umowy nawet bez szczegółowego zapoznania sie z proponowanymi warunkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czarne i szare praktyki agresywne

Agresywne praktyki rynkowe stanowić mogą zarówno szare, jak i czarne praktyki rynkowe. W przypadku tych pierwszych dane zachowanie przedsiębiorcy najpierw ocenia się przez pryzmat przywoływanego już art. 8 ustawy. Za bezprawne można jednak uznać je dopiero po spełnieniu dodatkowych przesłanek określonych w klauzuli generalnej w art. 4 ust.1.

Klauzula generalna wymaga zaś, by dana praktyka była sprzeczna z dobrymi obyczajami oraz w istotny sposób zniekształcała lub mogła zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.

W przypadku czarnych praktyk agresywnych, by dane zachowanie można było uznać za bezprawne, wystarczy, aby znalazło się ono w zamkniętym katalogu zawartym w art. 9. Ustawodawca wychodzi tu bowiem z założenia, że w każdej z opisanych sytuacji spełnione są ogólne przesłanki z art. 4 ust.1.

Wspomniany art. 9 piętnuje następujące nieuczciwe praktyki rynkowe:

  • wywoływanie wrażenia, że konsument nie może opuścić pomieszczeń przedsiębiorcy bez zawarcia umowy;
  • składanie wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta, nawet jeżeli nie przebywa on tam z zamiarem stałego pobytu, ignorując prośbę konsumenta o jego opuszczenie lub zaprzestanie takich wizyt, z wyjątkiem przypadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy;
  • uciążliwe i niewywołane działaniem albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez telefon, faks, pocztę elektroniczną lub inne środki porozumiewania się na odległość, z wyjątkiem przypadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy;
  • żądanie od konsumenta zgłaszającego roszczenie, w związku z umową ubezpieczenia, przedstawienia dokumentów, których w sposób racjonalny nie można uznać za istotne dla ustalenia zasadności roszczenia, lub nieudzielanie odpowiedzi na stosowną korespondencję, w celu nakłonienia konsumenta do odstąpienia od zamiaru wykonania jego praw wynikających z umowy ubezpieczenia;
  • umieszczanie w reklamie bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych produktów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych produktów;
  • żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty bądź zwrotu lub przechowania produktów, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta, z wyjątkiem sytuacji, gdy produkt jest produktem zastępczym;
  • informowanie konsumenta o tym, że jeżeli nie nabędzie produktu, przedsiębiorcy może grozić utrata pracy lub środków do życia;
  • wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał, uzyska bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności nagrodę lub inną porównywalną korzyść, gdy w rzeczywistości nagroda lub inna porównywalna korzyść nie istnieje lub uzyskanie nagrody lub innej porównywalnej korzyści uzależnione jest od wpłacenia przez konsumenta określonej kwoty pieniędzy lub poniesienia innych kosztów.

Ocena agresywności danej praktyki

Ważne jest, że w przypadku szarych praktyk agresywnych ustawodawca nie wskazuje przykładowego wyliczenia takich praktyk, jak czyni to np. w przypadku praktyk wprowadzających w błąd. W konsekwencji szczególnego znaczenia nabierają wymienione w art. 8 ust. 3 wskazówki interpretacyjne, zgodnie z którymi przy ocenie danego stanu faktycznego należy uwzględnić wszystkie cechy danej praktyki i okoliczności wprowadzenia produktu na rynek.

Jako przykłady takich czynników ustawa wymienia: czas, miejsce, rodzaj lub uciążliwość danej praktyki; celowość wykorzystania przez przedsiębiorcę przymusowego położenia konsumenta lub innych podobnych okoliczności, wykorzystanie uciążliwych lub niewspółmiernych barier pozaumownych w celu przeszkodzenia konsumentowi w wykonaniu jego praw umownych, groźbę podjęcia działania niezgodnego z prawem lub użycie obraźliwych sformułowań bądź sposobów zachowania.

Praktyka pokazuje, że czynniki brane pod uwagę przy ocenie agresywności danej praktyki mogą być jeszcze inne. Dla przykładu, w decyzji nr DDK NR 14/2010 z 18 października 2010 roku Prezes UOKiK uznał za bezprawne wysyłanie do konsumentów pism, w których Spółka wnosiła o ich osobiste stawiennictwo bez podania faktycznej lub prawnej podstawy wezwania oraz umieszczanie w treści pism zawiadamiających o windykacji bezpośredniej, informacji o działaniach operacyjnych podejmowanych przez Inspektorów, co mogło wprowadzać w błąd poprzez sugerowanie, że spółka dysponuje możliwością przymusowego dochodzenia należności.

Przy ocenie danego stanu faktycznego Prezes zwrócił uwagę na język pism wysyłanych do konsumenta i użycie terminów „wyegzekwowanie” czy „wezwanie przedegzekucyjne”, mogących rodzić po stronie odbiorców stan obawy, lęku i niepewności co do skutków i przebiegu wizyty inspektora terenowego w ich miejscu zamieszkania.

Polecamy: Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA