REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

Subskrybuj nas na Youtube
Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją
Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją

REKLAMA

REKLAMA

Dobra znajomość sił konkurencji oraz świadomość uzyskanej pozycji rynkowej i przewag konkurencyjnych powinny wystarczyć do tego, by doprowadzić pojedynczego przedsiębiorcę do skutecznego utrzymania się na rynku na przekór działań konkurencji. Czasem jednak przedsiębiorca czuje pokusę pójścia na skróty – oto czego robić nie wolno i co jest surowo karane w przypadku wykrycia przez organy nadzorujące gospodarkę.

Podstawą gospodarki jest przekonanie, że konkurencja między podmiotami rynkowymi jest zdrowa. Dlatego każde działania które dają nieuczciwą przewagę jednym kosztem drugich (zwłaszcza zawierane porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami) są zwalczane przez państwo za pomocą odpowiednich systemów prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

System prawnej ochrony konkurencji składa się z:

  1. ochrony konkurencji w interesie publicznym, a w tym ochrony konkurencji jako mechanizmu ekonomicznego oraz ograniczenia konkurencji w interesie publicznym;
  2. z ochrony konkurencji w interesie prywatnym konkurentów i konsumentów, w tym zwalczania czynów nieuczciwej konkurencji oraz zakazu konkurencji (wynikającego w prawa pracy oraz z zawartych umów).

Unijne zasady ochrony konkurencji i dostosowane do nich polskie przepisy zakazują:

  • zawierania porozumień między przedsiębiorstwami, zrzeszania się przedsiębiorstw i uzgadniania takich wspólnych działań, których celem lub skutkiem jest zapobieganie, ograniczanie czy zniekształcanie konkurencji;
  • wszelkiej pomocy publicznej, która zniekształca lub grozi zniekształceniem konkurencji przez faworyzowanie niektórych przedsiębiorstw lub produktów.

Polecamy: Kryteria kontroli koncentracji przedsiębiorców

REKLAMA

Za szczególnie szkodliwe dla konkurencji uważane są porozumienia monopolistyczne. Dlatego też prawo antymonopolowe zakazuje przedsiębiorstwom zawierania:
• porozumień cenowych polegających na wspólnym ustalaniu cen i zasad ich kształtowania;
• porozumień kontyngentowych polegających na ustalaniu lub ograniczaniu wielkości sprzedaży lub skupu towarów;
• porozumień bojkotowych polegających na ograniczeniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku podmiotów nieobjętych porozumieniem;
• porozumień kondycjonalnych polegających na uzgadnianiu przez konkurentów warunków umów zawieranych z innymi stronami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienia takie mogą być jednak zabronione przez stosowny urząd lub komisję antymonopolową tylko wtedy, gdy rzeczywiście ograniczają, hamują lub zniekształcają konkurencję. Jeśli takiego oddziaływania nie da się stwierdzić, zakaz nie może być wydany.

Przeczytaj także: Czym są koncentracje przedsiębiorców i dlaczego są kontrolowane

Odnosi się to szczególnie do tzw. porozumień o mniejszym znaczeniu, a więc zawieranych przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które ze względu na wielkość ich udziałów rynkowych i obrotów nie wywołują znaczących skutków ekonomicznych. Może się to odnosić także do tzw. porozumień obronnych zawieranych przez MSP, jeśli „stwarzają one firmom słabym lub wstępującym na rynek możliwości nawiązania rzeczywiście skutecznej rywalizacji z już istniejącymi dużymi przedsiębiorstwami” [Klimczak, Olszewski, Pisz (red.), 1999, s. 142]. Zwolnione od zakazu mogą być też tzw. porozumienia kooperacyjne, np. porozumienia o wspólnym marketingu, wspólnej działalności badawczo-rozwojowej itp.

Prawo antymonopolowe chroni konkurencję przed nadużywaniem przez przedsiębiorstwa dominującej pozycji na rynku. Taka niedozwolona dominacja może się przejawiać:

  • narzucaniem partnerom gospodarczym takich warunków zawierania umów, które są korzystniejsze dla podmiotu dominującego;
  • uzależnianiem zawarcia umów od spełnienia dodatkowych warunków (świadczeń) niezwiązanych z umową;
  • przejmowaniem przedsiębiorstw (zwłaszcza tzw. wrogie przejęcia) osłabiającym konkurencję;
  • łączeniem funkcji kierowniczych w zarządach lub radach nadzorczych konkurujących podmiotów gospodarczych.

Polecamy: Jak określić właściwość delegatur UOKiK

Ochrona konkurencji obejmuje ponadto zakaz czynów uznanych za nieuczciwą konkurencję. Takimi czynami są wszelkie działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagrażają lub naruszają interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust. 1 Ustawy o zakazie nieuczciwej konkurencji z 1993 r.). Za nieuczciwą konkurencję uznaje się:

  • wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa czy oznaczenie towarów lub usług,
  • fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia towarów lub usług (tzw. podróbki),
  • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
  • nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
  • naśladownictwo produktów,
  • pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, a także nieuczciwa reklama,
  • utrudnianie dostępu do rynku.

Jak podkreślają autorzy, zakaz ma charakter uniwersalny, to znaczy, że także inne niewyliczone tu szczególnie czy nowo wymyślone przejawy nieuczciwej konkurencji mogą być przez sądy zakazane.

Za zgodną z zasadami konkurencji jest uznawana pomoc dotycząca polityki regionalnej (sektorowa polityka rozwoju), wspólnotowych projektów infrastrukturalnych (np. budowa dróg międzynarodowych) czy ochrony środowiska.

Autor: Jan Targalski, Anna Francik. Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka - Wydawnictwo C.H. Beck

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA