REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
Program leniency
Program leniency

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie.

Art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.) wprowadza zakaz stosowania przez przedsiębiorców porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub inne naruszenie konkurencji na rynku właściwym.

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od rodzaju naruszenia ustawa antymonopolowa przewiduje kilka odmiennych typów kar pieniężnych. Zgodnie z art. 106 ustawy maksymalny pułap kary pieniężnej, która może być nałożona na przedsiębiorcę za uczestnictwo w porozumieniu ograniczającym konkurencję, to 10% przychodu osiągniętego przez przedsiębiorcę w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Kara ta ma charakter fakultatywny – o zastosowaniu sankcji oraz o wysokości kary decyduje Prezes Urzędu. Wysokość ewentualnej kary ustalana jest w sposób indywidualny po uwzględnieniu konkretnych okoliczności danej sprawy. Kluczowe czynniki przy ocenie wysokości kary to: okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także wcześniejsze uczestnictwo w działalności antykonkurencyjnej.

W stosunku do przedsiębiorców, którzy dopuścili się naruszenia zakazu porozumień ograniczających konkurencję ustawa antymonopolowa przewiduje szczególny instrument w postaci tzw. programu łagodzenia kar nazywanego też programem leniency, mającym na celu zachęcenie przedsiębiorców do podjęcia współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polecamy: Jak prawidłowo oznaczać cechy produktów i usług

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesłanki odstąpienia od wymierzenia bądź złagodzenia kary

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy przedsiębiorca uczestniczący w niedozwolonym porozumieniu może liczyć na całkowite zwolnienie z kary, jeżeli łącznie spełni następujące warunki:

  • jako pierwszy z uczestników porozumienia dostarczy Prezesowi UOKiK informację o istnieniu zakazanego porozumienia wystarczającą do wszczęcia postępowania antymonopolowego lub z własnej inicjatywy dostarczy dowód umożliwiający wydanie decyzji o uznaniu praktyki za ograniczającą konkurencję,
  • współpracuje z Prezesem UOKiK w toku postępowania w pełnym zakresie, dostarczając niezwłocznie wszelkich dowodów, którymi dysponuje albo którymi może dysponować i udzielając niezwłocznie wszelkich informacji związanych ze sprawą, z własnej inicjatywy lub na żądanie Prezesa UOKiK,
  • zaprzestał uczestnictwa w porozumieniu, nie później niż w dniu poinformowania Prezesa UOKiK o istnieniu porozumienia lub przedstawienia dowodu umożliwiającego wydanie decyzji,
  • nie był inicjatorem zawarcia porozumienia i nie nakłaniał innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu.

REKLAMA

Art. 109 ust. 2 przewiduje natomiast możliwość obniżenia kary w przypadku przedstawienia przez uczestnika porozumienia antykonkurencyjnego istotnych dowodów przyczyniających się do wydania przez Prezesa UOKiK decyzji w kwestii uznania danej praktyki za ograniczającą konkurencję. Jednocześnie przedsiębiorca musi zaprzestać uczestnictwa w porozumieniu nie później niż w momencie przedstawienia wspomnianego dowodu.

Bardzo istotne przy składaniu wniosków o odstąpienie od wymierzenia kary jest złożenie ich w sposób umożliwiający Prezesowi Urzędu ustalenie kolejności wpływu dokumentacji od poszczególnych przedsiębiorców. Tym samym, złożenie wspólnego bądź jednoczesnego wniosku od dwóch lub więcej uczestników danego porozumienia nie będzie skuteczne.

W tej kwestii wypowiedział się Prezes UOKiK w decyzji nr DOK - 11/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku, w której uznał, że wnioski złożone równocześnie (wysłane pocztą w jednej kopercie) nie mogą zostać uwzględnione z powodów formalnych. Nie wyklucza to jednak wzięcia pod uwagę na etapie wymierzania kary przyczynienia się przedsiębiorców do wszczęcia postępowania, co stanowi okoliczność łagodzącą.

Polecamy: Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

W kwestii współpracy z Prezesem UOKiK w toku postępowania zauważyć należy, że aktywność przedsiębiorcy wnioskującego o odstąpienie od wymierzenia kary powinna charakteryzować się przede wszystkim w podejmowaniu określonych działań z własnej inicjatywy bez wezwania Prezesa Urzędu.

Jak zauważył Prezes Urzędu w decyzji nr DOK 1/2008 z 7 kwietnia 2008 roku: „przedstawianie odpowiedzi na wezwanie stanowi obowiązek – zagrożony w razie niedopełnienia go określoną sankcją – każdego przedsiębiorcy. Bez względu zatem na fakt złożenia wniosku o odstąpienie od wymierzenia lub zmniejszenie wymiaru kary, przedsiębiorca jest związany żądaniem Prezesa Urzędu do przedstawienia informacji”.

Jeśli zaś chodzi o wymóg natychmiastowego zaniechania uczestnictwa w porozumieniu antykonkurencyjnym, w przypadku wniosków złożonych przed wszczęciem postępowania antymonopolowego zasadnym wydaje się przyjęcie, że na żądanie Prezesa UOKiK przedsiębiorca może pozostać czasowo w porozumieniu po złożeniu wniosku leniency. Niespodziewane opuszczenie porozumienia przez jedną ze stron mogłoby bowiem zniwelować efekt zaskoczenia przy przeprowadzaniu kontroli przez organ monopolowy i doprowadzić do zniszczenia części dowodów potwierdzających istnienie kartelu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA