REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
Program leniency
Program leniency

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie.

Art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.) wprowadza zakaz stosowania przez przedsiębiorców porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub inne naruszenie konkurencji na rynku właściwym.

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od rodzaju naruszenia ustawa antymonopolowa przewiduje kilka odmiennych typów kar pieniężnych. Zgodnie z art. 106 ustawy maksymalny pułap kary pieniężnej, która może być nałożona na przedsiębiorcę za uczestnictwo w porozumieniu ograniczającym konkurencję, to 10% przychodu osiągniętego przez przedsiębiorcę w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Kara ta ma charakter fakultatywny – o zastosowaniu sankcji oraz o wysokości kary decyduje Prezes Urzędu. Wysokość ewentualnej kary ustalana jest w sposób indywidualny po uwzględnieniu konkretnych okoliczności danej sprawy. Kluczowe czynniki przy ocenie wysokości kary to: okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także wcześniejsze uczestnictwo w działalności antykonkurencyjnej.

W stosunku do przedsiębiorców, którzy dopuścili się naruszenia zakazu porozumień ograniczających konkurencję ustawa antymonopolowa przewiduje szczególny instrument w postaci tzw. programu łagodzenia kar nazywanego też programem leniency, mającym na celu zachęcenie przedsiębiorców do podjęcia współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polecamy: Jak prawidłowo oznaczać cechy produktów i usług

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesłanki odstąpienia od wymierzenia bądź złagodzenia kary

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy przedsiębiorca uczestniczący w niedozwolonym porozumieniu może liczyć na całkowite zwolnienie z kary, jeżeli łącznie spełni następujące warunki:

  • jako pierwszy z uczestników porozumienia dostarczy Prezesowi UOKiK informację o istnieniu zakazanego porozumienia wystarczającą do wszczęcia postępowania antymonopolowego lub z własnej inicjatywy dostarczy dowód umożliwiający wydanie decyzji o uznaniu praktyki za ograniczającą konkurencję,
  • współpracuje z Prezesem UOKiK w toku postępowania w pełnym zakresie, dostarczając niezwłocznie wszelkich dowodów, którymi dysponuje albo którymi może dysponować i udzielając niezwłocznie wszelkich informacji związanych ze sprawą, z własnej inicjatywy lub na żądanie Prezesa UOKiK,
  • zaprzestał uczestnictwa w porozumieniu, nie później niż w dniu poinformowania Prezesa UOKiK o istnieniu porozumienia lub przedstawienia dowodu umożliwiającego wydanie decyzji,
  • nie był inicjatorem zawarcia porozumienia i nie nakłaniał innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu.

REKLAMA

Art. 109 ust. 2 przewiduje natomiast możliwość obniżenia kary w przypadku przedstawienia przez uczestnika porozumienia antykonkurencyjnego istotnych dowodów przyczyniających się do wydania przez Prezesa UOKiK decyzji w kwestii uznania danej praktyki za ograniczającą konkurencję. Jednocześnie przedsiębiorca musi zaprzestać uczestnictwa w porozumieniu nie później niż w momencie przedstawienia wspomnianego dowodu.

Bardzo istotne przy składaniu wniosków o odstąpienie od wymierzenia kary jest złożenie ich w sposób umożliwiający Prezesowi Urzędu ustalenie kolejności wpływu dokumentacji od poszczególnych przedsiębiorców. Tym samym, złożenie wspólnego bądź jednoczesnego wniosku od dwóch lub więcej uczestników danego porozumienia nie będzie skuteczne.

W tej kwestii wypowiedział się Prezes UOKiK w decyzji nr DOK - 11/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku, w której uznał, że wnioski złożone równocześnie (wysłane pocztą w jednej kopercie) nie mogą zostać uwzględnione z powodów formalnych. Nie wyklucza to jednak wzięcia pod uwagę na etapie wymierzania kary przyczynienia się przedsiębiorców do wszczęcia postępowania, co stanowi okoliczność łagodzącą.

Polecamy: Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

W kwestii współpracy z Prezesem UOKiK w toku postępowania zauważyć należy, że aktywność przedsiębiorcy wnioskującego o odstąpienie od wymierzenia kary powinna charakteryzować się przede wszystkim w podejmowaniu określonych działań z własnej inicjatywy bez wezwania Prezesa Urzędu.

Jak zauważył Prezes Urzędu w decyzji nr DOK 1/2008 z 7 kwietnia 2008 roku: „przedstawianie odpowiedzi na wezwanie stanowi obowiązek – zagrożony w razie niedopełnienia go określoną sankcją – każdego przedsiębiorcy. Bez względu zatem na fakt złożenia wniosku o odstąpienie od wymierzenia lub zmniejszenie wymiaru kary, przedsiębiorca jest związany żądaniem Prezesa Urzędu do przedstawienia informacji”.

Jeśli zaś chodzi o wymóg natychmiastowego zaniechania uczestnictwa w porozumieniu antykonkurencyjnym, w przypadku wniosków złożonych przed wszczęciem postępowania antymonopolowego zasadnym wydaje się przyjęcie, że na żądanie Prezesa UOKiK przedsiębiorca może pozostać czasowo w porozumieniu po złożeniu wniosku leniency. Niespodziewane opuszczenie porozumienia przez jedną ze stron mogłoby bowiem zniwelować efekt zaskoczenia przy przeprowadzaniu kontroli przez organ monopolowy i doprowadzić do zniszczenia części dowodów potwierdzających istnienie kartelu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA