REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Katarzyna Araczewska
Program leniency
Program leniency

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie.

Art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.) wprowadza zakaz stosowania przez przedsiębiorców porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub inne naruszenie konkurencji na rynku właściwym.

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od rodzaju naruszenia ustawa antymonopolowa przewiduje kilka odmiennych typów kar pieniężnych. Zgodnie z art. 106 ustawy maksymalny pułap kary pieniężnej, która może być nałożona na przedsiębiorcę za uczestnictwo w porozumieniu ograniczającym konkurencję, to 10% przychodu osiągniętego przez przedsiębiorcę w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Kara ta ma charakter fakultatywny – o zastosowaniu sankcji oraz o wysokości kary decyduje Prezes Urzędu. Wysokość ewentualnej kary ustalana jest w sposób indywidualny po uwzględnieniu konkretnych okoliczności danej sprawy. Kluczowe czynniki przy ocenie wysokości kary to: okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także wcześniejsze uczestnictwo w działalności antykonkurencyjnej.

W stosunku do przedsiębiorców, którzy dopuścili się naruszenia zakazu porozumień ograniczających konkurencję ustawa antymonopolowa przewiduje szczególny instrument w postaci tzw. programu łagodzenia kar nazywanego też programem leniency, mającym na celu zachęcenie przedsiębiorców do podjęcia współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polecamy: Jak prawidłowo oznaczać cechy produktów i usług

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesłanki odstąpienia od wymierzenia bądź złagodzenia kary

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy przedsiębiorca uczestniczący w niedozwolonym porozumieniu może liczyć na całkowite zwolnienie z kary, jeżeli łącznie spełni następujące warunki:

  • jako pierwszy z uczestników porozumienia dostarczy Prezesowi UOKiK informację o istnieniu zakazanego porozumienia wystarczającą do wszczęcia postępowania antymonopolowego lub z własnej inicjatywy dostarczy dowód umożliwiający wydanie decyzji o uznaniu praktyki za ograniczającą konkurencję,
  • współpracuje z Prezesem UOKiK w toku postępowania w pełnym zakresie, dostarczając niezwłocznie wszelkich dowodów, którymi dysponuje albo którymi może dysponować i udzielając niezwłocznie wszelkich informacji związanych ze sprawą, z własnej inicjatywy lub na żądanie Prezesa UOKiK,
  • zaprzestał uczestnictwa w porozumieniu, nie później niż w dniu poinformowania Prezesa UOKiK o istnieniu porozumienia lub przedstawienia dowodu umożliwiającego wydanie decyzji,
  • nie był inicjatorem zawarcia porozumienia i nie nakłaniał innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu.

REKLAMA

Art. 109 ust. 2 przewiduje natomiast możliwość obniżenia kary w przypadku przedstawienia przez uczestnika porozumienia antykonkurencyjnego istotnych dowodów przyczyniających się do wydania przez Prezesa UOKiK decyzji w kwestii uznania danej praktyki za ograniczającą konkurencję. Jednocześnie przedsiębiorca musi zaprzestać uczestnictwa w porozumieniu nie później niż w momencie przedstawienia wspomnianego dowodu.

Bardzo istotne przy składaniu wniosków o odstąpienie od wymierzenia kary jest złożenie ich w sposób umożliwiający Prezesowi Urzędu ustalenie kolejności wpływu dokumentacji od poszczególnych przedsiębiorców. Tym samym, złożenie wspólnego bądź jednoczesnego wniosku od dwóch lub więcej uczestników danego porozumienia nie będzie skuteczne.

W tej kwestii wypowiedział się Prezes UOKiK w decyzji nr DOK - 11/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku, w której uznał, że wnioski złożone równocześnie (wysłane pocztą w jednej kopercie) nie mogą zostać uwzględnione z powodów formalnych. Nie wyklucza to jednak wzięcia pod uwagę na etapie wymierzania kary przyczynienia się przedsiębiorców do wszczęcia postępowania, co stanowi okoliczność łagodzącą.

Polecamy: Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

W kwestii współpracy z Prezesem UOKiK w toku postępowania zauważyć należy, że aktywność przedsiębiorcy wnioskującego o odstąpienie od wymierzenia kary powinna charakteryzować się przede wszystkim w podejmowaniu określonych działań z własnej inicjatywy bez wezwania Prezesa Urzędu.

Jak zauważył Prezes Urzędu w decyzji nr DOK 1/2008 z 7 kwietnia 2008 roku: „przedstawianie odpowiedzi na wezwanie stanowi obowiązek – zagrożony w razie niedopełnienia go określoną sankcją – każdego przedsiębiorcy. Bez względu zatem na fakt złożenia wniosku o odstąpienie od wymierzenia lub zmniejszenie wymiaru kary, przedsiębiorca jest związany żądaniem Prezesa Urzędu do przedstawienia informacji”.

Jeśli zaś chodzi o wymóg natychmiastowego zaniechania uczestnictwa w porozumieniu antykonkurencyjnym, w przypadku wniosków złożonych przed wszczęciem postępowania antymonopolowego zasadnym wydaje się przyjęcie, że na żądanie Prezesa UOKiK przedsiębiorca może pozostać czasowo w porozumieniu po złożeniu wniosku leniency. Niespodziewane opuszczenie porozumienia przez jedną ze stron mogłoby bowiem zniwelować efekt zaskoczenia przy przeprowadzaniu kontroli przez organ monopolowy i doprowadzić do zniszczenia części dowodów potwierdzających istnienie kartelu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA