REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim
Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

REKLAMA

REKLAMA

Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.

Znaki towarowe to codzienność obrotu gospodarczego: nawet teraz czytelnik tego tekstu korzysta z ekranu monitora albo wyświetlacza telefonu danej marki. Najprawdopodobniej oznaczenia danej marki są zarejestrowanymi znakami towarowymi. Jednak nie jest pewne, że są to renomowane znaki towarowe, bowiem należy spełnić kilka kryteriów, aby dany znak był renomowanym znakiem towarowym. Jakie są to kryteria oraz jakie korzyści wynikają z renomy znaku towarowego?

REKLAMA

Brak definicji legalnej renomowanego znaku towarowego

Ani w polskim, ani w unijnym prawie nie znajdziemy definicji legalnej renomowanego znaku towarowego. Badając czy dane oznaczenie jest renomowanym znakiem towarowym, należy odwołać się m.in. do przesłanek podanych w orzeczeniu TSUE z 14 września 1999 roku sygn. C-375/97 w sprawie znaku Chevy, z którego wynika kryterium ilościowe, na podstawie którego bada się czy dany znak jest znany wśród znaczącej liczby odbiorców towarów pod danym znakiem, na znaczącym terytorium państwa członkowskiego. Określenie „znaczące” również nie zostało zdefiniowane, ale należy przyjąć, że chodzi o większość odbiorców, czyli powyżej 50%. Poza tym, w innych europejskich orzeczeniach podano takie kryteria jak:

  • wielkość nakładów na promocję
  • intensywność, zasięg geograficzny
  • okres używania znaku.

Ponadto, polskie orzecznictwo zwraca uwagę na cechy jakościowe znaku np. prestiż. Tak więc, bardziej znacząca dla polskich organów będzie silniejsza zdolność odróżniająca znaku towarowego niż poziom jego znajomości.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zakres ochrony

REKLAMA

Artykuł 154 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1410 z późn. zm., dalej jako: „p.w.p.”) podaje, w katalogu otwartym, formy używania renomowanego znaku towarowego, które są takie same jak dla zwykłych znaków towarowych: „używanie znaku towarowego polega w szczególności na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie oraz składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem;

2) umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług;

3) posługiwaniu się nim w celu reklamy”.

REKLAMA

Negatywną stronę prawa ochronnego na renomowany znak towarowy stanowi art. 296 ust. 2 pkt 3 p.w.p.: „naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na bezprawnym używaniu w obrocie gospodarczym: znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku towarowego, zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli takie używanie może przynieść używającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego”.

Ponadto, regulację dotyczącą renomowanych znaków towarowych znaleźć można w art. 1321 p.w.p., który zawiera katalog zamknięty względnych przeszkód rejestracji znaku towarowego, a więc takich, których Urząd Patentowy nie bada z urzędu. Jeśli jednak zauważymy, że ktoś narusza nasze prawo ochronne na znak towarowy w sposób opisany w art. 1321 p.w.p., możemy zgłosić sprzeciw. Wówczas Urząd Patentowy zbada dane naruszenie. Artykuł ten stanowi, że po rozpatrzeniu sprzeciwu uznanego za zasadny, nie udziela się prawa ochronnego na znak towarowy:

„identyczny lub podobny do renomowanego znaku towarowego, na który udzielono prawa ochronnego z wcześniejszym pierwszeństwem na rzecz innej osoby dla jakichkolwiek towarów, jeżeli używanie zgłoszonego znaku bez uzasadnionej przyczyny mogłoby przynieść zgłaszającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego”.


W praktyce oznacza to, że nie zostanie udzielone prawo ochronne dla np. nazwy TAG HEUER dla maszyn rolniczych albo Google dla sklepu odzieżowego, bowiem używanie w obrocie takich oznaczeń mogłoby szkodzić charakterowi odróżniającemu albo renomie znaku towarowego wcześniejszego.

Jak widać, posiadanie statusu renomowanego znaku towarowego niesie ze sobą szereg korzyści, a także szerszą ochronę niż zwykły znak towarowy. Dlatego warto podjąć starania, aby znak towarowy stał się renomowanym znakiem towarowym, ponieważ jest to inwestycja, która z pewnością nie przyniesie nam strat. Korzyści wynikają wprost z cytowanych powyżej przepisów.

Kamil Trzaskoś, prawnik (specjalizacja: prawo IT i prawo własności przemysłowej) z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, specjalizującej się w sprawach transgranicznych (cross border) oraz obsłudze firm branży life science i IT.

The article was prepared by KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland, specialising in cross border cases, with its focus on new technologies, IT and life science. The article explains the issue of the so-called recognized trademark under the Polish law and it refers to the Judgment of the European Court of Justice in respect of the case C-375/97 between General Motors Corporation and Yplon SA.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA