REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Firmy Rodzinnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 dr Adrianna Lewandowska, MBA
Założycielka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca rodzin biznesowych, właścicielka firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy.
Konstytucja Firmy Rodzinnej
Konstytucja Firmy Rodzinnej

REKLAMA

REKLAMA

Kontynuując cykl artykułów poświęconych najważniejszym mechanizmom Ładu Rodzinnego przyjrzyjmy się jednemu z mnie najbliższych – Konstytucji Firmy Rodzinnej. To jeden z najbardziej kompleksowych dokumentów rodzinnych, który porównać można do przewodnika prowadzenia firmy, napisanego wspólnie przez jej założycieli. Dzięki niemu przyszłe pokolenia mogą poznać cele i sposób zarządzania firmą rodzinną, jakie przyświecały jej założycielom lub cele te modyfikować idąc z duchem czasu.

Krok milowy

Rodziny biznesowe przez długie lata swojego funkcjonowania, intuicyjnie radzą sobie z łączeniem potrzeb firmy i rodziny. Jednak z czasem, wraz z rozwojem firmy, w jej działania angażuje się coraz więcej osób. Dorastają przecież dzieci, które zakładają też swoje rodziny. Krąg ludzi, na których firma oddziałuje powiększa się. Dlatego właśnie, tak ważne jest stworzenie zasad komunikowania wewnątrz rodziny właścicielskiej, jak też między rodziną a przedsiębiorstwem, kształtujących wzajemne relacje oraz obraz firmy w opinii publicznej.

REKLAMA

Zakres konstytucji rodziny może znacząco różnić się pomiędzy firmami. Zależy bowiem od wielkości rodziny, etapu rozwoju firmy oraz liczby zaangażowanych udziałowców, a także od tego, który z aspektów przedsiębiorstwa rodzinnego (tj. firma, własność, rodzina) jest priorytetem dla interesariuszy skupionych wokół biznesu.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Niezależnie jednak od specyfiki firmy, każdy dokument powinien zawierać:

  • cel tworzenia konstytucji oraz wskazanie osób powołujących i moderujących prace nad dokumentem
  • wartości jakimi kieruje się rodzina i firma - wizję i misję firmy i rodziny
  • reguły, jako jasno ustalone zasady, którymi będzie kierować się cała rodzina
  • politykę, czyli zbiór procedur dotyczących aspektów aktywności rodziny w biznesie (np. praw głosu, dziedziczenia udziałów)
  • definicje, a więc wyjaśnienia, co jest rozumiane pod pojęciami takimi jak: rodzina, założyciele, potomkowie, zarząd, zjazd itp.

Zobacz: Firma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści

REKLAMA

Mimo, że proces ustanawiania konstytucji jest ściśle związany z odkrywaniem tematów tabu, rozwiązywaniem konfliktów oraz konfrontowaniem firmy i rodziny z jej obawami czy pragnieniami, właściciele i członkowie rodziny, mogą odkryć całą moc korzyści zarówno dla firmy, jak i dla rodziny.

Przede wszystkim, sam proces tworzenia konstytucji ułatwia komunikację całej rodziny zaangażowanej w biznes oraz służy profesjonalizacji firmy. Ważne jednak, by rodzina zdawała sobie sprawę, że nie tylko samo ustanawianie konstytucji wymaga wysiłku: jej wdrożenie to także proces długotrwały i może trwać od 12 do 24 miesięcy.

Wprowadzenie w życie zasad wypracowanych podczas tworzenia Konstytucji, dostarcza trzech podstawowych korzyści:

1. wzmacnia rodzinę

2. angażuje i jednoczy rodzinę wokół kwestii majątkowych

3. prowadzi do rozwoju firmy

Należy też podkreślić, że chociaż Konstytucja sama w sobie nie ma mocy prawnej, może znacząco wpływać na prawne aspekty działania firmy. Dlatego tak ważna jest ocena niektórych jej zapisów przez prawników oraz zatwierdzenie ich przez zarząd firmy. Zaangażowani, najczęściej na końcowym etapie ustanawiania konstytucji, prawnicy przygotowują dokumenty wynikające z przyjętych przez rodzinę reguł, m.in. intercyzy, testamenty, czy umowy spółki. Wówczas wybrane aspekty zapisane w konstytucji są umocowane również prawnie. Zapisy w statucie fundacji rodzinnej czy trustu rodzinnego, będące najczęściej wynikiem decyzji podjętych przez rodzinę w procesie ustanawiania konstytucji, także zyskują moc prawną.

Zobacz: Prawo dla firm

Podniosły moment

REKLAMA

Złożenie podpisów pod konstytucją to uroczysty, przełomowy moment dla każdej przedsiębiorczej rodziny. Jest to zdarzenie, o którym poinformowani powinni być wszyscy interesariusze, włącznie z dyrektorami firmy spoza rodziny oraz pracownikami.

Przyjęcie długowieczności jako biznesowego wyzwania jest jednym z najtrudniejszych zadań wyznaczanych sobie przez właścicieli firm. Kreowanie wielopokoleniowej przyszłości przedsiębiorstwa rodzinnego wymaga bowiem odwagi, wiary w siłę rodziny, a także gotowości do zmian i do takich decyzji, które wzmacniają wartość rodzinnego biznesu.

Warto jednak najpierw ustalić czy długowieczność jest prawdziwym celem rodziny biznesowej. Z perspektywy założyciela może wyglądać to inaczej niż z perspektywy późniejszych pokoleń. Zatem w gestii tego, kto powołał firmę do istnienia, leży stworzenie mechanizmów zwiększających szansę długowieczności. A nie jest to proste zadanie, warto więc się do niego odpowiednio przygotować.

www.ibrpolska.pl

Zobacz: Mała firma

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA