REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy

dr Adrianna Lewandowska, MBA
Założycielka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca rodzin biznesowych, właścicielka firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy.
Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy /Shutterstock.com
Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy /Shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy rodzinne zakładane na przełomie lat 80/90 stają obecnie przed widmem sporych zmian. Rodzinne biznesy prowadzone przez pierwsze pokolenie, nadal funkcjonują zgodnie z wypracowanymi przez lata schematami i zależnościami. Często takie porządki są czymś naturalnym dla właściciela a tym samym, mocno niesformalizowanym. Jednak wraz z rozwojem firmy i wchodzeniem nowych pokoleń do jej struktur, konieczne staje się sformalizowanie wcześniejszych zasad. Zwłaszcza jeśli właścicielom zależy na sprawnym funkcjonowaniu firmy i zachowaniu jej ciągłości.

Stworzenie Ładu Rodzinnego pozwala na wytworzenie pewnego porządku funkcjonowania rodziny w kontekście firmy, ale także firmy w kontekście rodziny.

REKLAMA

REKLAMA

Ład Rodzinny rozwiązuje przede wszystkim dylemat, co powinno być traktowane priorytetowo: firma czy rodzina. Obie drogi są na tyle skrajne, że mogą mieć zarówno pozytywny jak i negatywny wpływ na funkcjonowanie rodzinnego przedsiębiorstwa. Skupienie się na potrzebach rodziny kosztem przedsiębiorstwa może prowadzić do obniżenia jego konkurencyjności, problemów finansowych a nawet upadku. Z kolei całkowite zaangażowanie w firmę może inicjować nieporozumienia między członkami rodziny, którym siłą rzeczy ograniczone zostaną możliwości korzystania z przywilejów posiadania rodzinnej firmy.

Źródło: Narodziny Firmy Rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, A. Lewandowska, P. Andrzejczak, M. Stradomski (red.), Wyd. Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2017, s. 202

REKLAMA

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązanie dla wielopokoleniowych firm

Najlepsze rozwiązanie jak zwykle leży pośrodku. Konieczne jest więc wypracowanie harmonii między tymi dwoma ważnymi aspektami, i w tym bardzo przydatne jest stworzenie Ładu Rodzinnego.

Jego postanowienia należy rozpocząć od dokładnego opisania zasad funkcjonowania w różnych obszarach działalności. W ramach strategii międzypokoleniowej, konieczne jest wypracowanie wspólnej wizji rozwoju uwzględniającej aspiracje zarówno nestorów jak i sukcesorów i dającej satysfakcję wszystkim pokoleniom.

Wspólna strategia umożliwia nakreślenie planów, granic i terminów. Dzięki wyznaczeniu pewnego momentu, w którym „coś” ma się wydarzyć (jak np. przekazanie kolejnej cząstki władzy sukcesorowi) zarówno nestorom, jak i sukcesorom jest prościej. Wiedzą, ile czasu mają, by do danego momentu się przygotować.

Zobacz: Zakładam firmę

Jak zatem wypracować taką strategię? Przede wszystkim konieczne jest przeprowadzenie diagnozy międzypokoleniowej – określenie wizji, zaangażowania i planów na przyszłość swoją i firmy. Każda rodzina jest inna, panują w niej różne zależności, a jej członkowie mogą mieć skrajnie różne podejścia do prowadzenia firmy. Strategia musi też zakładać perspektywę zmiany u sterów firmy. Określenie zasad współpracy pokolenia przejmującego firmę – SUKCESORA oraz pokolenia ustępującego – NESTORA jest kluczowe dla całego wymiaru Ładu Rodzinnego.

Pozostaje zatem ustalenie: Jak sukcesorzy mają budować swój autorytet a jak nestor ma się z dumą i spokojem odsunąć. Nawet jeśli w efekcie firmą będzie zarządzać tylko młodsze pokolenie, wypracowana strategia skutecznie połączy innowacyjne spojrzenie sukcesora z doświadczeniem nestora. Dzięki wspólnie wypracowanej wizji rozwoju firmy sukcesor będzie mógł lepiej poznać podejście do biznesu założyciela, a nestor nabierze zaufania do młodego pokolenia. Powstały w ten sposób efekt synergii zwiększy szanse firmy rodzinnej na skuteczne przeprowadzenie procesu sukcesji i zminimalizuje ryzyko regresu związanego ze zmianą pokoleniową. Warto więc mieć na uwadze tę zależność, przede wszystkim jeśli planowane jest zaangażowanie firmy w działalność innowacyjną.

Zobacz: Mała firma

Nieuniknione zmiany

Opracowując strategię międzypokoleniową ważne jest, by uważać na zbyt opresyjny i kontrolujący styl zarządzania wobec młodszego pokolenia, bo może się to spotkać z oporem, co w efekcie doprowadzi do konfliktu w tworzeniu wspólnej wizji rozwoju oraz zaburzenia poczucia wartości i rozwijania zdolności przywódczych u sukcesorów.

Co więcej, brak poczucia odpowiedzialności sukcesora za firmę może być odebrany jako przeciągający się okres zawieszenia w próżni. Będąc niepewnym swojej przyszłości, pozycji oraz autorytetu w firmie, nie da się przecież maksymalnie zaangażować w biznes, a także w proces planowania strategii międzypokoleniowej. Przy takim układzie sił, sukcesorzy są przekonani, że ich głos nie jest tak samo wartościowy jak głos nestora.

Młodzi nie chcą czekać w nieskończoność na objęcie coraz to bardziej wymagających stanowisk czy realizację wymagających projektów w firmie. Jeżeli ta wspomniana wyżej próżnia utrzyma się zbyt długo, to możemy zatracić potencjał, który spoczywa w predyspozycjach do przedsiębiorczości sukcesora, a nawet spowodować jego odejście z firmy rodzinnej.

Zobacz: Zarządzanie

To proste, jeżeli nestor nie określi konkretnie (z pewnym zapasem czasowym) daty przejścia na emeryturę czy wycofania się z prowadzenia biznesu, sukcesor nigdy nie zyska pewności siebie i nie będzie czuł, że może funkcjonować w firmie jako pełnowartościowy następca.

Decyzja założyciela powinna przede wszystkim wiązać się z poczuciem odpowiedzialności za utrzymanie harmonii w rodzinie i z potrzebą kontynuacji wartości rodzinnych i wartości firmy. Podstawą zaś zawsze powinna być dobra komunikacja, przezwyciężająca różnice międzypokoleniowe. Strategia międzypokoleniowa pozwala taką harmonię zapewnić, ponieważ umożliwia otwarcie się na wzajemne potrzeby i różne wizje rozwoju.

Źródło: Narodziny Firmy Rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, A. Lewandowska, P. Andrzejczak, M. Stradomski (red.), Wyd. Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2017, s. 304

Warte zapamiętania

Firmy rodzinne to niezwykle wartościowy element światowej i krajowej gospodarki. Żadna inna forma przedsiębiorczości nie osiąga tak dobrych wyników. To właśnie rodzinne firmy najlepiej poradziły sobie z kryzysem, a teraz chcą czegoś więcej. Stawiają na innowacyjność, chcą być kreatywne i budować wielopokoleniowe biznesy. Sukcesy odnoszą przede wszystkim te, które wdrażają instrumenty zapewniające ich siłę i ciągłość.

Jednym z tych instrumentów jest właśnie opracowanie wspólnej strategii rozwoju. Dzięki niej senior wychodzący z biznesu ma poczucie, że zostawia firmę z taką perspektywą rozwoju, jaka jest mu bliska, a która juniora po prostu interesuje i w której może się on odnaleźć. To kluczowe dla zapewnienia ciągłości biznesu. Brak takiego zbliżenia na poziomie strategicznej wizji rozwoju może wymusić alternatywę, jaką jest oddanie firmy zewnętrznemu menedżerowi lub sprzedaż biznesu. A przecież potencjał, jaki tkwi w firmie rodzinnej, to właśnie jej długotrwałe działanie!

Wprowadzenie strategii międzypokoleniowej nie może być grą pozorów, lecz w pełni przemyślaną i dojrzałą decyzja – jej implementacja bowiem będzie się ostatecznie wiązała z przekazaniem władzy i własności kolejnemu pokoleniu.

Zobacz: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA