REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 dr Adrianna Lewandowska, MBA
Założycielka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca rodzin biznesowych, właścicielka firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy.
Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy /Shutterstock.com
Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy /Shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy rodzinne zakładane na przełomie lat 80/90 stają obecnie przed widmem sporych zmian. Rodzinne biznesy prowadzone przez pierwsze pokolenie, nadal funkcjonują zgodnie z wypracowanymi przez lata schematami i zależnościami. Często takie porządki są czymś naturalnym dla właściciela a tym samym, mocno niesformalizowanym. Jednak wraz z rozwojem firmy i wchodzeniem nowych pokoleń do jej struktur, konieczne staje się sformalizowanie wcześniejszych zasad. Zwłaszcza jeśli właścicielom zależy na sprawnym funkcjonowaniu firmy i zachowaniu jej ciągłości.

Stworzenie Ładu Rodzinnego pozwala na wytworzenie pewnego porządku funkcjonowania rodziny w kontekście firmy, ale także firmy w kontekście rodziny.

REKLAMA

Ład Rodzinny rozwiązuje przede wszystkim dylemat, co powinno być traktowane priorytetowo: firma czy rodzina. Obie drogi są na tyle skrajne, że mogą mieć zarówno pozytywny jak i negatywny wpływ na funkcjonowanie rodzinnego przedsiębiorstwa. Skupienie się na potrzebach rodziny kosztem przedsiębiorstwa może prowadzić do obniżenia jego konkurencyjności, problemów finansowych a nawet upadku. Z kolei całkowite zaangażowanie w firmę może inicjować nieporozumienia między członkami rodziny, którym siłą rzeczy ograniczone zostaną możliwości korzystania z przywilejów posiadania rodzinnej firmy.

Źródło: Narodziny Firmy Rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, A. Lewandowska, P. Andrzejczak, M. Stradomski (red.), Wyd. Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2017, s. 202

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązanie dla wielopokoleniowych firm

Najlepsze rozwiązanie jak zwykle leży pośrodku. Konieczne jest więc wypracowanie harmonii między tymi dwoma ważnymi aspektami, i w tym bardzo przydatne jest stworzenie Ładu Rodzinnego.

REKLAMA

Jego postanowienia należy rozpocząć od dokładnego opisania zasad funkcjonowania w różnych obszarach działalności. W ramach strategii międzypokoleniowej, konieczne jest wypracowanie wspólnej wizji rozwoju uwzględniającej aspiracje zarówno nestorów jak i sukcesorów i dającej satysfakcję wszystkim pokoleniom.

Wspólna strategia umożliwia nakreślenie planów, granic i terminów. Dzięki wyznaczeniu pewnego momentu, w którym „coś” ma się wydarzyć (jak np. przekazanie kolejnej cząstki władzy sukcesorowi) zarówno nestorom, jak i sukcesorom jest prościej. Wiedzą, ile czasu mają, by do danego momentu się przygotować.

Zobacz: Zakładam firmę

REKLAMA

Jak zatem wypracować taką strategię? Przede wszystkim konieczne jest przeprowadzenie diagnozy międzypokoleniowej – określenie wizji, zaangażowania i planów na przyszłość swoją i firmy. Każda rodzina jest inna, panują w niej różne zależności, a jej członkowie mogą mieć skrajnie różne podejścia do prowadzenia firmy. Strategia musi też zakładać perspektywę zmiany u sterów firmy. Określenie zasad współpracy pokolenia przejmującego firmę – SUKCESORA oraz pokolenia ustępującego – NESTORA jest kluczowe dla całego wymiaru Ładu Rodzinnego.

Pozostaje zatem ustalenie: Jak sukcesorzy mają budować swój autorytet a jak nestor ma się z dumą i spokojem odsunąć. Nawet jeśli w efekcie firmą będzie zarządzać tylko młodsze pokolenie, wypracowana strategia skutecznie połączy innowacyjne spojrzenie sukcesora z doświadczeniem nestora. Dzięki wspólnie wypracowanej wizji rozwoju firmy sukcesor będzie mógł lepiej poznać podejście do biznesu założyciela, a nestor nabierze zaufania do młodego pokolenia. Powstały w ten sposób efekt synergii zwiększy szanse firmy rodzinnej na skuteczne przeprowadzenie procesu sukcesji i zminimalizuje ryzyko regresu związanego ze zmianą pokoleniową. Warto więc mieć na uwadze tę zależność, przede wszystkim jeśli planowane jest zaangażowanie firmy w działalność innowacyjną.

Zobacz: Mała firma

Nieuniknione zmiany

Opracowując strategię międzypokoleniową ważne jest, by uważać na zbyt opresyjny i kontrolujący styl zarządzania wobec młodszego pokolenia, bo może się to spotkać z oporem, co w efekcie doprowadzi do konfliktu w tworzeniu wspólnej wizji rozwoju oraz zaburzenia poczucia wartości i rozwijania zdolności przywódczych u sukcesorów.

Co więcej, brak poczucia odpowiedzialności sukcesora za firmę może być odebrany jako przeciągający się okres zawieszenia w próżni. Będąc niepewnym swojej przyszłości, pozycji oraz autorytetu w firmie, nie da się przecież maksymalnie zaangażować w biznes, a także w proces planowania strategii międzypokoleniowej. Przy takim układzie sił, sukcesorzy są przekonani, że ich głos nie jest tak samo wartościowy jak głos nestora.

Młodzi nie chcą czekać w nieskończoność na objęcie coraz to bardziej wymagających stanowisk czy realizację wymagających projektów w firmie. Jeżeli ta wspomniana wyżej próżnia utrzyma się zbyt długo, to możemy zatracić potencjał, który spoczywa w predyspozycjach do przedsiębiorczości sukcesora, a nawet spowodować jego odejście z firmy rodzinnej.

Zobacz: Zarządzanie

To proste, jeżeli nestor nie określi konkretnie (z pewnym zapasem czasowym) daty przejścia na emeryturę czy wycofania się z prowadzenia biznesu, sukcesor nigdy nie zyska pewności siebie i nie będzie czuł, że może funkcjonować w firmie jako pełnowartościowy następca.

Decyzja założyciela powinna przede wszystkim wiązać się z poczuciem odpowiedzialności za utrzymanie harmonii w rodzinie i z potrzebą kontynuacji wartości rodzinnych i wartości firmy. Podstawą zaś zawsze powinna być dobra komunikacja, przezwyciężająca różnice międzypokoleniowe. Strategia międzypokoleniowa pozwala taką harmonię zapewnić, ponieważ umożliwia otwarcie się na wzajemne potrzeby i różne wizje rozwoju.

Źródło: Narodziny Firmy Rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom, A. Lewandowska, P. Andrzejczak, M. Stradomski (red.), Wyd. Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2017, s. 304

Warte zapamiętania

Firmy rodzinne to niezwykle wartościowy element światowej i krajowej gospodarki. Żadna inna forma przedsiębiorczości nie osiąga tak dobrych wyników. To właśnie rodzinne firmy najlepiej poradziły sobie z kryzysem, a teraz chcą czegoś więcej. Stawiają na innowacyjność, chcą być kreatywne i budować wielopokoleniowe biznesy. Sukcesy odnoszą przede wszystkim te, które wdrażają instrumenty zapewniające ich siłę i ciągłość.

Jednym z tych instrumentów jest właśnie opracowanie wspólnej strategii rozwoju. Dzięki niej senior wychodzący z biznesu ma poczucie, że zostawia firmę z taką perspektywą rozwoju, jaka jest mu bliska, a która juniora po prostu interesuje i w której może się on odnaleźć. To kluczowe dla zapewnienia ciągłości biznesu. Brak takiego zbliżenia na poziomie strategicznej wizji rozwoju może wymusić alternatywę, jaką jest oddanie firmy zewnętrznemu menedżerowi lub sprzedaż biznesu. A przecież potencjał, jaki tkwi w firmie rodzinnej, to właśnie jej długotrwałe działanie!

Wprowadzenie strategii międzypokoleniowej nie może być grą pozorów, lecz w pełni przemyślaną i dojrzałą decyzja – jej implementacja bowiem będzie się ostatecznie wiązała z przekazaniem władzy i własności kolejnemu pokoleniu.

Zobacz: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA