REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować kontrahenta, by uniknąć sankcji karno-skarbowych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na początku 2017 r. zaczęła obowiązywać tzw. duża nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza poważne sankcje w przypadku wykrycia błędów w rozliczeniu. Jednym ze sposobów na uniknięcie takiej sytuacji jest stosowna weryfikacja kontrahenta pod kątem statusu VAT. Sprawdź, co warto wiedzieć, by uchronić swoją firmę przed możliwymi konsekwencjami.

Zmiany podatkowe a działalność firmy

Zacznijmy od ostatnich badań, w tym przeprowadzonego pod koniec 2016 roku audytu, który został zrealizowany przez Keralla Research na zlecenie Sage Polska. Zbadano 600 mikro, małych i średnich firm, zlokalizowanych na terenie całej Polski. Badanie dotyczyło nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, która m.in. znacznie zwiększa sankcje dla tych przedsiębiorców, którzy odliczyli podatek VAT od tzw. „pustej faktury”.

REKLAMA

54% respondentów uważa, że zmiany podatkowe mają największy wpływ na działalność ich przedsiębiorstwa. W tym samym badaniu 35% ankietowanych zauważyło możliwe zagrożenia, które są związane z nowelizacją ustawy. Można więc wyciągnąć wnioski, że sektor MŚP boryka się z wyzwaniami związanymi ze zmianami prawnymi i wymogami formalnymi.

Weryfikacja kontrahenta - dlaczego jest ważna?

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT znacznie zaostrzyła dotychczasowe przepisy. Obecne prawo zakłada nałożenie kary nawet jeśli właściciel firmy całkowicie nieświadomie odliczył nienależny mu VAT. W takiej sytuacji przedsiębiorca może np. utracić prawo do odliczenia podatku.

Obecnie obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług zakłada odpowiedzialność wszystkich osób, które zajmują się procesem obsługi faktur, w tym przedsiębiorców. Oznacza to, że można ponieść konsekwencje także wtedy, gdy osobiście nie popełniło się błędu.

Osobą, która mogłaby popełnić kosztowny dla nas błąd, może być kontrahent. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z ustawą o VAT, powinniśmy stosować się do 3 zasad:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nie możemy odliczać podatku od faktur wystawionych przez kontrahentów, którzy nie znajdują się w rejestrze VAT jako podatnicy czynni.
  2. Nie możemy odliczać podatku od tzw. “pustych faktur” (takich, które przedstawiają dostawę towarów lub usług, która nigdy nie miała miejsca).
  3. Nie możemy odliczać podatku od faktur, w których wskazano nieprawdziwe kwoty.

REKLAMA

W naszym interesie leży więc zweryfikowanie kontrahenta, gdyż nieprawidłowości lub celowe działanie z jego strony może przynieść także nam dużo kłopotów. W teorii ustawa nakłada na czynnych podatników VAT obowiązek wpisywania NIP na każdej fakturze. W praktyce warto jednak samemu sprawdzić, czy dane kontrahenta są prawdziwe.

Dotychczasowe wyroki sądów w Polsce działały na korzyść przedsiębiorców, dopuszczając odliczenie podatku VAT od faktury, którą wystawił fikcyjny podmiot - oczywiście zakładając, że właściciel firmy nie miał pojęcia o tym procederze. Co więcej, polskie prawo nie nakłada obowiązku weryfikacji kontrahenta w rejestrze VAT. Nie można jednak traktować tego jako wyznacznik prawidłowych działań. Sąd może uznać, że przedsiębiorca sam powinien wiedzieć, że brał udział w przestępstwie podatkowym, nakładając na niego prawne sankcje.

Jak zweryfikować kontrahenta?

W tym świetle najlepszym zabezpieczeniem będzie skuteczna weryfikacja kontrahentów. W razie potrzeby powinniśmy mieć także możliwość wykazania, że dołożyliśmy wszelkich starań, by skontrolować wiarygodność partnerów biznesowych - w szczególności pod kątem możliwości odliczenia podatku VAT. W wygodny i szybki sposób można to zrobić używając niektórych programów finansowo-księgowych, takich jak Sage Symfonia 2.0 lub Sage Symfonia ERP.

Obydwa programy współpracują z rejestrami NIP i VIES (europejskim systemem wymiany informacji o VAT). Nie wychodząc z programu użytkownik ma możliwość sprawdzenia kontrahenta w obu rejestrach, dzięki czemu zwiększa swoją pewność, że współpracuje z zarejestrowanym podatnikiem VAT. Sage Symfonia ERP dodatkowo umożliwia przejrzenie historii transakcji danego podmiotu. W ten sposób możemy samodzielnie, w kilka minut sprawdzić dowolnego, także zagranicznego kontrahenta. Przedsiębiorcy mogą przetestować darmową wersji demonstracyjną Sage Symfonia 2.0.

Status VAT naszych biznesowych partnerów możemy sprawdzić również poprzez system Ministerstwa Finansów - wystarczy nam jedynie numer NIP. Jeśli kontrahent nie znajduje się w rejestrze VAT, system wyświetli nam taką informację. Podobny system VIES udostępnia Komisja Europejska - dotyczy on wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Możemy także złożyć wniosek o potwierdzenie statusu kontrahenta do naczelnika urzędu skarbowego. Wiąże się to jednak z większą ilością formalności oraz opłatą skarbową w wysokości 21 zł.

W związku z nowelizacją ustawy VAT uruchomiono także stronę pulapkivat.pl. Strona jest dedykowana przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy mogą pobrać darmowy e-book, w rzetelny i zrozumiały sposób opisujący zmiany prawne. Przygotowano także bezpłatny test, który sprawdza wiedzę z zakresu obecnych przepisów podatkowych.

Weryfikacja kontrahenta jest kluczowa, by uniknąć niepotrzebnych problemów oraz zapewnić sobie i swojej firmie bezpieczeństwo. Warto wdrożyć narzędzia i procedury, które umożliwią przeprowadzenie wewnętrznych kontroli biznesowych we własnym zakresie. Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby wykrywać wszystkie, w tym niezawinione przez nas, nieprawidłowości zanim wyślemy rozliczenie do organu podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA