REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować kontrahenta, by uniknąć sankcji karno-skarbowych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na początku 2017 r. zaczęła obowiązywać tzw. duża nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza poważne sankcje w przypadku wykrycia błędów w rozliczeniu. Jednym ze sposobów na uniknięcie takiej sytuacji jest stosowna weryfikacja kontrahenta pod kątem statusu VAT. Sprawdź, co warto wiedzieć, by uchronić swoją firmę przed możliwymi konsekwencjami.

Zmiany podatkowe a działalność firmy

Zacznijmy od ostatnich badań, w tym przeprowadzonego pod koniec 2016 roku audytu, który został zrealizowany przez Keralla Research na zlecenie Sage Polska. Zbadano 600 mikro, małych i średnich firm, zlokalizowanych na terenie całej Polski. Badanie dotyczyło nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, która m.in. znacznie zwiększa sankcje dla tych przedsiębiorców, którzy odliczyli podatek VAT od tzw. „pustej faktury”.

REKLAMA

REKLAMA

54% respondentów uważa, że zmiany podatkowe mają największy wpływ na działalność ich przedsiębiorstwa. W tym samym badaniu 35% ankietowanych zauważyło możliwe zagrożenia, które są związane z nowelizacją ustawy. Można więc wyciągnąć wnioski, że sektor MŚP boryka się z wyzwaniami związanymi ze zmianami prawnymi i wymogami formalnymi.

Weryfikacja kontrahenta - dlaczego jest ważna?

Nowelizacja ustawy o VAT znacznie zaostrzyła dotychczasowe przepisy. Obecne prawo zakłada nałożenie kary nawet jeśli właściciel firmy całkowicie nieświadomie odliczył nienależny mu VAT. W takiej sytuacji przedsiębiorca może np. utracić prawo do odliczenia podatku.

Obecnie obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług zakłada odpowiedzialność wszystkich osób, które zajmują się procesem obsługi faktur, w tym przedsiębiorców. Oznacza to, że można ponieść konsekwencje także wtedy, gdy osobiście nie popełniło się błędu.

REKLAMA

Osobą, która mogłaby popełnić kosztowny dla nas błąd, może być kontrahent. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z ustawą o VAT, powinniśmy stosować się do 3 zasad:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nie możemy odliczać podatku od faktur wystawionych przez kontrahentów, którzy nie znajdują się w rejestrze VAT jako podatnicy czynni.
  2. Nie możemy odliczać podatku od tzw. “pustych faktur” (takich, które przedstawiają dostawę towarów lub usług, która nigdy nie miała miejsca).
  3. Nie możemy odliczać podatku od faktur, w których wskazano nieprawdziwe kwoty.

W naszym interesie leży więc zweryfikowanie kontrahenta, gdyż nieprawidłowości lub celowe działanie z jego strony może przynieść także nam dużo kłopotów. W teorii ustawa nakłada na czynnych podatników VAT obowiązek wpisywania NIP na każdej fakturze. W praktyce warto jednak samemu sprawdzić, czy dane kontrahenta są prawdziwe.

Dotychczasowe wyroki sądów w Polsce działały na korzyść przedsiębiorców, dopuszczając odliczenie podatku VAT od faktury, którą wystawił fikcyjny podmiot - oczywiście zakładając, że właściciel firmy nie miał pojęcia o tym procederze. Co więcej, polskie prawo nie nakłada obowiązku weryfikacji kontrahenta w rejestrze VAT. Nie można jednak traktować tego jako wyznacznik prawidłowych działań. Sąd może uznać, że przedsiębiorca sam powinien wiedzieć, że brał udział w przestępstwie podatkowym, nakładając na niego prawne sankcje.

Jak zweryfikować kontrahenta?

W tym świetle najlepszym zabezpieczeniem będzie skuteczna weryfikacja kontrahentów. W razie potrzeby powinniśmy mieć także możliwość wykazania, że dołożyliśmy wszelkich starań, by skontrolować wiarygodność partnerów biznesowych - w szczególności pod kątem możliwości odliczenia podatku VAT. W wygodny i szybki sposób można to zrobić używając niektórych programów finansowo-księgowych, takich jak Sage Symfonia 2.0 lub Sage Symfonia ERP.

Obydwa programy współpracują z rejestrami NIP i VIES (europejskim systemem wymiany informacji o VAT). Nie wychodząc z programu użytkownik ma możliwość sprawdzenia kontrahenta w obu rejestrach, dzięki czemu zwiększa swoją pewność, że współpracuje z zarejestrowanym podatnikiem VAT. Sage Symfonia ERP dodatkowo umożliwia przejrzenie historii transakcji danego podmiotu. W ten sposób możemy samodzielnie, w kilka minut sprawdzić dowolnego, także zagranicznego kontrahenta. Przedsiębiorcy mogą przetestować darmową wersji demonstracyjną Sage Symfonia 2.0.

Status VAT naszych biznesowych partnerów możemy sprawdzić również poprzez system Ministerstwa Finansów - wystarczy nam jedynie numer NIP. Jeśli kontrahent nie znajduje się w rejestrze VAT, system wyświetli nam taką informację. Podobny system VIES udostępnia Komisja Europejska - dotyczy on wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Możemy także złożyć wniosek o potwierdzenie statusu kontrahenta do naczelnika urzędu skarbowego. Wiąże się to jednak z większą ilością formalności oraz opłatą skarbową w wysokości 21 zł.

W związku z nowelizacją ustawy VAT uruchomiono także stronę pulapkivat.pl. Strona jest dedykowana przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy mogą pobrać darmowy e-book, w rzetelny i zrozumiały sposób opisujący zmiany prawne. Przygotowano także bezpłatny test, który sprawdza wiedzę z zakresu obecnych przepisów podatkowych.

Weryfikacja kontrahenta jest kluczowa, by uniknąć niepotrzebnych problemów oraz zapewnić sobie i swojej firmie bezpieczeństwo. Warto wdrożyć narzędzia i procedury, które umożliwią przeprowadzenie wewnętrznych kontroli biznesowych we własnym zakresie. Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby wykrywać wszystkie, w tym niezawinione przez nas, nieprawidłowości zanim wyślemy rozliczenie do organu podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA