Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientami

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientam
Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientam
Z badań przedsiębiorczości wynika, że koszty pozyskania nowego klienta są kilkakrotnie wyższe niż koszty utrzymania dotychczasowego portfela firm, z którymi współpracujemy. Niemniej, budowanie udanych relacji biznesowych nie jest łatwym zadaniem - nieprzypadkowo jest to też jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy. Jak rozwijać i dbać o kontakty biznesowe? O czym pamiętać, by budować długotrwałe, partnerskie relacje z naszymi klientami? Oto kilka wskazówek.

Zza biurka marsz

W dobie dynamicznego rozwoju nowych technologii chętnie przenosimy komunikację z klientami w wirtualną przestrzeń, budując relacje w oparciu o e-maile czy komunikatory internetowe. Z pewnością jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób na kontakt z partnerami biznesowymi, nie stanowi on jednak recepty na długofalową współpracę. Nieważne jak daleko zaawansowane rozwiązania komunikacyjne są dostępne na rynku – nic nie zastąpi wyjścia „zza biurka” i bezpośredniego kontaktu. Dlatego, warto pamiętać o spotkaniach z klientami, a jeżeli nie mamy takiej możliwości – pozostańmy z partnerami w regularnym kontakcie telefonicznym. Nie dzwońmy tylko wtedy, gdy czegoś potrzebujemy – kontaktujmy się również bez okazji, interesujmy się tym, co dzieje się u klienta, jakie są jego aktualne potrzeby, z jakimi problemami się boryka, jakie są jego plany na najbliższy czas etc. Pozwoli to na sukcesywne skracanie dystansu, jak również budowanie wzajemnego zaufania i lojalności.

Trudna sztuka konwersacji

Wychodzenie z inicjatywą i poszukiwanie okazji do spotkań z partnerami biznesowymi to jedno. Jeszcze ważniejsze jest umiejętne prowadzenie rozmowy, które jest sprawdzianem dla naszych kompetencji interpersonalnych. W kontakcie z klientami liczy się przede wszystkim indywidualne podejście, jak również inteligencja emocjonalna, która pozwala na intuicyjne dostosowanie się do naszego rozmówcy. – Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, przekłada się to więc na odmienne oczekiwania, potrzeby i styl komunikacji. Bardzo istotne jest aktywne słuchanie naszych partnerów biznesowych – dzięki temu będziemy w stanie najtrafniej określić, jakie rozwiązania czy usługi możemy zaproponować wybranemu klientowi w danym momencie – mówi Ada Stokowska, manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.

Klient nasz Pan?

Nierzadko zdarza się, że chcąc desperacko utrzymać danego klienta, sukcesywnie przesuwamy granice naszej asertywności, ustępując mu i działając wbrew swoim przekonaniom. W większości przypadków, nie niesie to za sobą niczego pozytywnego, a już na pewno nie przekłada się na budowanie trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu długofalowej współpracy. Udane relacje biznesowe powinny charakteryzować się partnerskim podejściem, w którym klient polega na naszej wiedzy, doświadczeniu oraz jakości świadczonych przez nas usług. Dlatego ważne jest, by już na początku współpracy pewnie wyrażać swoje zdanie, nie bać się konstruktywnej krytyki i jasno argumentować swoje stanowisko w momencie, gdy nie zgadzamy się z klientem. Choć początkowo możemy zderzyć się z niezrozumieniem ze strony naszego rozmówcy, w dłużej perspektywie – kiedy udowodnimy, że warto korzystać z naszych porad i sugestii – przełoży się to na zdobycie zaufania, tak ważnego w relacjach biznesowych. 

Doceniaj

Nic nie cieszy tak, jak niespodziewane drobne, spontaniczne gesty i miłe słowa – zarówno w biznesie, jak i poza nim. Dlatego też, pamiętajmy by od czasu do czasu „rozpieszczać” naszych partnerów biznesowych. W jaki sposób? – Jeśli nasz klient otrzyma jakąś nagrodę, wyróżnienie czy też zakończy sukcesem dany projekt lub przetarg, zadzwońmy do niego bądź prześlijmy mu kartkę z gratulacjami. Jesteśmy zadowoleni z efektów współpracy? Podarujmy współpracownikom drobny, symboliczny upominek. Bardzo cenionym posunięciem są też rekomendacje i polecanie naszych klientów innym firmom – podpowiada Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent. Nie zawsze musimy szukać konkretnej okazji, by docenić osoby, z którymi współpracujemy – pozwólmy sobie od czasu do czasu na bezinteresowny, miły ruch z naszej strony. Z pewnością zapunktujemy tym w oczach obdarowanego.

Przełamuj lody

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do lamusa odchodzą czasy, kiedy grubą kreską oddzielamy relacje biznesowe i prywatne. Coraz częściej zdarza się, że poza biurem i salą konferencyjną, spotykamy się z klientami w mniej oficjalnych okolicznościach. Kluczem do lojalności i udanej współpracy jest więc często pozwolenie sobie na wprowadzenie do relacji biznesowej nieformalnych wątków. Pokazanie – jeśli oczywiście sytuacja temu sprzyja – naszej prywatnej twarzy, rozmowa o zainteresowaniach i pasjach, pozwoli na skrócenie dystansu i w efekcie, swobodniejszą atmosferę. Nierzadko okazuje się, że poza wątkami biznesowymi, mamy też z klientem wspólne hobby i tym samym, dodatkowe tematy do rozmowy i jeszcze większy potencjał do budowania długofalowej relacji.

O sile przedsiębiorstwa często stanowią jego klienci i partnerzy biznesowi. Dlatego, w czasach gdy konkurencja nie śpi i regularnie kusi naszych partnerów biznesowych np. atrakcyjniejszą ofertą cenową, warto pielęgnować relacje biznesowe. Tylko długotrwała, udana współpraca oparta na partnerstwie i wzajemnym zaufaniu sprawi, że lojalność będzie dla naszej klienteli ważniejsza niż cena.  

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Newseria.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    W 2022 r. firmy ubezpieczeniowe wypłaciły 44,4 mld zł odszkodowań i świadczeń

    W 2022 r. Polacy otrzymali 44,4 mld zł odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych. To o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej – podała Polska Izba Ubezpieczeń (PIU).

    Analiza: inflacja słabnie ale do sukcesu daleko

    Inflacja rozpoczęła w marcu swój marsz w dół, jednak rosnąca inflacja bazowa przypomina, że droga do celu inflacyjnego będzie długa i wyboista – stwierdzili ekonomiści banku PKO BP w piątkowym komentarzu do danych GUS.

    Powstanie serwis z bieżącymi cenami transakcyjnymi mieszkań

    Minister rozwoju zapowiedział w piątek uruchomienie ogólnodostępnego, bezpłatnego serwisu, na którym będą publikowane ceny transakcyjne mieszkań na podstawie danych od notariuszy. Poinformował też, że deweloperzy będą musieli publikować ceny mieszkań na swoich stronach i w ogłoszeniach.

    PGNIG OD: cena gazu dla biznesu wzrośnie o 3 gr za MWh netto

    Spółka PGNiG Obrót Detaliczny z Grupy Orlen wprowadza od soboty nowy sposób obliczania ceny gazu w cenniku dla biznesu. Jak wynika z informacji firmy, od 1 kwietnia cena gazu wzrośnie o 3 gr za MWh netto.

    Kiedy jest potrzebne świadectwo charakterystyki energetycznej budynku?

    Świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest i nie będzie wymagane, jeśli wykorzystujemy istniejący budynek lub lokal na własny użytek, ale jest konieczne, gdy chcemy nieruchomość sprzedać lub wynająć - przekazało PAP MRiT. Wchodząca w życie 28 kwietnia nowelizacja doprecyzowuje przepisy.

    Ceny najmu w lutym 2023. Nadal rosną, czy zaczęły maleć?

    Z raportu Expandera i Rentier.io wynika, że od września 2022 r. mamy do czynienia z karuzelą wzrostów i spadków cen za najem. Jak sytuacja wyglądała w lutym?

    Warszawa najlepszą destynacją turystyczną i biznesową. Potrzebna bogata, łatwo dostępna baza noclegowa

    Warszawa zwyciężyła w rankingu European Best Destination 2023 oraz znalazło się na szóstej pozycji w globalnym zestawieniu najlepszych miejsc do podróży biznesowych. Wyzwaniem staje się teraz zapewnienie odwiedzającym Warszawę odpowiedniej liczby komfortowych miejsc noclegowych.

    Resort rolnictwa: zboże będzie miało pierwszeństwo w polskich portach

    Teraz priorytetem jest zboże i to ono będzie miało pierwszeństwo w polskich portach - podkreślił podczas czwartkowego spotkania z eksporterami zbóż wicepremier, szef MRiRW Henryk Kowalczyk. Eksporterzy jako główne bariery eksportu wskazywali na logistykę i świadectwa fitosanitarne.

    Znaczenie kopii zapasowych – bezpieczeństwo danych w firmie

    31 marca obchodzimy doroczny Światowy Dzień Backupu. Już po raz dwunasty. I choć eksperci od lat przypominają o tym, jak ważne jest tworzenie kopii zapasowych, wiele organizacji nadal ma problemy z przywróceniem danych w przypadku kryzysu – ataku ransomware, utraty danych spowodowanej ludzkim błędem czy w wyniku klęski żywiołowej.

    Leki bez recepty coraz bardziej popularne. W sprzedaży pomaga technologia

    Leków bez recepty będzie coraz więcej. Prognozy pokazują, że globalny rynek preparatów OTC (Over The Counter) będzie rósł średnio o 7 proc. rocznie przez najbliższe 8 lat. Przychody ze sprzedaży mają wzrosnąć z blisko 130 mld dolarów w 2022 roku do prawie 238,5 mld dolarów w roku 2031. 

    Intuicja w biznesie

    Sukces w biznesie to suma wielu elementów. Doświadczenie, pasja, szczęście, wytrwałość, determinacja, ale i intuicja. Bo jeśli jesteśmy całkiem „zieloni” w biznesie, ale chcemy zacząć pracować u siebie, to pierwsze czemu musimy zawierzyć to właśnie naszej intuicji. 

    Dlaczego Polacy korzystają z usług agentów nieruchomości?

    Blisko połowa osób poszukujących nieruchomości deklaruje, że potrzebuje pomocy profesjonalnego doradcy – wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl. Z okazji Dnia Pośrednika (30 marca) zapytano też ekspertów, jakie problemy są najczęściej powodem nawiązania współpracy z agentem nieruchomości.   

    Wielkanoc 2023. Ile będzie kosztowała święconka?

    Wielkanoc 2023. Koszyk produktów spożywczych najczęściej kupowanych przed Wielkanocą będzie o ok. 28 proc. droższy wobec analogicznego okresu 2022 r., a przeciętna święconka o 38 proc. - wskazali analitycy rynku rolno-spożywczego. Droższe będzie przygotowanie bab wielkanocnych i mazurka - dodali.

    Zboże z Ukrainy. Mechanizm kaucyjny szansą dla polskiego rynku zbóż

    Mechanizm kaucyjny szansą dla polskiego rynku zbóż - takie uważa Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Czy to rozwiąże problem napływu zboża z Ukrainy?

    UE chce uregulować kryptowaluty. Co zmieni rozporządzenie MiCA?

    UE pracuje nad wspólnymi ramami regulacyjnymi dla branży kryptowalut – tzw. rozporządzenie MiCA ma być przedmiotem głosowania Parlamentu Europejskiego w kwietniu. Jednak w branży już mówi się o potrzebie jego zaktualizowania, ponieważ planowane regulacje nie nadążają za błyskawicznym postępem. – Technologia się rozwija. A jeżeli na stworzenie sensownego aktu prawnego potrzeba czterech–pięciu lat, to jest niemożliwe, żeby regulacyjnie za nią nadążyć – mówi Paweł Kuskowski, CEO i współzałożyciel Gatenox. Jak ocenia, unijna regulacja powinna mieć pozytywny wpływ na rynek kryptowalut i obniżyć tzw. próg wejścia dla osób, które dotąd nie miały z nim styczności. Jeśli jednak regulacja nie będzie przystawać do aktualnego kształtu tej branży, może wyhamować jej rozwój. 

    Budowa domu jednorodzinnego ponad 70 m2 - do dwóch kondygnacji - bez pozwolenia na budowę

    29 marca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Budowa jednorodzinnych budynków mieszkalnych o powierzchni zabudowy powyżej i poniżej 70 m2, będzie możliwa na podstawie tej samej procedury, bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę – jedynie na podstawie zgłoszenia. Jakie inne zmiany przepisów zajdą w Prawie budowlanym?

    Premier chce ograniczyć napływ ukraińskiego zboża

    Wypracowanie odpowiednich zasad, które będą pozwalały na ograniczenie napływu ukraińskiego zboża do Polski, ma przygotować wicepremier i minister rolnictwa Henryk Kowalczyk - poinformował w środę premier Mateusz Morawiecki na konferencji po posiedzeniu Rady Ministrów.

    Analiza: Jakie trendy sprzedaży konsumenckiej w 2023 roku?

    Pomimo słabych perspektyw ekonomicznych, branża retail i e-commerce gwałtownie inwestuje w narzędzia Customer Experience (CX), aby zapewnić bardziej interaktywną oraz ujednoliconą obsługę klientów i dzięki temu zwiększyć przychody wynikające z posiadania lojalnych klientów. Ta strategia ma zapewnić firmom handlowym przewagę na konkurencją w coraz bardziej wymagających czasach.

    Polskie firmy najlepsze w Europie w zarządzaniu płacami

    Polskie firmy są najlepiej przygotowane do zarządzania płacami w Europie i zajmują pierwsze miejsce w Payroll Proficiency Index. Rodzime przedsiębiorstwa uzyskały aż 71,7 proc. w biegłości w zarządzaniu listami płac, wyprzedając tym samym firmy z Norwegii (71,2 proc.), Hiszpanii (70,5 proc.) i Irlandii (68,15 proc.). 

    Włączony silnik w garażu to potężne zagrożenie

    Włączony silnik w garażu jest zdecydowanie jednym z tych błędów, których należy się wystrzegać. Szczególnie jeżeli garaż nie ma wentylacji.

    NBP: w IV kwartale 2022 r. oddano do użytku rekordową liczbę mieszkań. Ile?

    W ostatnim kwartale 2022 r. oddano do użytkowania w Polsce rekordowo wysoką liczbę nowych mieszkań - poinformował w opublikowanym w środę 29 marca 2023 raporcie Narodowy Bank Polski. Ich liczba jest wyższa o blisko 24,3 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału. 

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego?

    Czy zakup nowego samochodu należy zgłosić do urzędu skarbowego? To pytanie, które zadawać sobie mogą nabywcy. Poszukajmy odpowiedzi.

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie gorzej niż za późno!

    Wymiana opon na letnie. Za wcześnie umówiona wizyta u wulkanizatora może wyłączyć auto z użytkowania. Powód? Tym jest zmienność pogody.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Nie tylko diesla zresztą. To dziś ważne pytanie.

    Kiedy koniec diesla w Polsce? Spada udział diesli wśród pojazdów osobowych. A przecież dużymi krokami zbliża się zakaz sprzedaży aut spalinowych.

    O tym nie zapomnij w kwietniu 2023! GALERIA

    W kwietniu nie zapomnij o…