REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientami

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientam
Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientam

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przedsiębiorczości wynika, że koszty pozyskania nowego klienta są kilkakrotnie wyższe niż koszty utrzymania dotychczasowego portfela firm, z którymi współpracujemy. Niemniej, budowanie udanych relacji biznesowych nie jest łatwym zadaniem - nieprzypadkowo jest to też jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy. Jak rozwijać i dbać o kontakty biznesowe? O czym pamiętać, by budować długotrwałe, partnerskie relacje z naszymi klientami? Oto kilka wskazówek.

Zza biurka marsz

W dobie dynamicznego rozwoju nowych technologii chętnie przenosimy komunikację z klientami w wirtualną przestrzeń, budując relacje w oparciu o e-maile czy komunikatory internetowe. Z pewnością jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób na kontakt z partnerami biznesowymi, nie stanowi on jednak recepty na długofalową współpracę. Nieważne jak daleko zaawansowane rozwiązania komunikacyjne są dostępne na rynku – nic nie zastąpi wyjścia „zza biurka” i bezpośredniego kontaktu. Dlatego, warto pamiętać o spotkaniach z klientami, a jeżeli nie mamy takiej możliwości – pozostańmy z partnerami w regularnym kontakcie telefonicznym. Nie dzwońmy tylko wtedy, gdy czegoś potrzebujemy – kontaktujmy się również bez okazji, interesujmy się tym, co dzieje się u klienta, jakie są jego aktualne potrzeby, z jakimi problemami się boryka, jakie są jego plany na najbliższy czas etc. Pozwoli to na sukcesywne skracanie dystansu, jak również budowanie wzajemnego zaufania i lojalności.

REKLAMA

Trudna sztuka konwersacji

Wychodzenie z inicjatywą i poszukiwanie okazji do spotkań z partnerami biznesowymi to jedno. Jeszcze ważniejsze jest umiejętne prowadzenie rozmowy, które jest sprawdzianem dla naszych kompetencji interpersonalnych. W kontakcie z klientami liczy się przede wszystkim indywidualne podejście, jak również inteligencja emocjonalna, która pozwala na intuicyjne dostosowanie się do naszego rozmówcy. – Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, przekłada się to więc na odmienne oczekiwania, potrzeby i styl komunikacji. Bardzo istotne jest aktywne słuchanie naszych partnerów biznesowych – dzięki temu będziemy w stanie najtrafniej określić, jakie rozwiązania czy usługi możemy zaproponować wybranemu klientowi w danym momencie – mówi Ada Stokowska, manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.

Klient nasz Pan?

Nierzadko zdarza się, że chcąc desperacko utrzymać danego klienta, sukcesywnie przesuwamy granice naszej asertywności, ustępując mu i działając wbrew swoim przekonaniom. W większości przypadków, nie niesie to za sobą niczego pozytywnego, a już na pewno nie przekłada się na budowanie trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu długofalowej współpracy. Udane relacje biznesowe powinny charakteryzować się partnerskim podejściem, w którym klient polega na naszej wiedzy, doświadczeniu oraz jakości świadczonych przez nas usług. Dlatego ważne jest, by już na początku współpracy pewnie wyrażać swoje zdanie, nie bać się konstruktywnej krytyki i jasno argumentować swoje stanowisko w momencie, gdy nie zgadzamy się z klientem. Choć początkowo możemy zderzyć się z niezrozumieniem ze strony naszego rozmówcy, w dłużej perspektywie – kiedy udowodnimy, że warto korzystać z naszych porad i sugestii – przełoży się to na zdobycie zaufania, tak ważnego w relacjach biznesowych. 

Doceniaj

Nic nie cieszy tak, jak niespodziewane drobne, spontaniczne gesty i miłe słowa – zarówno w biznesie, jak i poza nim. Dlatego też, pamiętajmy by od czasu do czasu „rozpieszczać” naszych partnerów biznesowych. W jaki sposób? – Jeśli nasz klient otrzyma jakąś nagrodę, wyróżnienie czy też zakończy sukcesem dany projekt lub przetarg, zadzwońmy do niego bądź prześlijmy mu kartkę z gratulacjami. Jesteśmy zadowoleni z efektów współpracy? Podarujmy współpracownikom drobny, symboliczny upominek. Bardzo cenionym posunięciem są też rekomendacje i polecanie naszych klientów innym firmom – podpowiada Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent. Nie zawsze musimy szukać konkretnej okazji, by docenić osoby, z którymi współpracujemy – pozwólmy sobie od czasu do czasu na bezinteresowny, miły ruch z naszej strony. Z pewnością zapunktujemy tym w oczach obdarowanego.

Przełamuj lody

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do lamusa odchodzą czasy, kiedy grubą kreską oddzielamy relacje biznesowe i prywatne. Coraz częściej zdarza się, że poza biurem i salą konferencyjną, spotykamy się z klientami w mniej oficjalnych okolicznościach. Kluczem do lojalności i udanej współpracy jest więc często pozwolenie sobie na wprowadzenie do relacji biznesowej nieformalnych wątków. Pokazanie – jeśli oczywiście sytuacja temu sprzyja – naszej prywatnej twarzy, rozmowa o zainteresowaniach i pasjach, pozwoli na skrócenie dystansu i w efekcie, swobodniejszą atmosferę. Nierzadko okazuje się, że poza wątkami biznesowymi, mamy też z klientem wspólne hobby i tym samym, dodatkowe tematy do rozmowy i jeszcze większy potencjał do budowania długofalowej relacji.

O sile przedsiębiorstwa często stanowią jego klienci i partnerzy biznesowi. Dlatego, w czasach gdy konkurencja nie śpi i regularnie kusi naszych partnerów biznesowych np. atrakcyjniejszą ofertą cenową, warto pielęgnować relacje biznesowe. Tylko długotrwała, udana współpraca oparta na partnerstwie i wzajemnym zaufaniu sprawi, że lojalność będzie dla naszej klienteli ważniejsza niż cena.  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA