REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientami

Subskrybuj nas na Youtube
Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientam
Jak budować i utrzymywać dobre relacje z kontrahentami i klientam

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przedsiębiorczości wynika, że koszty pozyskania nowego klienta są kilkakrotnie wyższe niż koszty utrzymania dotychczasowego portfela firm, z którymi współpracujemy. Niemniej, budowanie udanych relacji biznesowych nie jest łatwym zadaniem - nieprzypadkowo jest to też jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na współczesnym rynku pracy. Jak rozwijać i dbać o kontakty biznesowe? O czym pamiętać, by budować długotrwałe, partnerskie relacje z naszymi klientami? Oto kilka wskazówek.

Zza biurka marsz

W dobie dynamicznego rozwoju nowych technologii chętnie przenosimy komunikację z klientami w wirtualną przestrzeń, budując relacje w oparciu o e-maile czy komunikatory internetowe. Z pewnością jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób na kontakt z partnerami biznesowymi, nie stanowi on jednak recepty na długofalową współpracę. Nieważne jak daleko zaawansowane rozwiązania komunikacyjne są dostępne na rynku – nic nie zastąpi wyjścia „zza biurka” i bezpośredniego kontaktu. Dlatego, warto pamiętać o spotkaniach z klientami, a jeżeli nie mamy takiej możliwości – pozostańmy z partnerami w regularnym kontakcie telefonicznym. Nie dzwońmy tylko wtedy, gdy czegoś potrzebujemy – kontaktujmy się również bez okazji, interesujmy się tym, co dzieje się u klienta, jakie są jego aktualne potrzeby, z jakimi problemami się boryka, jakie są jego plany na najbliższy czas etc. Pozwoli to na sukcesywne skracanie dystansu, jak również budowanie wzajemnego zaufania i lojalności.

REKLAMA

Trudna sztuka konwersacji

Wychodzenie z inicjatywą i poszukiwanie okazji do spotkań z partnerami biznesowymi to jedno. Jeszcze ważniejsze jest umiejętne prowadzenie rozmowy, które jest sprawdzianem dla naszych kompetencji interpersonalnych. W kontakcie z klientami liczy się przede wszystkim indywidualne podejście, jak również inteligencja emocjonalna, która pozwala na intuicyjne dostosowanie się do naszego rozmówcy. – Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, przekłada się to więc na odmienne oczekiwania, potrzeby i styl komunikacji. Bardzo istotne jest aktywne słuchanie naszych partnerów biznesowych – dzięki temu będziemy w stanie najtrafniej określić, jakie rozwiązania czy usługi możemy zaproponować wybranemu klientowi w danym momencie – mówi Ada Stokowska, manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.

Klient nasz Pan?

Nierzadko zdarza się, że chcąc desperacko utrzymać danego klienta, sukcesywnie przesuwamy granice naszej asertywności, ustępując mu i działając wbrew swoim przekonaniom. W większości przypadków, nie niesie to za sobą niczego pozytywnego, a już na pewno nie przekłada się na budowanie trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu długofalowej współpracy. Udane relacje biznesowe powinny charakteryzować się partnerskim podejściem, w którym klient polega na naszej wiedzy, doświadczeniu oraz jakości świadczonych przez nas usług. Dlatego ważne jest, by już na początku współpracy pewnie wyrażać swoje zdanie, nie bać się konstruktywnej krytyki i jasno argumentować swoje stanowisko w momencie, gdy nie zgadzamy się z klientem. Choć początkowo możemy zderzyć się z niezrozumieniem ze strony naszego rozmówcy, w dłużej perspektywie – kiedy udowodnimy, że warto korzystać z naszych porad i sugestii – przełoży się to na zdobycie zaufania, tak ważnego w relacjach biznesowych. 

Doceniaj

Nic nie cieszy tak, jak niespodziewane drobne, spontaniczne gesty i miłe słowa – zarówno w biznesie, jak i poza nim. Dlatego też, pamiętajmy by od czasu do czasu „rozpieszczać” naszych partnerów biznesowych. W jaki sposób? – Jeśli nasz klient otrzyma jakąś nagrodę, wyróżnienie czy też zakończy sukcesem dany projekt lub przetarg, zadzwońmy do niego bądź prześlijmy mu kartkę z gratulacjami. Jesteśmy zadowoleni z efektów współpracy? Podarujmy współpracownikom drobny, symboliczny upominek. Bardzo cenionym posunięciem są też rekomendacje i polecanie naszych klientów innym firmom – podpowiada Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent. Nie zawsze musimy szukać konkretnej okazji, by docenić osoby, z którymi współpracujemy – pozwólmy sobie od czasu do czasu na bezinteresowny, miły ruch z naszej strony. Z pewnością zapunktujemy tym w oczach obdarowanego.

Przełamuj lody

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do lamusa odchodzą czasy, kiedy grubą kreską oddzielamy relacje biznesowe i prywatne. Coraz częściej zdarza się, że poza biurem i salą konferencyjną, spotykamy się z klientami w mniej oficjalnych okolicznościach. Kluczem do lojalności i udanej współpracy jest więc często pozwolenie sobie na wprowadzenie do relacji biznesowej nieformalnych wątków. Pokazanie – jeśli oczywiście sytuacja temu sprzyja – naszej prywatnej twarzy, rozmowa o zainteresowaniach i pasjach, pozwoli na skrócenie dystansu i w efekcie, swobodniejszą atmosferę. Nierzadko okazuje się, że poza wątkami biznesowymi, mamy też z klientem wspólne hobby i tym samym, dodatkowe tematy do rozmowy i jeszcze większy potencjał do budowania długofalowej relacji.

O sile przedsiębiorstwa często stanowią jego klienci i partnerzy biznesowi. Dlatego, w czasach gdy konkurencja nie śpi i regularnie kusi naszych partnerów biznesowych np. atrakcyjniejszą ofertą cenową, warto pielęgnować relacje biznesowe. Tylko długotrwała, udana współpraca oparta na partnerstwie i wzajemnym zaufaniu sprawi, że lojalność będzie dla naszej klienteli ważniejsza niż cena.  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA